לימודים בימי קורונה: 4 טיפים חשובים שיעזרו לכם לעבור את זה יחד

אף אחד מאיתנו לא דמיין שביום אחד שני מיליון וילדים ושני מיליון הורים יצטרפו לקהילת החינוך הביתי. משרד החינוך שיגר הנחיות ללמידה מרחוק. אני אפילו קיבלתי טבלה, חמודים שכמותם. קלי קלות לא?

במציאות, זה לא כל כך פשוט לייצר סדר יום לימודי מאוזן בבית עבור ילדים שרגילים ללמוד בבית הספר. הילדים שלנו מגיל מאוד צעיר למדו שבמסגרות לומדים מהחוברות, ובבית נחים, אוכלים, משחקים, ומקסימום עושים שיעורים. גם אנחנו ההורים הורגלנו לחשוב שלמידה מתרחשת כאשר ילדים יושבים מול חוברות או כותבים במחברות. ולכן מעבר לאווירת סוף העולם הכללית, עצם המעמד החדש הזה מייצר מתח. אנחנו ההורים מרגישים שהילדים "חייבים ללמוד" והילדים מרגישים שמרמים אותם וגונבים להם את מרחב החופש שלהם.

המעבר ללמידה מהבית לא מובן מאליו אבל הוא גם הזדמנות לתת לילדים שלנו סוף סוף חוויה של חינוך מתקדם, בלי הדתה ובלי לאומנות, חינוך ששם את הצרכים שלהם במרכז ובונה את היום והלמידה סביב הצרכים הללו. חינוך מתקדם נשען על הנחת העבודה שילדים נולדים עם סקרנות טבעית ויכולת אמפתית ושמטבעם הם רוצים ללמוד על העולם ועל הזולת. מתוך נקודת ההנחה הזו, אפשר להתחיל לבנות סדר יום לימודי.

מה זה אומר? בתור התחלה, אפשר לשאול כל ילד וילדה מה הם היו רוצים ללמוד. לא רק מהמבחר שמכתיב משרד החינוך אלא בכלל, מה מעניין אותם. בבית אנחנו לא מחויבים לאילוצי מערכת, אנחנו לא צריכים לקפץ בין נושאים, אנחנו לא צריכים ללמוד רק מה שצריכים. יש לנו הרבה יותר מרחב תמרון. אפשר לבלות שבוע על נושא אחד אם הילד או ילדה משולהבים. אפשר להקדיש את רוב היום למשחק ויצירה חופשית ולהקדיש שעה ייעודית ללמידה יותר שגרתית, וגם אפשר להפוך את חומר הלימוד ליותר מהנה דרך משחק ויצירה בנושא לימודי.

כמה טיפים להתחלה:

הסתגלות

כמו שלוקח זמן להתרגל לגן חדש, כמו שלוקח זמן להתרגל לבית ספר חדש, כך הולך לקחת זמן להתרגל ללמידה מהבית. תחשבו איך הייתם רוצים שגננת או מורה תקבל את הילד שלכם בימים הראשונים ללימודים במסגרת חדשה, ותשליכו מזה גם על לימוד ביתי. אל תעמיסו מידי על הימים הראשונים. תשימו דגש על התרגלות למצב החדש בו לומדים מהבית ותכילו שאפילו שזה בית, יהיו ילדים (והורים) שיהיו להם קשיי הסתגלות בהתחלה. לאט ובחמלה.

לא לבדר ולא להפעיל

אתם לא אחראים על בידור הילדים. זה שהם בבית ואתם לפתע אחראים על הלימודים שלהם לא אומר שאתם עכשיו צריכים ״להפעיל אותם״. לצד זמן קצוב כל יום (בהתאם למגבלות הזמן והסבלנות שלכם) בו אתם מפנים תשומת לב מלאה להנחיית למידה, תתחילו לבנות את היום לעבודה עצמאית ועבודה של אחים ואחיות יחד. תנו להם חומרי יצירה פתוחים ולא משימות יצירה סגורות מתוך קיטים. הציבו איתם יעדים קטנים שיאפשרו להם לעבוד בלעדיכם לפרקי זמן קצרים בהתחלה ואז יותר ויותר ארוכים. שבחו אותם על עבודה עצמאית. אם יש אחים בבית, עודדו אותם לשבת ולעבוד יחד, ולהיעזר אחד בשנייה. עבור ילד בכיתה א', ילדה בכיתה ג' יכולה להיות מורה מאוד טובה. עודדו גם עבודה משותפת.

צילום: shutterstock

שגרה

רוטינה רוטינה רוטינה. אבל לא נוקשה. מצאו מקצב קבוע (זה ייקח כמה ימים) שבו יש כמה דברים במהלך היום שהם קבועים לפי שעה. למשל, התעמלות בוקר בשעה 8, או ארוחת צהריים בשעה 13:00 או צפייה בסרט אחרי ארוחת צהריים. העוגנים הללו יאפשרו לכם לייצר עבור הילדים תחושה שגם יום עם הרבה חופש ועבודה עצמאית, הוא בשליטה.

שמירה על סדר וניקיון

תכניסו סדר וניקיון לתוך הרוטינה בארבעה שלבים:

תראו לילדים איך לעשות משימת ניקיון וסדר, לא משנה כמה לכם היא נראית פשוטה.

תעשו את המשימה יחד איתם.

תנו להם לעשות אותה כשאתם צופים.

תנו להם לעשות אותה לבד.

הכניסו קריאה לתוך סדר היום

קחו ספר אהוב עם פרקים והקדישו 20 דקות ביום לקריאה יחד בקול רם. תתפלאו שגם ילדים גדולים ייהנו מזה. ספרים מומלצים לקריאה כזו הם "הרוח בערבי הנחל", "צ׳רלי בממלכת השוקולד", "בילבי", "דברי ימי נרניה" ורבים אחרים. גם ילדים יותר גדולים יחכו בקוצר רוח לשלב שבו אתם מתפנים מהעבודה מתקדמים יחד איתם עוד קצת בעלילה. הספר יכול להיות השראה ליצירה, המחזה, ציור ועבודה עצמאית אחרת.

והכי חשוב, שמרו על רוגע.

חינוך ביתלמידה מרחוקקורונה