תיעוד נדיר: גבר תקף אישה חשופת חזה בפסטיבל, היא לא נשארה חייבת

צעירה תיעדה במצלמת הסמארטפון שלה אישה מכה גבר לאחר שזה תקף אותה מינית בפסטיבל המוזיקה Rhythm & Vines שהתקיים בגיסבורן, ניו זילנד, בסופ"ש האחרון.

המצולמת בסרטון היא מדליין אנלו-קיצמילר בת ה-20 שנראית מסתובבת במתחם ההופעות טופלס כשעל שדיה רק אבקת נצנצים. לפתע אחד מההמונים שישבו באותה העת על הדשא, גבר צעיר אלמוני, קם, אחז בה מאחור וחפן את שדיה.

אנלו-קיצמילר שהייתה עם חברה באותה עת הסתובבה במהירות, החברה שפכה את המשקה שלה על פניו של האיש ואילו אנלו-קיצמילר חבטה בו מספר פעמים.

הסרטון צולם ע"י ג'יאן רייס שתיעדה את האירוע לגמרי בטעות. היא העלתה אותו לפייסבוק והסרטון, כמה צפוי, הפך מהר מאוד לוויראלי וגרר אלפי תגובות למעשה של אנלו-קיצמילר ולתלבושת שלה או נכון יותר לומר- להיעדרה.

הצעירה התייחסה לסערה שחוללה בריאיון לדיילי מייל אוסטרליה, בו הסבירה שהיא לא מתחרטת על מעשיה ומקווה שהסרטון הזה יעורר נשים לעמוד על שלהן ולהרגיש בטוחות בגופן ושלמות איתו.

"אני עומדת מאחורי הפעולות שלי- גם הבחירה להסתובב חשופת חזה וגם הבחירה להגיב פיזית לאלימות מינית- ומייחלת לכך שהן יעניקו השראה לנשים להרגיש בנוח עם הגוף שלהן, לא משנה איך הן נראות, ולדבוק בשלמות הזו גם כאשר מישהו אומר להן אחרת או מנסה להכחיש את הזכות שיש להן להגן על גופן", אמרה.

לאחר התקרית היא שבה לחגוג וליהנות מהפסטיבל ולא טרחה לכסות את פלג גופה העליון.

התגובות לסרטון, כאמור, היו מגוונות. חלק מהגולשים שיבחו את הצעירה על שהגנה על עצמה בעוד שאחרים אמרו שהתנהגותו של האיש הייתה צפויה ואף מתבקשת הודות ללבוש החושפני שלה.

"אמירות כמו 'היא ביקשה את זה' מקדמות את תרבות אונס", אמרה אנלו-קיצמילר, "כשאנשים רואים סרטון כזה ושומעים הצדקות ותירוצים ללמה זה בכל זאת בסדר להפר את כבודו של אדם ואת זכותו להרגיש בטוח בעור שלו זה רע". לדבריה, גברים כבר נגעו בה בעבר ללא הסכמתה, גם בתלבושת מלאה, כשלא הייתה חשופה בכלל, כך שזה לא באמת משנה.

מי שהביע תמיכה בהתנהלותה הוא בן זוגה, מקס אשוורת' שהעלה תמונה של שניהם מהפסטיבל לצד הכיתוב: "את כזו השראה ואת הבחורה הכי חזקה שאי פעם פגשתי, אוהב אותך!"

מעוררת השראה. מדליין אנו-קיצמילר ומקס אשוורת'

מספר נקודות שיש לשים לב אליהן בסיפור הזה:

  • יש לראות את הבחירה של הצעירה להסתובב טופלס בפסטיבל בהקשר התרבותי שלה ולנסות להימנע מהשוואה לפסטיבלים בלבנט. בישראל אמנם אין חוק האוסר על התערטלות אבל כן יש סעיפים בחוק העונשין המתייחסים לגרימת מטרד ציבורי ולהתנהגות מגונה במקום ציבורי וסביר מאוד להניח שעירום בפרהסיה ייתפס כאן כמטרד או כהתנהגות מגונה. לעומת זאת במדינות רבות בעולם, עירום חלקי פומבי, בוודאי בפסטיבלים, הוא לגיטימי ומקובל ולרוב לא מעורר עניין.
  • באופן אישי, אני לא מתמוגגת מהרעיון של להסתובב בעירום בציבור, גם לא עירום חלקי. אני לא מתחברת לזה לא כשמדובר בנשים ולא כשמדובר בגברים ואם זה היה תלוי אך ורק בי, הליכה ללא חולצה בכל סוג של מרחב ציבורי שאיננו חוף נודיסטים הייתה אסורה על פי חוק. יחד עם זאת, בהעדר איסור כזה, זכותו של כל אדם – גבר או אישה – להסתובב איך שמתחשק לו וחוסר שביעות הרצון שלי אמור וצריך להישאר אצלי. הערות, תגובות אינפנטיליות וכמובן מגע ללא רשות לא לגיטימיים בשום צורה.
  • אנלו-קיצמילר מספרת בריאיון שלה שגברים כבר תקפו אותה בעבר בלי שום קשר לשאלה מה היא לבשה. זה ככל הנראה המשפט החשוב ביותר בריאיון שלה כי הוא מבהיר שהבחירה לגעת בה ללא הסכמתה לא קשורה באמת אליה אלא לגבר הזר ש"לא הצליח" להישאר אדיש. הרי על אותו הדשא בדיוק, ממש לצדו, נמצאו אלפי גברים נוספים שגם ראו את הצעירה מסתובבת ללא חולצה ובחרו אחרת. בנוסף, הטרדות ותקיפות מיניות של נשים באירועים המוניים ופסטיבלי מוזיקה כמו זה הן דבר שכיח, בין אם לובשת חולצה ובין אם לא. הרוב המוחץ של נשים שמוטרדות ומותקפות על רקע מיני היו לחלוטין לבושות בזמן האירוע. אישה שמסתובבת טופלס זה פשוט תירוץ נוח להתנהג כמו בבון בגן חיות בלי שום יכולת ויסות.
  • תגובה אפשרית לכך: "בסדר, אז נשים מותקפות מינית בכל מקום אבל אישה חשופה מעלה את הסיכויים שזה יקרה". המחשבה הזו אולי הגיונית אבל היא לא באמת נכונה. מחקרים מראים שאלימות מינית מתרחשת באותה בתדירות זהה יחסית הן בתרבויות בהן לבוש חשוף מקובל והן בתרבויות בהן נשים עטופות מכף רגל ועד ראש. תמיד יימצא האחד (או יותר) ש"לא מצליח לשלוט בעצמו". חשוב לזכור שהבעיה היא בו ובלגיטימציה שנותנים לו.
הטרדה מיניתטופלסעירוםתקיפה מינית