'שבוע קצר': מחאת המכנסיים הקצרים של onlife יוצאת לדרך

הקיץ הגיע ואיתו, כמה מתסכל, הדרישה בבתי הספר מהילדות והנערות ללבוש מכנסיים קצרים עד הברך. מדי בוקר נשלחות הבנות הביתה להחליף מכנסיים למרות, וזה חשוב – שאין שום הוראה או תקנה שקובעת מה אורך המכנסיים המותר.
למרות שהתקנות של משרד החינוך דורשות תקנון בכל בית הספר שמוסכם על התלמידים, ההורים וצוות ההוראה – בפועל זו החלטה שרירותית של מנהלות ומנהלי בתי הספר שקפצה עליהם השמרנות ולא מבינים כמה זה בעייתי ומפלה ומהווה דוגמה וחינוך גרוע להיטפל לבנות,/ מפלה/ וחינוך גרוע זה להיטפל רק לנערות, למדוד את אורך המכנס ולגרום להן להתבייש בגופן, ולהעביר להן מסר שחשוף = פתייני ומיני, כשאלה כלל לא המילים הקיימות בלקסיקון התודעה שלהן בכלל.
במקום לחנך לשוויון מגדרי, לפתיחות וקבלת הגוף – מכניסים לנערות לראש את ביוש הגוף והצורך לכסות אותו, וכמה שיותר. חשוב להבהיר – המחאה הזו לא טוענת שכל אחד ואחת ילבשו לבית הספר מה שבא להם – אלא שתקנוני הלבוש צריכים להיות זהים לבנים ובנות כאחד, סבירים, מכבדים וברוח השוויון המגדרי.
 
 
כמו בשנה שעברה, גם השנה החלטנו אנחנו ב-onlife  להרים את הכפפה. 'שבוע קצר', המשך של 'שישי קצר', שבוע מחאה שבה הורים מוזמנים להעלות לרשת, לפייסבוק, לאינסטגרם, לטוויטר, תמונות שלהם בבית או מלווים את ילדיהם לבית הספר – כולם לבושים במכנסיים קצרים.
המסר החשוב – אורך המכנס לא רלוונטי לא לפתיינות ולא למיניות, מסדרי ההשפלה בכניסה לבית הספר צריכים להיעלם מהעולם ולאף אחד אין זכות להכתיב צניעות מזויפת ומשפילה לנערות (ונערים). גופם של הילדות והילדים שלנו לא יכולים להיות תחת זכוכית מגדלת.
מחאת המכנסיים הקצרים יוצאת לדרך: הצטלמו יחד עם הבן/הבת שלכם, העלו לרשת – תייגו בהשטאג  #שבועקצר #מחאתהמכנסיים # onlife, והעבירו את המסר לכל ההורים ששותפים לדעתכם! והרבה הורים כבר מצטרפים – ראו את הכתבה הזו שפרסמנו.
 
מוקדם יותר, רגע לפני שבחירות עמדו באוויר, פרסמה את קורותיה ניצן אלמוג אמא לבנות מנס ציונה ששיתפה:
"משהו רע קורה בנס ציונה. 
נחשו על מה שלוש הבנות שבתמונה קיבלו היום הערה בבית הספר (הימנית הבת שלי) ? 
עיריית נס ציונה אי שיוויון מתחיל בחינוך.
#כבר_2019 זוכרות ? ועדיין מודדות לבנות את אורך המכנסיים ומדגישות בפניהן ש"בנות זה לא בנים" ושידברו על נושא אורך המכנסיים בשיעורי "חינוך מיני"
אז לא אין צורך לדבר, יש צורך בקביעת תקנון שרואה שוויון וקובע סטנדרט למהו בגד המתאים ללבישה בבית הספר (לא על פי אורך בסנטימטר של המכנסיים) וזו בהחלט שיחה שצריכה להתנהל בכל בית ובכל בית ספר ובין הורים לילדיהם באופן הרואה בהם את האזרחיות והאזרחים שנרצה לראות כאן. כאלו שיעמדו על שלהן, שידעו לדרוש שכר שווה לקולגות שלהן הגברים, שלא יפחדו להגיד לא וכאלו שידעו לעצור את הבקלש המטורף שאנחנו חוות כאן וברחבי העולם בתקופה האחרונה"
אחרות דיווחו על מקרים דומים. תמי ברונפן מכפר תבור סיפרה לנו על מסכת ההערות שקיבלה ביתה בכיתה ז' בביה"ס כדורי. לא עזרו פניות ההורים למנהלת, לראש המועצה ואחרים – מבחינתם מכנסיים עד הברך זה הכלל היחידי שתקף: "אחרי שעברנו 15 חנויות ורשתות ולא מצאנו מכנסיים באורך שביקשו, המנהלת שלחה אותנו לקנות מכנסיים ואז לקחת אותם לתופרת כדי שיהיו באורך הנכון ' או שתתני לילדה מכנסיים של בנים". עדי דרורי אמא לבת 12 בכיתה ז' בנס ציונה: "המערכת צריכה לחזור ולשאול את עצמה מה הסיבה שבגינה יש את האיסורים האלה ולבחון אם הם צודקים. אם הכוונה למנוע מכנסונים אז אפשר להגדיר מה זה מכנס מכבד וכמה סנטימטר לכאן או לכאן לא ישנו. הירך, למיטב הבנתי, הוא לא איבר אינטימי. .ההתעסקות באורך מסוים גורמת למדידות והערות משפילות במקום להסביר ולהתעכב על מה זה מכנס מכבד ומה לא. " 
אחת האמהות שהעירה אל ההיטפלות לאורך המכנסיים רשמה את הדברים הבאים: "הכי עצוב, שסבתא שלי לבשה מכנסיים קצרים לבי"ס בשנות הארבעים של המאה הקודמת, במנדט. אמא שלי לבשה מכנסיים קצרים לבי"ס בשנות השישים של המאה הקודמת, במדינת ישראל. אני לבשתי מכנסיים קצרים לבי"ס בשנות ,התשעים של המאה הקודמת במדינת ישראל. בשנת 2019, ילדות נשלחות הביתה עם הערה כי לבשו מכנסיים קצרים לבי"ס, במקום שהיום נראה כמו חורבן מדינת ישראל."
 
