השופט ציון קאפח, הגיע הזמן ללכת הביתה

11 נשים שונות טענו שיניב נחמן תקף אותן מינית ותיארו שיטת פעולה דומה בה נעשה שימוש באלכוהול ובסם האונס. בסופו של דבר, בדקה המשטרה רק 4 תלונות של נשים אך בשל הקושי להמציא הוכחות לכך, נותרה רק תלונה אחת בכתב האישום. נחמן הודה במסגרת עסקת טיעון באונס ואתמול נקבע גזר דינו. בסך הכל קיבל נחמן ששה חודשי עבודות שירות.

כן, אתם קוראים נכון. עבריין מין מורשע במדינת ישראל שהודה בפה מלא באונס לא ישב בכלא אפילו יום בודד אחד. במקום זה הוא יקפוץ פעם-פעמיים בשבוע לאיזה מקום ויעניק מזמנו שעות לקהילה. כמה נחמד. כמה משתלם. על גזר הדין הזה אחראים השופטים רענן בן יוסף, מרים דסקין וציון קאפח.

בגזר הדין כתבו השופטים את הדברים הבאים:

"הנאשם אמנם ביצע עבירות מין במתלוננת, אך מעבר לאלימות הכרוכה במעשים המיניים מעצם טיבם, לא נגרמו למתלוננת בעטיים נזקים גופניים והפעלת הכוח לא הייתה ברמה גבוהה…השתכנענו שהפרסומים הנרחבים והמקיפים על אודות פרטי החקירה, תוך חשיפת זהות הנאשם ותמונתו והעמדתו במרכז פרשה של ביצוע סידרתי של עבירות מין רבות וקשות על רקע העבירות שבהן הורשע בסופו של הליך, פגעו פגיעה הרסנית ושלא לצורך בשמו הטוב…?

מדובר בציטוט מדהים, לא פחות. במילים אחרות, אומרים השופטים שכיוון שלא נגרמו למתלוננת נזק פיזי במהלך האונס (אחרי הכל, יניב נחמן לא שבר לה את הפרצוף במהלך האונס, הוא כנראה אנס מתחשב) ובגלל ששמו נחשף בכלי התקשורת מגיעה לו הנחה בגזר הדין. ואיזו הנחה ניתן לו? אה, פשוט נשלח אותו הביתה.

מילה אחת אישית לגבי המשפט "פגיעה הרסנית ושלא לצורך בשמו הטוב". אני רוצה להניח לרגע לעובדה ש"פגיעה הרסנית" היא דווקא תיאור מעולה למה שקורה לנשים שנאנסו והותקפו מינית בידי חלאה שסיממה אותן ולהתמקד ב"שלא לצורך". בתור אישה בת 32 שמסתובבת מדי פעם באתרי הכרויות ויוצאת עם גברים לדייטים, פרסום שמו של נחמן היה לגמרי לצורך. פרסום שמו היה מיועד לצרכים שלי. כבוד השופטים, אני דווקא מאוד רוצה וצריכה לדעת עם מי לא כדאי לי לצאת לדייט, לצד מי אני עלולה להתעורר ללא בגדים בבוקר, אחרי שסוממתי ונאנסתי, איך נראית החלאה שעתידה לשלוח אליי סרטוני וואטסאפ שלי, שאיני זוכרת שהסכמתי להצטלם אליהם, ערומה ומטושטשת. זה היה אחד מהפרסומים הכי "לצורך" שפורסמו בשנה האחרונה. ותודה לכלי התקשורת ולרשתות החברתיות שדאגו להראות את פרצופו הגאה והזחוח.

כעת, כמובן, הרשת סוערת בעקבות העונש המגוחך הזה ועשרות פוסטים זועמים נכתבו ביממה האחרונה. וכמובן, יש מי שלוקח את הזעם צעד אחד קדימה. גאיה בוגוט בת ה-17 מירושלים פתחה את עמוד הפייסבוק "שולחות את ציון קאפח הביתה". העמוד דורש את פיטוריו של השופט קאפח, אחד מ-3 השופטים ששילחו את נחמן בחזרה לחברה בה פגע. ומדוע מתמקד העמוד דווקא בקאפח? כיון שמסתבר שזו ממש לא הפעם הראשונה בה קאפח מקל על עברייני מין.

בשנת 2003 הוא גזר על אדם בן 32 מעצר בית לאחר שהורשע בביצוע מעשים מגונים בילדה בת 9. בין הטיעונים שמנה השופט קאפח:  "הנאשם אולי זאב אולם הילדה איננה כיפה אדומה. הילדה בעלת אופי מתירני..".אני אחזור שוב, עבור מי שפספס: מדובר בילדה בת 9 (!) ששופט בישראל העניק לה את התואר "בעלת אופי מתירני". פלא ש-12 שנים אחר כך הוא מוציא לחופשי אדם שהודה באונס כי "שמו הטוב נפגע"?

מקימת העמוד אליו הצטרפו ביממה האחרונה מאות גולשות וגולשים מבקשת את פיטוריו: " אנחנו לא ניתן לאדם בעל כזו בורות בנושא פגיעות מיניות וילדים, ובעל כאלו דעות מיושנות ומסוכנות לכהן כשופט במדינת ישראל". בנוסף, בעמוד דורשים שכלל השופטים בישראל יעברו השתלמות בכל הנוגע לפגיעות מיניות. אולי אחרי השתלמות כזו הם יבינו  שהעובדה שלא נגרם "נזק פיזי" למתלוננת לא ממש אומרת שלא נגרם לה נזק. עד אז, כל עוד שופטים כמו ציון קאפח יושבים בבית המשפט – ואני כותבת את זה בלב כבד מאוד – נאנסת? הותקפת מינית? ספרי לחברה טובה, לפסיכולוגית, לאמא, לרשת החברתית או לבן/בת הזוג. עשי לעצמך טובה ואל תלכי לבית המשפט. צדק לא תמצאי שם.

אונסאור סופריניב נחמןעברייני מיןציון קאפח