עשרות אלפי נפגעות תקיפה מינית זקוקים לעזרתנו עכשיו יותר מתמיד

"מכניסתה של הקורונה החיים שלי התהפכו במלוא מובן המילה. המצב הכלכלי שלי התדרדר ואיבדתי חצי מההכנסות שלי. האיומים שהציב המצב החדש הגבירו את הקשיים הנפשיים שעימם אני מתמודדת כדבר שבשגרה. ובפעם הראשונה זה שנים לא ידעתי איך אוכל להתמיד בטיפול הפסיכולוגי האינטנסיבי שמאפשר לי לשמור את הראש מעל המים. הסכנה של אבדן מקור התמיכה המשמעותי הזה איימה על החיים ועל התפקוד שהצלחתי להשיג בעבודה קשה כל כך הרבה שנים" – עדות זו של זיו (שם בדוי) שעברה פגיעה מינית בילדותה ומספרת על ההשפעה ההרסנית של מגפת הקורונה על חייה ומתפרסמת בדו"ח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית "צל המגיפה" שיוצג הבוקר בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת.

מאז שפרצה מגפת הקורונה חל זינוק בפניות למרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, כאשר בחודש יוני נרשם הגידול הגבוה ביותר – 43%. אין מדובר רק בגידול במספר הפניות אלא גם בהחמרה באופי הפניות. אנו פוגשות נשים המגיעות למצבים קשים ביותר כולל התדרדרות ואף קריסה נפשית–כלכלית–משפחתית עקב הקורונה. תחושות של מחסור בעורף משפחתי או חברתי וקושי אדיר לשרוד  – כל אלו מאפיינים את התקופה שרחוקה מאוד מלהסתיים.

הדוח השני של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

במחקר שערכה ראשת תחום מחקר באיגוד ד"ר כרמית קלר חלמיש וד"ר קרן גואטה מאוניברסיטת בר אילן על השלכות מגפת הקורונה עולה כי נפגעות חוו הצפה רגשית והידרדרות במצב הרגשי והפיזי; חשו חוסר ודאות ופחד; חוו בדידות גדולה וקשיי תפקוד, פיתחו הפרעות אכילה וחשו תחושה של כליאה. במקביל ראו איך השירותים החברתיים מצטמצמים או משנים את פניהם והן נותרו ללא עזרה.

המגפה עוררה אצל חלק מהנפגעות טריגרים שהובילו להתערערות של יציבות נפשית כמו למשל עדותה של מיכל (שם בדוי)'המספרת על ההשלכות של הבידוד: "הרגשתי בחוסר שליטה מוחלט. המילה שהשתמשתי בה הייתה צונאמי. אני מרגישה שאני בתוך צונאמי ולא רואה איך זה נעצר… יומיים אחרי שהוכרז הסגר הכללי קמתי כבכל בוקר, הנחתי את הרגליים על הרצפה, והפלאשבקים הראשונים עלו. תרחישים של פגיעות מיניות שהתרחשו לכל אורך הילדות והנעורים."

הנה קצת מהמספרים: בעקבות משבר הקורונה, זינק מספר הפניות למרכזי הסיוע ב-24% ביחס ל-2019. עיקר העלייה התרחשה בגל הראשון (אפריל-יוני 2020), אז התקבלו במרכזי הסיוע 16,515 פניות – גידול של 37% ביחס ל-2019. הגידול החד ביותר התרחש בחודש יוני – 43%. זאת, על רקע היציאה מהסגר שהקלה על הפנייה לסיוע. העליות הגדולות ביותר נרשמו במסל"ן, מרכז הסיוע שבנגב – עם עלייה של 103% בתקופת הגל הראשון, ובשירות הסיוע הארצי בוואטסאפ, שרשם עלייה של 95% באותה התקופה. במרכז הסיוע נצרת, לנשים ערביות, נרשמה בגל הראשון עלייה של מעל ל-40%.  88% מהתקיפות שדווחו על ידי הפונים נעשו על ידי אדם המוכר להם. מתוך כלל הפניות למרכזי הסיוע, 32% נפגעו על-ידי בני משפחה  ו-11% נפגעו בידי בני זוג (בעבר או בהווה). עוד מהדוח: 92% מתיקי האונס שנפתחו ב-2019 נסגרו בפרקליטות ללא כתב אישום. אפשר להוסיף עוד ועוד נתונים אבל השורה התחתונה ברורה – שמונה חודשים לתוך המגפה, כאשר הציבור נאלץ להתאים את עצמו למציאות החדשה וכאשר ברור שיעברו עוד חודשים רבים עד שניתן יהיה לחזור לשגרה, ברור לנו שיש צורך דוחק לטפל בעשרות אלפי נפגעות ונפגעי אלימות מינית אשר חווים את הקורונה באופן קיצוני מאוד וזקוקים לסיוע ולתמיכה רחבת היקף כדי שלא יקרסו.

אורית סוליציאנו. מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. צילום תמר סולומון

ההמלצה שלנו היא למנות מיידית גורם מתכלל, מעיין פרויקטור ייעודי שידאג לצרכים של נשים וגברים שעברו פגיעה מינית. אחת מהסוגיות הכי בולטות המחייבת פתרון היא תחום בריאות הנפש – יש לדאוג להרחבת הטיפולים הנפשיים הציבוריים כדי שרשימות ההמתנה העומדות על חודשים ארוכים יתקצרו ויינתן מענה מידי באמצעות הפסיכולוגיה הציבורית לכל מי שזקוקות לכך. שיהוי בקבלת טיפול נפשי עלול לדרדר משפחה שלמה ולהרחיב את מעגלי הפגיעה. נפגעות רבות ובמיוחד אלו שנפגעו בילדותן הן חסרות כל עורף משפחתי וכאשר הן מתמודדות עם קריסה כלכלית אין להן למי לפנות לעזרה. לכם יש לדאוג להקמת קרן סיוע בכל רשות מקומית כדי לסייע לאוכלוסייה זו.

אלימות מינית היא מגיפה חברתית שקופה מן העין אך רחבת היקף וכאשר נפגעותיה ונפגעיה מתמודדים עם מגפת הקורונה ההשלכות הן הרסניות. חברה מתוקנת חייבת לדאוג בראש ובראשונה למי שהכי זקוקים לסיוע והשבוע כאשר מציינים בארץ ובעולם כולו את יום המאבק נגד אלימות נגד נשים אסור לשכוח שמי שנפגעו ועברו טראומות קשות מעשה ידי אדם זקוקים לכל סיוע אפשרי.

הכותבת היא מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית

***

לא מעט נשים חשות כלואות בביתן היום יותר מתמיד. לקריאת תמרורי האזהרה שכתבו בפורום מיכל סלה כנסי ללינק הבא 

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 

איגוד מרכזי הסיוע לנגפעות ונפגעי תקיפה מינית

 
 
אורית סוליציאנודו"ח איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מיניתיום המאבק באלימות נגד נשים