זוכה מתקיפה מינית כי "לא נהנה מהמעשה"

תקיפה מינית של תלמידת בית ספר מזעזעת את מקסיקו ולא יורדת מהכותרות: צעיר בן 21 שהחדיר את אצבעותיו לנרתיקה של נערה בת 17 זוכה מתקיפה מינית כי לדברי השופט "הוא "לא נהנה מזה". ביום רביעי האחרון, משרד המשפטים במקסיקו השעו את השופט על פסק הדין, כך על פי דיווח של הגארדיאן.

דייגו קרוז, בן למשפחה מבוססת ושלושה צעירים "בני טובים" אחרים הואשמו באונס קבוצתי של נערה בת 17 בתום מסיבת ראש השנה שהתרחשה בראשית ינואר 2015. לדברי הנערה, היא עמדה מחוץ למועדון עם חברים והמתינה לטרמפ שלה שאמור היה לקחת אותה לביתה כאשר ארבעה גברים, כולם עשירים בשנות ה-20 לחייהם, בוגרים בית ספר פרטי יוקרתי בדרום וראקוז, גררו אותה והכניסו אותה לתוך מרצדס שחורה. שניים מהם תקפו אותה במכונית, וכשהגיעו לביתו של אחד מהם, היא נאנסה על ידי הבחור השלישי.הצעיר הרביעי, קרוז, לפת את שדיה והחדיר לנרתיקה את אצבעותיו.

על פי ה"גרדיאן, השופט אנואר גונזלס חמאדי, קבע כי קרוז – על אף  שלפת את שדיה והחדיר לנרתיקה את אצבעותיו ללא הסכמתה – לא ביצע כל פשע ואיננו אשם בתקיפה כיון ש"נגיעה אגבית או חיטוט לא נחשבים למעשים מיניים, אלא אם לא מוצגת הוכחה שנעשו כדי לספק תשוקה מינית. במקרה דנן אין כל הוכחה להערה, לכוונה או להצעה בעדות שתוכיח את כוונתו של החשוד לספק תשוקה ארוטית או תאוות בשרים ונראה שהצעיר לא נהנה מהמעשה", כתב השופט.

עוד קבע השופט כי העובדה שהמתלוננת הייתה מסוגלת לעבור למושב הקדמי של המכונית מוכיחה כי היא לא הייתה "חסרת אונים" לגמרי, כפי שנדרש בחוק. הנערה עצמה העידה כי היא נדחפה למכונית באגרסיביות, הטלפון הנייד שלה נלקח ממנה וכי תוקפיה צחקו כשהתחננה בפניהם שיעצרו את הרכב.

למרות שמדובר לכאורה במקרה חמור של אלימות מינית, הרשויות במקסיקו בחרו להתעלם ממנו ובמשך חודשים רבים כלל לא נפתחה חקירה ונגד הארבעה לא הוגש כתב אישום. בנקודה זו החליט אביה של הנערה לצאת למלחמה ופתח במחאה ציבורית קולנית נרחבת במטרה להעמידם לדין. המחאה תפסה תאוצה במדיה החברתית ומהר מאוד קיבלו הארבעה את כינוי הגנאי "חבורת לוס פורקי", (סרט מ -1981 על התעללות בני נוער בארה"ב בשנות החמישים).

אולם האב לא הסתפק ברשתות החברתיות ופנה עם הסיפור לעיתונות, יחד עם סרטון בו הגברים מודים באונס (מאוחר יותר, הכחישו כמובן את ההודאה). שבועות של זעם ברשתות החברתיות על ההתחמקות מעונש, כתבת חדשות בטלוויזיה המקסיקנית הלאומית וסיקור המקרה בעיתונות הכתובה עשו את שלהם והכריחו את המדינה להעמיד לדין את הצעירים. קרוז הצעיר שראה את העתיד לבוא, הספיק בינתיים לברוח לספרד. בסופו של דבר הוא הוסגר למשפט במדינתו אולם, כאמור, יצא זכאי.

ההכרעה הזו זעזעה רבים במקסיקו והפכה לסמל עבור מקרים בהם בני משפחות עשירות וחזקות במדינה מתחמקים מעונש. "הוא נגע באיברים האינטימיים שלה, הוא חדר לנרתיק שלה, אבל בגלל שהוא לא נהנה מזה, זו לא התעללות מינית?", תוהה אסטפניה ולה ברבה, פעילת זכויות נשים. "אם לא הייתה הנאה במעשה, הרי שהוא נועד לגרום להשפלה. הם נגעו בה, הטרידו אותה, התעללו בה אבל בשביל השופט, אם הכוונה לא הייתה הנאה מינית אז לא מדובר בתקיפה מינית".

ברשות לזכויות הילד במקסיקו כינו את פסק הדין "אבסורדי" וקראו לחקור את השופט: "פסק הדין הזה מהווה צעד גדול אחורה בדרך להשגת צדק לנערות שנפלו קורבן לאלימות מינית. מדובר בפסק דין תקדימי להתחמקות מעונש של בני עשירים", נאמר בהודעה.

התובע הראשי בחופי המפרץ ורקרוז מסר כי הוא "חולק" על פסק הדין ויערער עליו משום ש"הוא פוגע קשות בזכויות של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית". המועצה השופטת הפדראלית של מקסיקו אמרה כי יש בכוונתה לחקור את השופט על פסק הדין, וכי הנאשם יישאר בכלא עד הערעור.

הקורבן גינתה את פסק הדין בפוסט בפייסבוק בו כתבה בכאב כי היא מואשמת בפשע שבוצע נגדה."אין לי מה על מה להצטער, "כתבה. "הלכתי לשתות. הלכתי לבלות במסיבה. כן, לבשתי חצאית קצרה כמו מרבית בנות גילי… ועל זה אני נשפטת? בגלל זה מגיע לי מה שקרה?"

אור סופרמקסיקותקיפה מיניתתרבות האונס