מה אפשר לעשות אם מטרידים אותי מינית במקום העבודה?

קמפיין #metoo העולמי חשף שוב עד כמה התופעה של הטרדה ותקיפה מינית היא נפוצה, פוגענית ומשתקת. שטף העדויות שהחל בזכות החשיפה של שחקניות מפורסמות ומצליחות הראה לנשים ולגברים רבים כי הן והם ממש לא היחידים שהוטרדו או הותקפו מינית, ולא משנה אם הן נשים בעלות כוח ומעמד ציבורי או נשים וגברים מן השורה. האלימות המינית פוגעת בכולן, בלי הבחנה.

אבל העלאת המודעות לא מספיקה. מה יכולה לעשות מי שמוצאת עצמה מוטרדת במקום העבודה? איך אפשר להתמודד ולהפסיק את הפגיעה?

הכנו עבורכן כמה טיפים שיכולים לעזור (הטיפים מנוסחים בלשון אישה אבל מתאימים גם לגברים שמוטרדים מינית).

בטחי בתחושות הבטן שלך- פעמים רבות קשה לשים את האצבע על הרגע המדויק שבו משהו משתנה והתקשורת הופכת להיות מטרידה. זה בדרך כלל קורה באופן הדרגתי: פתאום את שמה לב שלא כל כך נעים לך איך שהעמית בעבודה מתייחס למראה שלך, לא נוח כשהוא נכנס אחרייך למטבחון. את מוצאת את עצמך מחייכת במבוכה, או נמנעת מלהיות איתו באותו חלל, אולי את אומרת לעצמך שהוא "כזה" ו"שאין מה לעשות", או אולי את מרגישה שהתגובה שלך מוגזמת ושזה בכלל הכל בראש שלך. תצאי מנקודת הנחה שאם משהו מרגיש לך לא נוח או לא נעים, זה אכן המצב.

אל תישארי עם זה לבד- כשאת מזהה שאת נמצאת בסיטואציה בעייתית במקום העבודה חשוב שלא תישארי עם זה לבד. כדי לסדר את המחשבות ולהבין איך את מעוניינת לפעול, אם בכלל, מומלץ לשתף חבר/ה קרוב/ה, בן/בת זוג או קולגה שאת סומכת עליה שתתמוך בך לאורך הדרך, ותגבה את ההחלטות שלך. אפשר בשלב הזה גם להתייעץ עם גורמים מקצועיים כמו בקו הסיוע האנונימי של מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית שנועד למטרה זו.

את זכאית לסביבת עבודה נעימה ובטוחה- זה נשמע אולי מובן מאליו אבל המציאות מראה שזה לא תמיד המצב. מקום העבודה תופס מקום נכבד בחיינו, זה המקום בו אנו משקיעות את מיטב כישרונותינו, זמננו ומרצנו. זה המרחב שמאפשר לנו להתפתח אישית ומקצועית וגם המקום שבו תלויה הפרנסה שלנו. תחושת ביטחון בעבודה היא לא מותרות, וזכותנו להתעקש על זה.

מותר לך להציב גבול- העמיתים שלנו בעבודה הם אנשים שאיתם אנחנו מבלות שעות רבות מידי יום. מטבע הדברים נרקמים יחסי ידידות ולפעמים חברויות של ממש. בנסיבות האלה לגמרי מובן שלא נוח להציב גבול או לומר כשמשהו לא נעים. למשל אם מישהו זורק הערה לא במקום או מספר בדיחה עם תכנים מיניים, ואת חושבת לעצמך שאם תגידי על זה משהו, זה יכול להרוס את האווירה. חשוב שתזכרי שמי שהורס וממשיך להרוס את האווירה הוא המטריד ולא את!
הנה כמה משפטים שאפשר לומר כדי להציב גבול בתוך סיטואציות כאלה: "תשמע, הפעם הגזמת", "ההערות האלה לא מתאימות, כדאי שתפסיק עם זה", "תגיד, לא שמעת על #metoo? אתה לא יודע שכבר לא מדברים ככה?".