הראשונה לקרוא תיגר על הכיוון הבעייתי הזה היא ד"ר גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר שבחוזר מיוחד שנשלח לכל אנשי אגף החינוך ומנהלים במועצה הדגישה "מצאנו לנכון להבהיר כי המועצה האזורית עמק חפר לוקחת חלק פעיל ומובילה מהלכים של שוויון מגדרי וחיזוק ילדות, נערות ונשים בכל הגילים" כותבת שאול. "גם היום, שנת 2019, אכיפת כללי ההופעה בבית הספר מתרחשת בפועל בעיקר כלפי בנות, אשר מקבלות הערות לגבי הופעתן מצוות ההוראה בבית הספר. בשל האכיפה הסלקטיבית והרצון לנהוג על פי הכללים מגיעות ילדות רבות, גם בימי הקיץ החמים, במכנסיים ארוכים. התנהלות זאת גורמת לילדות להרגיש מופלות ומתוסכלות. בכדי למנוע את התחושה הזאת בבתי הספר שלנו, אנחנו פונות אליכן בבקשה לבחון את תקנון הלבוש של בית הספר ואת אופן האכיפה שלו. אנחנו מסכימות שצריך להיות קוד לבוש בבתי הספר ושיש בכך הגיון, אך חשוב לוודא כי מדובר בדרישות הגיוניות הניתנות ליישום."
 
ומוסיפה שאול "אכיפה על פי מגדר מטמיעה בקרב בנים ובנות, כבר בגיל צעיר, תפיסות מגדריות שגויות ומזיקות, וגופן של בנות הופך מרכז לעיסוק שלילי. דרישות המערכת מהילדות להסתיר ולכסות את גופן מקשרות אותו עם פיתוי ומיניות, אפילו בפעילויות בית-ספריות שגרתיות, כמו למשל שיעור ספורט או טיול, בהן לבוש כמו מכנסיים קצרים בגובה הירך הוא מקובל ונפוץ. התנהלות זו פוגעת בשוויון בין המינים ומחזקת סטריאוטיפים מגדריים פסולים, אשר הגיע הזמן כי יחלפו מהעולם."
 
נדגיש כי מעיון בחוזר המנכ"ל הרלוונטי של משרד החינוך לא כתוב דבר על אורך המכנסיים. מה שכן כתוב הוא כי "הנהגת תלבושת אחידה תתקבל באמצעות תהליך חינוכי דמוקרטי, שיהיו שותפים לו צוות בית הספר, התלמידים וההורים.  עוד נאמר בחוזר כי "הנהלת בית-הספר רשאית להחליט על הגבלות בלבוש ובהופעה הכללית, ובכלל זה תספורת, איפור, תכשיטים, סוג הנעליים וכד'. בחינוך הדתי נדרשת הופעה ההולמת את דרישות הצניעות המקובלות בציבור הדתי".כלומר הדגש הוא על קוד לבוש שנקבע במשותף ולא על אורך המכנסיים ומכאן שיש צורך אמיתי בקריאה משותפת שלנו למנהלות בתי הספר- הפסיקו את מסדרי הצניעות. 
 
זה המקום לציין שרוב מנהלי בתי הספר בישראל הן מנהלות, ואין שאלה לגבי הרוב המוחץ של הנשים שמהוות מורות ומחנכות ולמרות זאת נראה כי דווקא הן לא מגלות הבנה, רגישות או הקשבה לטענה של הנערות הצעירות. לא ברור איזה מודל הן מהוות לתלמידות.

כאמור אנחנו מכריזות כעת על מחאת המכנסיים הקצרים של onlife וקוראות לכם ולכן להצטרף אלינו. הצטלמו יחד עם הבן/הבת. זה הההאשטאג שלנו #שבועקצר #מחאתהמכנסיים # onlife. יחד נחולל את השינוי 

הפרדה מגדריתמחאת המכנסיים הקצריםשבוע קצרשוויון מגדרישיחת היוםשישי קצר