בקרוב מאוד עבריין מין יגיע גם לעיר שלכם

יומיים של מאמץ אישי וקבוצתי ארך המסע להמיר את המילים "צדיק מגיע לעיר" ב-"עבריין מין מגיע לעיר". קשה להאמין, אבל גם בימים אלה של מאבק עולמי חסר תקדים בתופעות ההטרדות המיניות, יש מי שבוחרים להגדיר עבריין מין מורשע בתואר "צדיק". לראשונה גיליתי את העיוות הזה בפתח ביתי, בעירי חולון. רבים וטובים 'נפלו בפח' למראה המודעה הקוראת לציבור להדלקת נרות חנוכה חגיגית בנוכחותו של אליעזר ברלנד כאורח כבוד, לאור המילים "צדיק מגיע לעיר".

למען האמת, גם אני, על אף מנגנון הביקורת שלי, לא הייתי מעלה בדעתי שהמודעה מתייחסת לאדם שהואשם בביצוע ארבע מעשים מגונים בארבע נשים וקטינות, ברח במשך שלוש שנים מהרשויות, ורק לפני פחות משנתיים, הוסגר במסגרת הסכמה הסגרה עם הולנד, הוחזר לארץ, הורשע על פי הודאתו בביצוע מעשים מגונים ל-18 חודשי מאסר וריצה רק 12 בטענה שאינו כשיר רפואית.

את ההבנה לגבי מי הוא 'הצדיק' קיבלתי במקרה ממכרה תושבת חולון, כחמישה ימים לפני מועד האירוע. היה ברור לי ולתושבי חולון נוספים שאסור שהגעתו לעיר תעבור בשתיקה, כאשר כמה מחשבות עמדו בבסיס ההתנגדות הזאת: הראשונה בהן היא ההבנה שהאירוע אינו מתקיים באזור מרוחק בארץ ששייך לחרדים, ולתרבות שזרה לי, אלא פה בחולון- בבית שלי, ו"אם אין אני לעירי, מי לה?". מחשבה נוספת הייתה הכעס שבהצגת היהדות הטובה והמוסרית שהנני מכירה, בפנים המכוערות ביותר. זה הוא האיש, המגיע באצטלה של צדיק ורב, ומשחית את המסורת היהודית אשר דוגלת ב"אהבת לרעך כמוך", ובמתן עונשים קשים לעבירות שבין אדם לחברו ומקבל כבוד מלכים. ומחשבה אחרונה ועיקרית הייתה הניסיון שלי להיכנס לנעליהן של נפגעות עבירות מין, שנאלצות להיחשף למודעות של "צדיק מגיע לעיר" בכל פלטפורמה אפשרית, ולחיות בתחושה הקשה שעשו בהן "הרצחת וגם ירשת". לא רק שהוא חירב את נפשן, הוא גם בא למרחבים שלהן ומתקבל בהאדרה שלא נתפסת. אז יצאנו להפגין!

אם מישהו היה אומר לי שמאותה הפגנה בחולון יתחיל החודש המטלטל בחיי, ייתכן שהייתי שוקלת את ההפגנה הזו שנית- ומבצעת אותה שוב, ושוב, ושוב ובכל הכוח הנדרש.

ההפגנה בבת ים, מול בית הכנסת "אור ישראל"

ההפגנה בחולון הייתה מצומצמת, בסך הכל שמונה אנשים הגיעו. אבל עצם ההפגנה, היא החידוש שבדבר. זה לא משנה איזו אוכלוסייה נפגעת, היכן היא יושבת בארץ ומה הבגדים שלובשים הפוגעים או הנפגעות- היא חרטה על דגלה את האווירה הציבורית הטוענת כי "אין מקום לעברייני מין". ההפגה עוררה הד תקשורתי וציבורי רחב, ובבוקר שלאחר ההפגנה התעוררתי להודעות כואבות ומרגשות יחדיו- הודעות מחרדים, חסידיו לשעבר, נשים פגועות שנאלצו להסתתר תקופה ארוכה מידי, אבות לילדות ובעלים לנשים שנותרו עם זעם ותסכול אל מול ניסיון השיבה לחיים הציבוריים של מי שפגע להם ביקר מכל. לראשונה, כל אלו קיבלו ביטוי לזעמם, מישהו נלחם איתם את מלחמתם.

מאותה עת, היה ברור לנו – קבוצת שותפים שהספיקה להתאחד סביב מטרה זו – שאנו נעשה הכל כדי להודיע בכל עיר אליה מתכנן עבריין המין המורשע אליעזר ברלנד להגיע, ש- "עבריין מין מגיע לעיר". וכך היה, ומעיר לעיר כמות המפגנים הלכה וגדלה, והאלימות מצד חסידיו כלפינו התעצמה וגעשה, כי קשה שמישהו זר בא לערער לך על הזהות, ושכל זהותך היא עבריין מין מורשע. אז הם זרקו עלינו אבנים, קרעו לנו את השלטים, זרקו דינמיט באוויר. וזו הסיבה שכל כך חשוב שנהיה שם, כי לא עוד ישתיקו אותנו בבריונות ואלימות. לא עוד ניתן לכל אינדיבידואל/ית לעמוד לבד במערכה, אנחנו יחד במלחמה.

המאבק הזה, שהחל מנשים, נתן תמריץ גם לחרדים לצאת ולהפגין נגד מי שמתיימר להציג עצמו כחלק מהם. כך, לראשונה בהיסטוריה, החיבור הזה שנראה בלתי אפשרי בין נשים חילוניות לגברים חרדים, בא לידי ביטוי בהפגנות משותפות. נעמדנו זה לצד זה, בהפרדה כמובן, חרדים ונשים וזעקנו אמירות שחשובות לשתי הקהילות ובאו מהבטן של כל אחת מהן "נשים אינן הפקר", "צא טמא", "ברלנד עבריין מין" ועוד.

ההפגנה בקריית ספר

היום מתכננים אליעזר ברלנד וחסידיו להגיע לנהריה. אחרי שבערים רבות הוקיעו ראשי ערים או רבנים ראשיים את ביקורו ועשו כל שביכולתם כדי למנוע ממנו להופיע במבנים ציבוריים, כמו בערים בת ים, באר שבע, אילת ורחובות. ומכל המסע הלעיתים מייאש ומתסכל, נקודת האור הגדולה היא שיש שינוי, וזה מגיע לכל מקום.

אונסהטרדות מיניותהרב ברלנד