אם המטריד הוא קולגה, תראי לו שאת לא מעוניינת – כבר אמרנו שבמקום העבודה נוצרים קשרים אישיים, וזה חיובי – אחרי הכל לא מעט זוגות הכירו במקום העבודה שלהם… גם החוק מכיר בכך, ולכן במקרים שבהם אין יחסי מרות בין העובדים, אפשר לנסות לפתח קשר יותר אינטימי ולהציע לקולגה הצעה בעלת אופי רומנטי או מיני. במצב כזה, אם את לא מעוניינת, את צריכה להבהיר זאת על ידי סירוב ברור, למשל "אתה אחלה אבל זה לא מתאים לי", "אני לא חושבת שזה יסתדר בינינו", "אני מעדיפה שהיחסים שלנו יישארו מקצועיים" וכד'. אם המציע ממשיך ולוחץ – אז הוא כבר חוצה את הגבול והופך למטריד.

אם המטריד הוא המנהל – להציב גבולות זה לא פשוט, בעיקר כשמדובר באדם בעל תפקיד בכיר יותר. לכן לפי החוק, אם הבוס שלך מעיר הערות מיניות או מציע הצעות מיניות יותר מפעם אחת, את אפילו לא צריכה לסרב כדי שזה ייחשב הטרדה. המנהל הוא זה שחוצה את הגבול ומעמיד אותך בסיטואציה קשה ומורכבת. במצב כזה אנחנו ממש ממליצות לשתף אדם קרוב ואף להיעזר בקווי הסיוע, כדי לא להתמודד לבד.

מה עוד אפשר לעשות כדי להפסיק את ההטרדה? על כל מקום עבודה חלה חובה לייצר לעובדות ולעובדים מרחב עבודה בטוח. בכל מקום עבודה ישנה ממונה על מניעת הטרדה מינית שתפקידה לטפל במקרים של הטרדה בארגון.  הממונה חייבת לפתוח בהליך בירור על כל תלונה או שמועה שמגיעה אליה בנושא הטרדות מיניות. במהלך הבירור ניתן להרחיק את המטריד כך שלא ימצא בסביבת העבודה שלך.
לצד ההליך הארגוני, ניתן להגיש תלונה למשטרה (בהליך הפלילי). המשטרה תחקור את המקרה ותעביר את התיק לפרקליטות שתחליט האם להעמיד את המטריד לדין בבית המשפט.
בנוסף, ניתן להגיש גם תביעה אזרחית נגד המטריד (המקנה פיצוי כספי בגובה של עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק), ואם מקום העבודה לא נקט באמצעים למניעת ההטרדה ניתן לתבוע גם את מקום העבודה.

ההליכים הם בלתי תלויים אחד בשני, וניתן לבחור באחד מהם או בכולם, על פי רצונך.

אסור לפגוע בך בשום צורה בעקבות תלונה על הטרדה – אם בעקבות תלונה על הטרדה מינית נפגעו תנאי העבודה שלך, אם את מרגישה שמתעמרים בך או שהופכים את חייך במקום העבודה לבלתי נסבלים  מדובר בהתנכלות, שהיא גם עבירה פלילית וגם עוולה אזרחית שגם בגינה ניתן לתבוע פיצויים.

התמודדות עם הטרדה מינית בעבודה היא לא פשוטה, ולא פעם היא גם גובה מחירים. בגלל הקשרים היומיומיים ובגלל התלות שלנו במקום העבודה שלנו. לפעמים הפסקת הפגיעה נראית לעתים קשה יותר מאשר השלמה עם ההטרדה המתמשכת אולם בטווח הארוך אנחנו יודעות שלהטרדה יש מחירים כבדים אף יותר, ומי שצריכים לשלם את המחיר על ההטרדה הם המטרידים, והם בלבד.

לכן, אם את מתמודדת כרגע עם הטרדה מינית בעבודה או מכירה מישהי שנמצאת בסיטואציה כזאת, זכרי שיש מה לעשות. אפשר לפנות אל קווי הסיוע שלנו 1202 – נשים, 1203 – גברים, ולקבל תמיכה, הכוונה וסיוע לאורך הדרך, על פי רצונך ובהתאם לצרכייך. הפניה היא אנונימית ואין חובה לשתף בפרטים מזהים כלשהם.

 

ב-29-30 בדצמבר יתקיים בזאר 'מתלבשות על זה' – אירוע ההתרמה השנתי של מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ת"א. באירוע ימכרו פריטי מעצבים במחירים משתלמים במיוחד (10-300 ₪). האירוע יתקיים בגני התערוכה בת"א, ביתן 11. לפרטים נוספים לחצי כאן

הטרדה מיניתהטרדה מינית במקום העבודההטרדות מיניות