אייל גולן, אתה צודק

אייל גולן, צהריים טובים,

ביום שישי פורסם הריאיון שלך בידיעות אחרונות. טענת שם שהאשכנזים רקדו לך על הדם, קרעו אותך, שהאצבע שלהם על ההדק הייתה קלה. כמי שעקבה ברמה היומית אחרי הפרשה, לא נותר לי אלא להודות- אתה צודק.

זו הייתה שעתם היפה והטובה של רבבות גזענים שששו להוריד את הכתר מראשו השחרחר של המלך. זו הייתה הזדמנות פז מופלאה לשחרר את כל הסטריאוטיפים- שממילא-תמיד-חשבנו-שהם-מוצדקים. זה היה תירוץ נהדר לזעוק בקול גדול ומנצח "אמרנו לכם, שום דבר טוב לא יצא מהתרבות פרימיטיבית- שוביניסטית שהבאתם אתכם מערס-לנד. אלה היו נסיבות מעולות להכפיש, לנגח, ללעוג ולבוז לכל הזמר המזרחי ולכל הבוחרים להאזין לו כי מה כבר ציפיתם מהאנשים שדוקרים אנשים אחרים כל יומיים, שהמלך שלהם יהיה ראוי? הצחקתם אותנו.

כשפמיניסטית אחת כתבה שצריך להפסיק לשדר ברדיו את שיריו של גולן נוכח התנהגותו, ענה לה המטקבק הכה-ליברלי שצריך להפסיק לשדר את המוזיקה המזרחית כולה כי היא תת רמה. במקרה שלך, אייל (כמו גם במקרה של מזרחים אחרים שעלו לכותרות בגין פרשות לא מחמיאות אחרות) נעשה קישור ישיר בין ההתנהגות הספציפית לבין המוצא. את הקישור הזה, למיטב זכרוני, לא תוכלו למצוא בפרשת חנן גולדבלט האשכנזי. אף אחד לא קישר בין מעשי האונס שביצע לארץ הלידה של הוריו. הוא נשפט כחלאה בגלל התנהגותו המחליאה. אז כן, אייל, אתה צודק. עובדת היותך מזרחי הובלטה שוב ושוב על חשבון מה שאמור היה להיות מובלט- שימוש לרעה במעמדך כמודל.

היו לכך מאות דוגמאות ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת ומי שטוען שלא הבחין בכך שהה כנראה בפלנטה אחרת או עשה את מה שכולנו כל כך טובים בו- עצם את העיניים. בשורה התחתונה- פרשת אייל גולן שימחה את לבבותיהם של אלה ש"לקחו להם את המדינה" כי היא העניקה להם אישור למה שהם מאמינים בו.

אז כן, אייל, אתה צודק.

אתה צודק אבל אין לי שום כוונות להצדיק אותך.

אין לי שום כוונות להצדיק אותך ושום כוונות להפוך אותך לקרבן הפרשה מסיבה אחת פשוטה: אתה לא הקרבן. נקודה. האנשים שקישרו בין מוצאך למעשיך, עשו עוול  מחריד לכל יוצאי עדות המזרח באשר הם אבל את העוול הגדול והנפשע ביותר עשית אתה.

"כן, זה נשמע גרוע מאוד. אבא שלי הגיע אליי לדירה אחרי אינספור פעמים שהוא מצלצל אליי ואני מתחמק. ואז הוא עולה לדירה ונכנס עם שתי בחורות. ואז הן נכנסו וישבו בסלון, ואתה יודע, אני עומד כזה והולך כזה לכיוון המטבח אצלי.  אחת מהן יושבת בדיוק על הקצה כזה של הספה. אני נעצר לידה והיא כזה באה לפתוח לי את המכנסיים, מורידה לי את המכנסיים ועושה מה שעושה. איך שזה מתחיל, אבא שלי לוקח את השנייה ויוצא למרפסת".

אייל, זה לא נשמע גרוע מאוד, זה פשוט גרוע מאוד. את התיק הפלילי שלך סגרו אמנם אבל התיק שלך עם הציבור עודו פתוח וכולי תקווה שלא ייסגר לעולם. אני לא אתן לך להסיט אותנו מהעיקר ולקשקש ימים כלילות על העוול שנגרם לך. העוול שלך הוא שולי והוא פשוט לא מעניין אותי כרגע. המאבק המזרחי הוא מאבק חשוב מדי בשביל שתשתמש בו כדי להסיר את הפוקוס ממה שחשוב באמת.

בינינו, מעולם לא דיברת על הקיפוח המזרחי. מעולם לא העלית על נס את האפליה והדיכוי העדתי. אז למה עכשיו? כי זה נוח? לא, חביבי, אני לא אתן לזה לקרות. הרבה יותר חשוב לי לגנות אותך ואת המעשים שלך מאשר לזעוק את הקיפוח שלך. מה שאני מעוניינת שיזכרו מהסיפור הזה הוא לא "האשכנזים ירדו לחייו של מזרחי לא מוסרי, לא בגלל שהוא אינו מוסרי אלא בגלל שהוא מזרחי" אלא "זמר מפורסם, עשיר ונערץ שככל הנראה ניצל את מעמדו ככוכב על כדי לחיות חיי הוללות בזויים בחברתן של נשים צעירות מדי".

עניין של סדרי עדיפויות, אתה יודע.

אור סופראייל גולןפרשת אייל גולןקטינות