המענה לאונס הקבוצתי באילת – חינוך לשוויון מגדרי מהגן

בנובמבר 2017 זומנתי על ידי השרה גילה גמליאל לדיון נרחב בוועדת שרים לענייני שוויון מגדרי. דיון החירום נקבע לאחר שבחוץ נשבו רוחות מהפיכת ME TOO  ובמרחב הציבורי התרחש צונאמי של חשיפת סיפורי תקיפות מיניות כלפי נשים. בדיון נכחו נציגות ממשרדים שונים, ביניהן גם נציגת משרד החינוך שפרטה בהרחבה את שלל התוכניות הקיימות במערכת בנושא זה. אז כבעבר סברתי שזה הזמן המתאים להכנסת תוכנית חובה למערכת החינוך בנושא שוויון מגדרי ומיניות בריאה. כשהגיע תורי לדבר שאלתי אם ישנן כל כך הרבה תוכניות איך קורה שכמעט אף אחת מהן אינה קיימת בבתי הספר וגני הילדים?

מאז חלפו שלוש שנים, תמונת המצב של קיץ 2020 אינה שונה לכאורה ממציאות חיינו בעבר. 16 נשים נרצחו מתחילת השנה, משבר הקורונה מלמד כי ישנה עליה חדה באלימות כלפי נשים, ובשעה שמדינות העולם מקדמות מנהיגות נשים הרי שמדינת ישראל מוסיפה לצנוח במדד השוויון המגדרי. ובכול זאת נדמה כי משהו מתחיל להשתנות.

בעוד משרד החינוך לא בחר להכניס תוכנית לימודית חובה בנושא, מקרה האונס הקשה באילת הניע רשויות לפעולה. אולי היה זה המספר 30 שנזרק על ידי אחד החשודים, מספר בלתי נתפס שגרם לזעזוע עמוק והוביל להתעוררות. אך אין זה באמת משנה. בשבוע האחרון התבשרנו שברשויות רבות ברחבי הארץ יפתחו את שנת הלימודים בהעלאת המודעות, באחרות יקימו צוותי הסברה ייעודים להורים וילדים, לחיזוק הידע בתחומי המגדר מיניות בריאה ושוויון בין המינים, ויהיו רשויות שיקיימו סדנאות בנושא מניעת אלימות זוגית. זה מבורך אך אין די בכך. זה הזמן להכניס מערכי שיעור חובה לחינוך לשוויון מגדר, מיניות בריאה ולצערנו, נגמר הזמן לחכות שמשרד החינוך יעשה זאת בעצמו.

לאור ריבוי מקרי האלימות המינית לאחרונה, יקים מינהל החינוך שלנו מערך של צוותים ייעודים שיעסקו בהסברה וטיפול בנושאי אלימות…

פורסם על ידי ‏רן קוניק העמוד הרשמי‏ ב- יום שישי, 21 באוגוסט 2020

מבחן הזמן לימד שעלינו כרשות מקומית לקום ולעשות מעשה, לא נמתין עד שהממשלה תבצע צעדים אופרטיביים. לרשות מקומית תפקיד משמעותי חשוב בחיי תושביה, משבר הקורונה חידד זאת ביתר שאת – בערים שלקחו על עצמן לטפל במשבר, המצב טוב יותר מאחרות. יש לטפל באותו האופן במגפת הקורונה ובמגפת האלימות המינית ולתת מענים מיידים. ההתעוררות שהחלה בעקבות אירועי הקיץ חייבת להבשיל לתוכנית חובה בתוך המערכת. במשרד החינוך ישנן תוכניות מגוונות, מותאמות גיל, בנושא שוויון מגדרי. הן אמנם מוגדרות כתוכניות רשות אך אם אין הוראה של משרד החינוך, בידינו לעודד השתלמויות של הצוותים החינוכיים ולהכניסן כבר בשנת הלימודים הקרובה לא כתוכנית חד פעמית אלא כשיעור חובה שנתי במערכת החינוך היישובית.

נאמר כי החינוך הוא מה שנשאר אחרי ששכחנו את כל מה שלמדנו. נדמה כי בעת האחרונה אנו עדים לשכחה של דרך, דרך של כבוד הדדי, דרך של הערכת האדם, דרך ארץ שקדמה לתורה. ריבוי מקרי האלימות כלפי נשים הם חלק מתרבות קלוקלת, אל לכם לטעות אין מדובר בעשבים שוטים ואת דפוסי התרבות הזו יש לעקור מן השורש. אין נורמטיביים ובני טובים, אין זה קרה בגלל הלבוש או בגלל הביטוי האיום "נותנת" והפוגע הינו "גבר גבר" המצטרף אל אחיו גיבורי התהילה. על כתפינו כרשות מוטלת החובה לחנך ולשנות את השיח, להוביל חינוך לשוויון מגדרי בכול תחומי החיים, לפעול עכשיו למען הווה ועתיד טוב יותר עבור הילדים שלנו.

שרון רופא אופיר היא סגנית ראש המועצה המקומית ק. טבעון ומחזיקת תיק שוויון מגדרי, ממקימות 'טבעונא' תושבות למען שוויון מגדרי, פעילה חברתית ומרצה בינלאומית לתקשורת ומנהיגות נשים.

***

לא מעט נשים חשות כלואות בביתן היום יותר מתמיד. לקריאת תמרורי האזהרה שכתבו בפורום מיכל סלה כנסי ללינק הבא 

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 
 
האונס הקבוצתי באילת