עכשיו זה מדעי: גברים לא מבינים כשאת לא מעוניינת

גברים לא יודעים לקרוא רמזים – כך טוענת הקלישאה, ולמרות שאנחנו לא בעד הכללות מסוג כזה או אחר, לקלישאה הזו יש לא מעט הוכחות בשטח. האחרונה שבהן היא מחקר שפורסם לאחרונה, בו גברים צעירים נשאלו על שפת הגוף של נשים והאם היו מפרשים אותה כהזמנה ליחסים אינטימיים. באופן לא מפתיע, רבים מהם הוכיחו שהפרשנות שלהם לשפת הגוף שלנו רחוקה שנות אור מהמציאות.

 

אל תסתפקו במין בהסכמה. סקס מתחיל בהתלהבות

דנים רבות על מין בהסכמה, אבל מה לגבי התלהבות? לטענת שרון אורשלימי, אי אפשר לטעות בזיהוי אישה שרוצה סקס ולא סתם זורמת מהסיבות הלא נכונות

לטור המלא של שרון אורשלימי

המחקר, שנערך באוניברסיטת איווה בהובלתה של הפרופסורית לפסיכולוגיה תרזה טריט, נעשה במטרה להבין כיצד ההתנהגות הלא-מילולית של נשים והאותות המיניים שהן משדרות, בעיקר שפת גוף והבעות פנים, מתפרשת אצל הצד השני. החוקרים בדקו את תגובותיהם של 496 משתתפים בין הגילאים 18-24, ל-130 תמונות של דוגמניות בפוזיציות שונות, עם הבעות משתנות ובלבוש חושפני יותר ופחות. על כל אחת מהתמונות התבקשו המשתתפים להחליט 'עד כמה האישה בתמונה נראית מעוניינת מינית'. חלק מהמשתתפים התבקשו להתייחס רק להבעות הפנים של הדוגמניות, בלי להתייחס לשפת הגוף שלהן. בחלק מהמקרים הם נשאלו עד כמה האישה מושכת בעיניהם ועד כמה מגרה מה שהיא לובשת.

צריכות לאיית לכם את זה? כנראה שכן. צילום: Shutterstock

החוקרים גילו שרוב הגברים שפטו את שפת הגוף של אישה על סמך כמה שהם עצמם מצאו אותה מושכת. כלומר, אם את מושכת בעיניהם משמע שאת רוצה סקס. הגיוני מאוד, ללא ספק. ואולם, לא רק גברים נבדקו במחקר – החוקרים הציגו את תמונות הדוגמניות גם לנשים, וגילו שהן מבססות את שיפוטן על סמך הסימנים הלא-מילוליים של הדוגמניות, וגם על סמך הצניעות של לבושן. כלומר, אם את לבושה חשוף את רוצה סקס. כך שגם אנחנו לא חפות מדעות קדומות חסרות שחר.

עם זאת, החוקרים הצביעו גם על כך שגברים ונשים הצליחו לשנות את תפיסתם בנוגע לעניין מיני ברגע שהתבקשו להתמקד רק בשפת הגוף ובהבעות הפנים, ולתת פחות חשיבות ליופיה או לבגדיה של האישה. האפקט הזה הורגש גם אצל משתתפים שהראו יותר סיכויים להיות חלק מהאשמת קורבן, או אפילו לבצע תקיפה מינית בעצמם.

החוקרים מקווים שהממצאים הללו יעזרו למנוע אלימות מינית בקרב סטודנטים, כשסקר אמריקאי שפורסם לאחרונה הציג נתון מטריד מאוד לפיו 23% מהנשים באוניברסיטאות חוו צורה כלשהי של מגע מיני בלתי רצוי.

אפשר לגרום גם לעברייני מין פוטנציאליים לפרש נכון את שפת הגוף. צילום: Shutterstock

לטענת הפרופסורית שהובילה את המחקר, תרזה טריט, תוכניות המניעה לאלימות מינית הקיימות בארה"ב הן רבות ערך, אך עדיין לא מספיק אפקטיביות כפי שכל אחד מאיתנו היה רוצה שהן יהיו. "מחקרים הראו כי תפיסה שגויה של סימני ההסכמה והרצון המיניים של אישה הם בעלי תפקיד משמעותי בתקיפות מיניות", לדבריה. "המחקר הזה לוקח צעד אחד קדימה את הניסיון להבין ולמדר במה אנשים מתמקדים כשהם שופטים עד כמה אישה מעוניינת בהם מינית".

"ניתן להסיק מהממצאים הללו שהנחיות יכולות לעזור לנו להתמקד בשפת הגוף של נשים, אפילו עם גברים שיש סיכון גבוה יותר שיבצעו תקיפות מיניות", אומרת טריט. היא כמובן הוסיפה שהסכמה מילולית היא חיונית, אך יחד עם זאת ללמוד על הסימנים שבשפת הגוף ובהבעות שלנו יכול לעזור לגברים להבין מתי אישה לא רוצה שייגשו אליה. כן, אם שפת הגוף שלנו לא היתה חלק מהבנה ותקשורת בסיסית עד עכשיו, אין ספק הגיע הזמן שנהפוך את זה למובן מאליו.