הילדות והילדים שלנו יכולים לעשות הכל. הגיע הזמן שנאפשר להם

הטיות מגדריות נוכחות מרגע הלידה, ולפעמים אפילו קודם לכן, והן משפיעות על האופן שבו מוחם של הקטנות והקטנים מתפתח, האופן שבו הם והן תופסים את עצמם, האופן שבו הן מתנהגות, האמונה העצמית לגבי היכולות, ולא פחות חשוב, הדרך שבה החברה מתייחסת אליהן ואליהם ומסלילה אותם לתחומים שונים ולאפשרויות שונות. הטיות מגדריות לא מתייחסות לילדה או לילד עצמם, ולמי שהם באמת, אלא לאופן שבו החברה מצפה שהם והן יהיו.

את ההטיות המגדריות ניתן לראות בכל מקום. האתגר שלנו ההורים, מול סביבה כל כך ממגדרת, היא לפתוח את האפשרויות. ללמד את הבנות והבנים שהכל פתוח. שילדה יכולה לשחק כדורגל ולהצטיין במחשבים, וילד יכול לשנוא כדורגל, לאהוב ריקוד, ציור ולשחק בבובות. האפשרויות שנפתח עבורם ילמדו אותן ואותם להתמודד מול קבעונות ממגדרים, ולהתפתח לפי נטיות ליבם ויכולותיהן האישיות ולהיות מי שהם והן באמת.

אז איך נוכל, אנחנו, ההורים להיערך לשנת הלימודים ולהשפיע, ולו במעט על ההתפתחות של הבנות והבנים שלנו, גם אם בבית הספר שלהם אין שום מודעות מגדרית או רצון להתייחס לנושא?

רשמתי פה מספר טיפים שניתנים ליישום.

  1. דללו את הצבעים והתיוגים – כמה שפחות סימנים שמגדירים זהות. זה לא מעלים זהות מגדרית וזה לא אומר שבן ובת זה אותו הדבר. יש המון תיוגי מגדר מסביבנו והסימנים האלה מופנמים והסביבה מתייחסת באופן שונה. ילדה שעמוסה בפרטי נסיכות, תפנים התנהגות של נסיכה והמסרים שיגיעו מהסביבה יהיו בהתאם. הילדה רוצה ילקוט ורוד? אז שהקלמר יהיה בצבע אחר. הילד רוצה חולצה של סופרמן? אז שהאיורים על העטיפות יהיו לא ממוגדרים. לא הכל כחול, לא הכל ורוד. הורות מודעת מגדר היא הורות שפותחת אפשרויות מגוונות. הראו לילדים שיש יותר יותר משני צבעים, שהכל מתאים ונכון ואפשר. תראו את לדוגמא את משמעות התיוק בביצי קינדר 

 

  1. צעצועים ומשחקים לפיתוח היכולות – ודאו שהם והן נחשפות ונחשפים לצעצועים שמפתחים את המוח, שבבית תהיה נגישות לכל המגוון – משחקי הרכבה, ערכות מדע, יצירה, בובות. הכל לכולם. אם צריך הוציאו מהאריזה והגישו את המשחק בלי תיוגי מגדר. ודאו שבערכות הצעצועים יש דמויות גבריות ונשיות. התרחקו מכל דבר שמיועד "לילדות" בוא בדרך כלל יהיה נחות יותר. מידע נוסף בלינק הבא

  1. חוגים – ככל האפשר הרחיבו את ההתנסויות. ילדות גם בכדורגל, ג'ודו, אלקטרוניקה, רובוטיקה, ילדים גם בריקוד, יצירה. תנו הזדמנות לחוות, להתנסות, לפתח יכולות כל כך חשובות. אל תגבילו לתבניות המקובלות. אפשר בהחלט לשלב כדורגל עם בלט, ציור עם רובוטיקה. גייסו הורים נוספים, גייסו את המרכז הקהילתי, לכו עם חבר או חברה. מידע נוסף אפשר לקרוא פה

