התחמק מאישום בתקיפה מינית. הסיבה: למתלוננות יש שדיים גדולים

כולנו נאלצות, וגם נאלצים, להתמודד עם מגע לא רצוי במרחב הציבורי. אין מה לעשות, לפעמים האוטובוס צפוף מדי, הרחוב עמוס מדי והמעברים צרים מדי. לרוב אנו גם יודעות היטב להבחין מתי מדובר באילוץ מרחבי או טעות תמימה, ומתי מדובר ב"כאילו טעות", שהיא הטרדה מינית לשמה. אבל בעיה חמורה אף יותר נוצרת כשהמחסור בספייס אישי בתוך המרחב הציבורי הופך לתירוץ לתקיפות מיניות לא רק בעבור המטרידים, אלא גם בפני החוק.

שוטר בשוודיה סירב לקחת תלונה על הטרדה מינית משתי נשים שקראו לעזרת המשטרה, בטענה ש"אפשר להבין" את התוקף שמישש אותן, כי לפעמים זה "קשה שלא להתחכך" בחזה גדול. התקרית התרחשה במועדון לילה באוסטרסונד שבמרכז שוודיה, בין שתי הנשים המדוברות לבין שחקן הוקי מקצועי. השוטר שהיה אמור לקחת מהן את פרטי התלונה טען בראיון לתקשורת המקומית שהבעיה הזו היא "במקרה הנוכחי לנשים היו שדיים ענקיים וזה רלוונטי".

"היה קשה שלא להתחכך בהם", המשיך השוטר מיקאל לונדברג בדבריו המטרידים. "אם אתה שיכור ואתה כורך את עצמך על מישהו, אפשר להבין איך זה יכול לקרות". ובכן לא, לא ממש.

לונדברג תיאר את המקרה לתקשורת המקומית, למרות לא תיעד אותו בכתב תלונה רשמי: שחקן ההוקי הגיע מאחורי הנשים שעמדו מול שולחן, כרך את זרועותיו סביבן ומישש לפחות אחת מהן. חלק מהדיווחים טוענים שהוא מישש את החזה של אחת מהן, וחלקם טוענים שהוא מישש את החזה של שתיהן. השחקן, כמובן, טוען שנגיעות מכל סוג שהוא התרחשו בטעות, ואיך לא, מוסיף שהוא לא זוכר דבר מהתקרית הזו.

ובעוד שאותו שוטר לא מילא את תפקידו להגנת אותן נשים כראוי, יש במערכת החוק השוודית קולות שפויים שכבר מגנים את החלטתו ודבריו הפוגעניים. "שכרות אינה עילה לזיכוי", אומרת עורכת הדין השוודית אליזבת' מסי פריץ לתקשורת המקומית. זוהי תקיפה מינית לפי החוק אם מישהו מטריד אותך בצורה שמפרה את כוונותייך המיניות".

גם קבוצת ההוקי בה שיחק השחקן זיהתה את הבעייתיות, בניגוד לאיש המשטרה, והשעתה אותו משורותיה באופן זמני. השוטר לונדברג כבר הספיק להביע חרטה על הדברים המטופשים שיצאו מפיו בנוגע לגודל החזה של קורבנות התקיפה וסייג ש"דבריו לא פורשו כהלכה". קשה להבין מה יכול להצדיק איש חוק שמצודד בתוקף מיני על חשבונן של הנשים שפנו להגנתו.