הציון של מערכת החינוך הישראלית השנה – 'נכשל'

גם ביום האחרון ללימודים היינו צריכים לשייט בין קבוצות הוואטסאפ השונות כדי לדעת מה לשים היום בתיק. מאז החזרה לשגרה עם קפסולות ואז בלי קפסולות, הבידוד של כלל בית הספר, החזרה הנוספת לשגרה והפעם בלי יום שישי ובימים מקוצרים, בכל הזמן הזה המערכת משתנה מדי יום ולא אמרנו כלום על תקופת הלמידה מרחוק. אין לי טענות להנהלת בית הספר והמורים – גם הם נאלצו לשייט בין הוראות מתחלפות, היסטריות, כאלו שלא היה בהם בדל תכנון או מחשבה. פלסטר על פלסטר על פלסטר קרוע.

התחושה הייתה שאין שר במשרד החינוך אבל גם לא מנהיגות- לא הרברפי שהיה עסוק בטיפולי המרה או טיולים לירושלים, לא המחליף הגנרל הצבאי, בטח לא מנהיגי המורים יפה בן דוד הכוחנית שעושה עוול משווע לציבור מורים מסור ולא רן ארז שלא לימד כיתה למעלה מעשור ועדיין ממשיך לכהן ולהוביל באף מדינה שלמה, בטח לא ראש הממשלה שלא מתעסק בזה בכלל, אבל פייר? אלו לא חשובים. 

הילדים יחזרו היום הביתה עם תעודות וחיוכים אבל משרד החינוך צריך לקחת את התעודה שלו שכולה 'נכשלים' ולבלות את כל הקיץ לא בים אלא בחשיבה מה עושים הלאה. הקורונה תהיה פה גם שנה הבאה ויש בה פוטנציאל- מה שלא קרה באלף שנים, צריך וחייב לקרות עכשיו. המודל של עשרות תלמידים בשורות מול מורה ולוח, אותו מודל שסב סב סב סבא שלי היה חלק ממנו (אם היה להם אז כסף לשלוח לבית ספר, מי יודע) הוא מודל שפשט את הרגל וכבר לפחות חמישים שנה מחכה לריענון שלא הגיע. הייתי רוצה לחשוב שעכשיו, שאין ברירה, שהמציאות כופה עלינו ועל המערכת לחשוב מחוץ לקופסא, יגייסו את הרעיונות הכי טובים והילדים שלנו ייצאו נשכרים. אם הצליחו לגייס את מיטב המוחות בצה"ל ובמוסד כדי לייבא בדרכים עלומות מערכות הנשמה ומטושים (לא מתאימים), כדי לנהל ערים שלמות תחת מצור וכדי למצוא פתרונות יצירתיים לשלל בעיות, הגיע הזמן לעשות גיוס דומה עבור מערכת החינוך. יש מוחות נהדרים בישראל, 'סטארט אפ ניישן' כמו שאוהבים לקרוא לנו, צריך רק להחליט שזה צו השעה. תקציב החינוך הוא השני בגודלו בישראל, אבל אין בכלל מה להשוות בין היצירתיות הביטחונית להגנה על השמיים, על תת הקרקע והמנהור, בסייבר ובמודיעין ליצירתיות בחינוך. נדמה שרק לחינוך לא נשאר אבל זו אשליה אופטית, אם רוצים מוחות חושבים ויצירתיים עבור הביטחון – רצוי ועדיף להכין אותם מראש, מהגן ועד התיכון והאמת- זה המצב הרצוי גם בלי מצב בטחוני שדורש את זה.

 

אחד השיעורים החשובים שלמדו הילדים בתקופה הזו, וחשוב מכך, ההורים שלהם, זה שהם לא לומדים שום דבר משמעותי בבית הספר. הלמידה מרחוק לימדה אותם ואותנו מה באמת יש שם בשיעורים שלהם וזה לא היה שיעור טוב במיוחד. תלמידים היום צריכים לסיים את בית הספר היסודי כשהם קוראים וכותבים, אוחזים ביסודות המתמטיקה והאנגלית אבל חשוב מאלו – בעלי סקרנות ויכולת לחפש ולענות על הסקרנות הזו שלהם. זה בצד הלימודי, בצד החברתי הם צריכים להיות בני אדם ואני יודעת שזו דרישה לא פשוטה בישראל 2020.  אם הילדים שלכם מסיימים היום בית ספר ואין בידם התכונות האלה, יש לכם על מה לעבוד בקיץ ובשנים הקרובות.

הורים שלמדו את השיעור הזה השנה החלו ללמד את הילדים שלהם לבד בבית, בין אם למידה אמיתית ובין אם זו אותה למידה חברתית-אזרחית. זה היה אמור להיות התפקיד שלנו כל השנים אבל איכשהו במערבולת האינסופית שנקראת חיים בישראל, מרביתנו השארנו את תפקיד ההוראה והחינוך למחנכים. זו בקשה כמעט מופרכת כאשר מרביתנו עסוקים עכשיו בשאלות של פרנסה ואיך נגמור את החודש אבל לטווח ארוך זוהי ההשקעה הכי חשובה שנעשה בחיים.

***

לא מעט נשים חשות כלואות בביתן היום יותר מתמיד. לקריאת תמרורי האזהרה שכתבו בפורום מיכל סלה כנסי ללינק הבא 

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 
 

 

מהפכה בחינוך