  1. ספרים וסרטים ככל האפשר, חישפו אותם ואותן לספרים מאפשרים. כאלה שהדמויות בהן לא סטריאוטיפיות, כאלה ששוברות את התבניות המגדריות. כך גם לגבי סרטים ותכניות טלוויזיה. ספרו להם ולהן על דמויות מופת מפתיעות, על נשים שפרצו דרך, על גברים שהעזו להיות שונים. ככל שתרחיבו להם את ההיכרות עם מגוון אפשרויות, תאפשרו להם ולהן להיות בטוחים בעצמם ובדרך שלהן. מידע נוסף אפשר לקרוא פה
 

מרידה הנסיכה הסקוטית ב'אמיצה'. סרט של פיקסאר דיסני (2012)

  1. ימי הולדת ומפגשים אחר הצהרים – פעם כולנו ירדנו, בנים ובנות גם יחד, למטה לשחק ברחוב משחקי כדור, תופסת וחבל. היום אין כמעט הזדמנות לבנים ובנות למפגש משותף אחרי בית הספר. אפילו ימי ההולדת מופרדים, ונעשים בנושאים ממגדרים, למשל יום הולדת כדורגל או יום הולדת ספא. המפגש אחרי בית הספר הוא קריטי להיכרות הדדית, למחיקה של סטריאוטיפים. עודדו הזדמנויות למשחק משותף. ימי הולדת משותפים הם דרך מצוינת למפגש משמח, ולחסכון כספי. בחרו נושא שמתאים לכולם. עוד מידע כאן.

 

  1. הילדה דורשת כל יום שמלה חגיגית לגן? למדו אותה שהשמלה נועדה רק לימים חגיגיים. השמלה החגיגית גוררת אחריה השפעות אדירות – השוואה בין הבנות והערות של הגננת על: "איזה יפה את בשמלה הזו", הערה שמדגישה את הקשר בין הלבוש ליופי. השמלה מגבילה את התנועה, את היכולת לטפס ולשבת בנוחות בחול. היא יוצרת דרישה של "שבי יפה ברגלים סגורות" ולא פחות חשוב, ילדות בשמלות חגיגיות חוששות להתלכלך וחבל. כי לכלוך הוא סימן לחוויות שנצברו, להזדמנויות שנלקחו. שמרו את השמלה רק לימים חגיגיים.

 

  1. דברו איתם, הסבירו, שאלו שאלות מול הטיות מגדריות בוטות – "מי קבע שלגו חלל הוא רק לבנים? מי אמר שבנות לא יכולות לשחק כדורגל? למה לדעתך אומרים לבנים לא לבכות?" שאלות שמעוררות מחשבה. מול שאלות אלו תוכלו להראות דוגמאות לכאלה שפועלים אחרת. למדו אותם ואותן חשיבה ביקורתית מול המגדר. עוד מידע פה.

 

  1. בדקו את הגן, את בית הספר, האם הוא מודע מגדר? הציעו לתרום ספרים מאפשרים, התנדבו לוועד, וודאו קניה של מתנות לא ממוגדרות, בקשו להמעיט את החלוקה לתפקידים מגדריים (רק הבנים סוחבים שולחנות, רק הבנות מכינות שלטים), ספרו לגננת על חינוך מודע מגדר, הציפו בפני המורות את ההטיות. בנימוס, בחיוך, ספרו להן. הנה דוגמא אחת.

  1. בבית הספר, התנדבו להעביר שיעור על העשייה שלכםן, או סיפור כלשהו, העבירו שיעור בנושא מגדר. בתיקיית קבוצת הפייסבוק הורים במודעות מגדרית ניתן למצוא מערכי שיעור מותאמי גיל. העברת שיעור בכיתה היא הזדמנות להגיע למעגל רחב יותר של חברות וחברים וגם לפתוח בשיח מקדם עם המורה.

 

  1. הצטרפו למנהיגות ההורים והקימו ועדת מגדר שתקדם שוויון מגדרי בבית הספר. זה פשוט לביצוע, לא עולה הרבה כסף ומשנה את החיים לכולם- ילדים והורים. הנה רעיונות איך להתחיל.

דפנה פייזר, היא פעילה ויזמת חברתית בתחום המגדר בשטח,  מורה, יועצת מגדר, מרצה ומנחה קורסים להורות במודעות מגדרית וכן לצוותי חינוך, מנהלת קבוצת הורים במודעות מגדרית בפייסבוק.