לואי סי קיי מגיע לת"א: "שלא יחשוב שיש מי ששוכחת לו את מה שעשה"

באוגוסט 2018 כתבתי כאן על הניסיונות של גברים שנתגלו כעברייני מין בתקופת METOO לנסות ולחזור לקונצנזוס דרך מיתוג מחדש של עצמם כקורבנות, אבל את המקום שמדינת ישראל תשחק בתהליך הזה לא יכולתי לנחש. אחרי גיחה של קווין ספייסי לישראל לחלוק כבוד אחרון לחבר, אז הפציע במסעדה תל אביבית וקיבל יחס של סלבריטאי מן המניין כאילו לא עומדות מולו האשמות בתקיפות פדופיליות, הגיע תורו של לואי סי.קיי. כזכור, סי.קיי, שהיה אחד מהקומיקאים המוערכים בעולם עד לפני כמה שנים, הואשם בכך שנהג לאונן מול נשים בהפתעה גמורה. קומיקאיות צעירות סיפרו שהיה סוגר את דלתות חדרי ההלבשה ומכריח אותן להישאר בזמן שהוא מענג את עצמו מולן.

סי.קיי יופיע בארץ בסוף השבוע הקרוב, במסגרת ניסיונותיו להזדחל בחזרה לבועת התהילה של השואו-ביז. הצצה התקבלה מוקדם יותר השנה כשהקלטות ממופע אינטימי שלו בקומדי סלר בניו יורק, שם אומנים גדולים מגיעים להופיע בהפתעה פעמים רבות, נחשפו. בין הקלטות המופע ניתן היה למצוא לא מעט בדיחות סרות-טעם על טרנסג'נדרים ועל קורבנות הירי ההמוני בביה"ס התיכון בפארקלנד, פלורידה.

לואי לא יתראיין במהלך שהותו כאן, וטלפונים ומכשירי הקלטה יופקדו מחוץ לאולם בתחילת האירוע. עצם העובדה שמפיקי המופע היו נכונים להפעיל אופרציה כל כך מסובכת מעידה על הפחד של סי.קיי ממצב שבו יתפרעו במופע שלו ויתעדו את זה (בדומה לסטנדאפיסטית שהבחינה בהארווי ויינסטין בבר שבו הופיעה בניו יורק לא מזמן, והתעמתה איתו). עצם העובדה שהקומיקאי בחר בישראל כיעד הבינלאומי הראשון שלו, ושמעריציו מסכימים להיפרד לשעתיים מהמכשירים היקרים להם מכל, היא לא פחות מתעודת עניות לחברה הישראלית. המוכנות לקבל את לואי בזרועות פתוחות – המופעים שניהם סולד-אאוט – ולהתרגש מסלבריטאי אמריקאי שהסכים בטובו הרב להפציע בפרובינציה המזרח-תיכונית שלנו, היא לא סתם מבישה; היא שולחת מסר לכלל הנשים בישראל שמול בדיחות מוצלחות וההזדמנות להתחכך בכוכב מין הניכר הישראלים מוכנים לשכוח הכול, גם פגיעה בנשים.

מול המופע הראשון שלו, במוצ"ש הקרוב בהאנגר 11 בתל אביב, תתקיים הפגנה שאורגנה ע"י עמותת "כולן", במחאה על חזרתו של לואי לחיק מעריציו. ברכה ברד, מנכ"ל עמותת "כולן", מביעה מוטיבציה להתארגנות הזו, אבל לא ניכר שהיא בהכרח אופטימית. "אני אישית חושבת שזו הצהרה חשובה- שלא יחשוב שיש מי ששוכחת לו את זה. שהמפיקים שהביאו אותו לארץ הם ידעו שיש מי שזה מפריע להן. אולי נצליח להשריש בציבור את התודעה שאם פגעת אתה צריך לשלם מחיר, ושמתן במה לכזה איש כמותה כאמירה שאם אתה מצחיק מספיק לא תצטרך לשלם מחיר על פגיעה מינית."

"אני לא מקווה ליותר מידי כי ההופעות כבר סולד אאוט ונראה שבאמת מאד קשה לגרום לציבור להתעצבן על אנשים כמוהו. אבל מבחינתי, אם נפגעת אחת תרגיש שיש מי שמאמינות לה ועומדות לצידה, לא משנה כמה חשוב ומפורסם מי שפגע בה – זה כבר מספיק חשוב. בפנטזיה שלי הציבור מתאפס על עצמו ולא נכנס להופעה כי הוא מבין שזה שולח מסר שנותן לגיטימציה לאלימות מינית, אבל ברור לי שזה לא יקרה ובעיקר נחטוף מהם ריקושטים שאנחנו היסטריות ומגזימות".

ברד מזכירה בהקשר למחאות גם את הקומקיאית האוסטרלית האנה גדסבי. גדסבי זכתה להיכנס להיכל התהילה של הקומיקאים החדשים בעקבות המופע המצוין שלה בנטפליקס, "נאנט", שיצא בשנה שעברה. גדסבי מדברת על סי.קיי בראיונות וגם במופע החדש שלה, ולא חוסכת את שבט הביקורת שלה ממי שעד לפני כמה שנים היה הגורו של הקומיקאים האנדרדוגים בתעשייה. גדסבי מסבירה שגם כשלואי זכה לפרסום, עושר וכוח, הוא עדיין הופיע בדמותו של הגבר המוזר, הגס והדחוי, ולדעתה, הוא עדיין חושב שהוא כזה – קורבן של המיינסטרים.

ברכה ברד. צילום מסך מתוך כאן 11

לברד נראה שגדסבי עומדת כמעט לבדה במערכה, ושחסרים קולות נוספים: "יש מעט מאד, האמת. הרבה יותר קל לוותר ולהגיד 'הוא שילם את חובו לחברה' על אף שהוא לא שילם אפילו את המחיר הקטן ביותר. גדסבי היא אחת הבודדות שאשכרה התבטאה בעניין בצורה חריפה, וזה שהיא חוזרת להופיע זו קרן האור היחידה בכל הסיפור, כי היא נותנת קונטרה באמצעות מופע ביקורתי מדהים במיוחד."

במקום בו החזק הפנה את הגב לקורבנות, ברד, העמותה והמפגינות רוצות להושיט יד לעזרה ולא "להשתלט על המיינסטרים" כמו שהמלעיזים טוענים: "אף שהיינו מעוניינות שדעותינו כנשים תשמענה יותר, צריך להכיר במגבלות שההגמוניה מציבה – ולהביע סולידריות", היא אומרת.

ברכה ברדלואי סי.קייסטאנדאפעמותת כולן