בני 13 מעבירים מסר לאייל גולן

בימים האחרונים כובש את הרשתות החברתיות סרטון חכם ומקסים בשם "איך תדע בת כמה היא?". יוצרי הסרטון הם קבוצת ילדים וילדות בני 13 מאשקלון שלומדים במרכז למחוננים בעיר.

הווידאו שהופק על רקע פרשת אייל גולן והקטינות הצליח ב-47 שניות בדיוק לספק מענה הולם לסוגיית המין בין קטינות לבגירים ולסתום את הגולל על הטיעון הנדוש "לא ידעתי בת כמה היא".

הסרטון הופק במסגרת הקורס "קולנוע אקטיביסטי- סרטים לעולם טוב יותר", שמעביר אלון אלשיך, יוצר סרטים דוקומנטריים. "המטרה של הקורס היא להראות לתלמידים מהי אחריות חברתית ומנהיגות", מסביר אלשיך, "הילדים האלה מבריקים, הם הדור הבא שלנו ובהם טמון פוטנציאל המנהיגות שלנו. הרעיון שעומד מאחורי קולנוע אקטיביסטי הוא להעניק להם כלים לבטא את עצמם, להפסיק לקטר ולנסות לשנות את העולם שהם חיים בו. ההתייחסות שלהם לקורס יפה ורצינית. לימדתי כבר סטודנטים אבל יש משהו מקסים בלעבוד עם ילדים בגיל הזה. התמימות שלהם כובשת. תענוג לעבוד איתם".

כל שיעור נפתח בשיחה על נושא מסוים שנמצא בכותרות ומיד אחריה מתחילים התלמידים ליצור.  הסרטונים מופקים באמצעים דלים ופשוטים וזמן קצוב מאוד (שיעור כפול- כלומר שעה וחצי- אמורים להספיק הן לשיחה והן ליצירת הסרטון).

הסרטון הנוכחי הוא תוצר של שיחה אודות הטיעון של אייל גולן לפיו, הוא לא ידע בנות כמה היו הנערות שאיתן קיים יחסי מין. את הנושא העלו התלמידים בעצמם ודרשו לעסוק בו. "הבהרתי להם שאייל גולן הוא איש ציבורי ושיש לנו זכות לבקר את המעשים שלו בשביל עליהום ובלי לשון הרע". הסרטון שהועלה לפני כשבוע כבר זכה ל-8000 צפיות ביו-טיוב.

בתחילת הדרך, אלישיך היה צריך לשכנע את התלמידים ליצור את הסרטונים. "הם אמרו לי "אבל מי בכלל יראה את זה?" ועשו לי פרצופים". רק אחרי שהסרטון הראשון שיצרו (שנקרא "די לחיסולים" ועסק בחיסול שאירע באשקלון כחלק ממלחמת כנופיות מתמשכת) הגיע למהדורה המרכזית של ערוץ 2 וזכה למאות אלפי צפיות, הם השתכנעו. "עד היום הם מקבלים תגובות ברחוב", צוחק אלשיך, "היום הם כבר נעמדים בטור בשביל להצטלם. הם מבינים שיש לזה משמעות וכוח".

מרכז המחוננים שכולל תלמידים מכיתות ג'-יב' באשקלון הוקם לפני כתשע שנים. למרכז מגיעים, לאחר סדרת מיונים, התלמידים המוכשרים ביותר בעיר אחת לשבוע. המקום מעניק לתלמידים את ההזדמנות להרחיב את הדעת במגוון תחומים שאינם נלמדים בבית הספר הרגיל עם מורים שלרוב אינם מלמדים בבתי ספר- דוקטורים ואנשי ידע מן השורה הראשונה. כך לדוגמא, לומדים התלמידים משפטים ורטוריקה, אנימציה, פילוסופיה, רובוטיקה ומדעים מדויקים.