הלחץ עבד אבל למה מלכתחילה צריך אותו?

הודעות שמחה מילאו בשישי את קבוצות הוואטסאפ והפייסבוק של נשים בכל רחבי הארץ. מ"מ פרקליט המדינה, עמית איסמן, החליט לכנס דיון בהול בנוגע לסעיף האישום המופחת נגד ירין שרף אחרי שכתב האישום נגדו שהוגש ביום חמישי כלל שתי עבירות של 'בעילת קטינה בהסכמה' ולא אונס. תיאור כתב האישום כמו התיאורים ששירטטו את היומיים הנוראיים האלה במלונית הקורונה מזעזע. למרות שמדריך במלונית ביקש שלא יתקרב אל א' כי היא קטינה, למרות שאותו מדריך עלה אחריה כדי לוודא שתגיע לבדה לחדרה, למרות שהיא עצמה כתבה לשרף שיעזוב אותה כי הוא גדול ממנה "אחי עזוב אתה יותר מדי גדול" וציינה שהיא בת 14, כל אלו לא עזרו. הוא לא ויתר. הוא השקה אותה באלכוהול, נתן לה לעשן ג'וינט,  הבטיח לה שיעשה 'אילת 2', סטר לה כשסרבה למין אוראלי ולמרות כל אלה העיזו בפרקליטות לבחור בסעיף 'בעילת קטינה בהסכמה'.  זה נקרא אצלכם הסכמה? אחרי כ15,000 אלף מכתבים ששוגרו בתוך יממה ישירות למייל האישי של איסמן, בקמפיין ציבורי אינטנסיבי ומדויק שבראשו עמדו יעל שרר מנכ"לית הלובי למניעת אלימות מינית, ודנה מיטב מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, הובהר לאיסמן, חבריו בפרקליטות וגם לחברה הישראלית כולה – נשים וגברים לא יעמדו מנגד כשהעוול זועק לשמיים.

שבת שלום לכל מי שהצליח/ה לעשות שינוי היום. זה עוד לא נגמר, אנחנו לא נרפה עד שכתב האישום יתוקן. אבל אנחנו רוצות לעצור…

פורסם על ידי ‏הלובי למלחמה באלימות מינית‏ ב- יום שישי, 12 במרץ 2021

כן, הנערה הזו שיקרה ואמרה שהיא בת 14, אבל הקלות שבה הפרקליטים החליטו שיתקשו להוכיח יסוד נפשי של כוונה לאונס קטינה מתחת לגיל ההסכמה מעוררת תהיות. זה הרי לא בסמכותם להמציא מצב שלא באמת התקיים. הם יכלו לבחור להאשים אותו באונס, גם בלי מודעות להיותה קטינה מתחת לגיל 14, עבירה שהעונש שעומד לצידה הוא 16 שנות מאסר.  צריך להזכיר, הסעיף שנושא את התואר הלא הגיוני בעליל 'בעילת קטינה בהסכמה', הוא זכר למערכות יחסים בהסכמה בגיל שאינו בהסכמה. סעיף ששמור לצעירים שקיימו מערכות יחסים מיניות ושאינו מופעל באמת אם אכן יש הסכמה, והעונש שעומד לצידה של עבירה כזו הוא עד 5 שנות מאסר בלבד, העונש לאונס קטינה מתחת לגיל הסכמה או אונס בכלל עומד על עד 16 שנים. ההבדל הוא ברור. אבל פה לא הייתה בכלל הסכמה שניתן לקבל אותה. לא אחרי כל תמרורי האזהרה שהוצבו בפניו של שרף. ולא כשבוחנים את כוונת המחוקק שקבע גיל סטטורי שמתחתיו לא נבחנת בכלל הסכמה כי אם נגיד שבגיל 13 יש הסכמה, יהיו מי שיגידו שגם בגיל 11 או אפילו פחות מזה אפשר לבחון הסכמה- ולא רבותיי, אי אפשר. 

שאלת ההסכמה היא קריטית ולפחות כרגע אין לה מענה במדרג הענישה לעבירות המין בישראל. כך גם נמחקו עבירות האונס מכתב האישום של אלון קסטיאל. הנפגעות הרי בילו איתו, יצאו איתו מהמועדון ולא נגררו על ידו. לצערנו, במציאות הנוכחית, דרושה ענישה ברורה למי שמסמם/מרדים/משקה את קורבנותיו כדי שאחר כך לא ייטענו להסכמה כפי שכרגע החוק מאפשר להם לעשות. 

הקמפיין הציבורי במקרה הזה עזר, אבל כשאין קמפיין ציבורי? זו הסיבה שאחוז קטן כל כך מנפגעות תקיפה מינית מגישות תלונה במשטרה ומתוכן אחוז קטן עוד יותר מגיע עד לכתב אישום. שירה איסקוב הצליחה לקבל את הגט המיוחל בסיוע בתי הדין הרבניים שראו את הר הגעש הציבורי עומד להתפרץ עליהם אם לא יעשו משהו, אבל מה עם כל יתר העגונות ואלו הנסחטות בבואן בשערי אותו מוסד? ואם ניזכר, אז גם צו איסור הפרסום שהצליח לקבל הכמעט רוצח אביעד משה, בוטל בלחץ אדיר.  יהודה משי זהב, ויתר על פרס ישראל, כשראה את אותו נחשול עומד לשטוף אותו. למה בתכלס צריך את הלחץ הזה? איך הפכנו לחברה שהשכל הישר אינו נר לרגליה? שעברייני מין שוב ושוב לא משלמים בה את המחיר הכואב האמיתי שראוי שיקבלו על רצח נפשן של נשים ונערות?

בכנסת שהתפזרה הציעו ארבעה חברי כנסת ובראשם עודד פורר שעומד בראש הוועדה למעמד האישה, להחמיר את הענישה במקרה של אונס, מ- 16 שנים לעד מאסר עולם. "לפי המצב החוקי במדינת ישראל העונש המירבי לנאשם בעבירת אונס הוא 16 שנות מאסר, ובמקרה של אונס בנסיבות מחמירות העונש המירבי עשוי לטפס עד 20 שנות מאסר. זהו אינו עונש ראוי, בלשון המעטה, למעשה חמור שהשלכותיו כה עצומות. החמרת הענישה למאסר עולם בעבירת האינוס ומאסר עולם חובה בעבירת האינוס בנסיבות מחמירות מהווה ענישה השקולה לגזר דין רצח, וזהו גזר הדין הראוי לנאשמים באונס. שינוי גזר הדין יוביל לירידה ניכרת במקרים קשים אלו," כתבו הארבעה בהצעת החוק שלהם. הסעיף לא עבר אבל ברור שחוק העונשין חייב לכלול במדרג הענישה שלו סעיפים נוספים, ממש כפי שנעשה עם עבירות ההמתה. כשידעו האנסים והתוקפים מינית ש'הסכמה' לא תעמוד לצידם אחרי שהשקו אישה או גבר, בטח ובטח מתחת לגיל ההסכמה, אז, אולי, נראה פחות מקרים כאלה. בינתיים, מבטיחות ומבטיחים כל מי שפעל בקמפיין האחרון, לא נפסיק ללחוץ כי רק ככה זזים דברים בישראל 2021. 

 

איגוד מרכזי הסיוע לנגפעות ונפגעי תקיפה מינית

ירין שרף