משקיע בכיר בעמק הסיליקון הואשם בהטרדות מיניות והודה: אני קריפ

זעם בעמק הסיליקון: בסוף השבוע שעבר פרסם ה"ניו יורק טיימס" כתבה ארוכה על מחסום ההטרדות המיניות העומד בפני נשים יזמיות בעמק הסיליקון. מדובר בתופעה של ממש: כאשר יזמית מחפשת מישהו שישקיע בסטארט-אפ שלה היא לרוב נתקלת בגבר שמחזיק את הארנק ופעמים רבות, הגבר הזה מנצל את מעמדו הרם להטריד מינית את הסטארטאפיסטית הצעירה. למעלה מ-12 נשים סיפרו בכתבה הזו על ההטרדות שעברו. אחד המשקיעים שהוזכרו שוב ושוב כדוגמא לגבר מטריד הוא דייב מקלור, אחד המשקיעים הבולטים בעמק הסיליקון והאיש שייסד את קרן הון סיכון ומאיצת הסטארטאפים 500 Startups יחד עם קריסטין צ'אי ב-2010.

הכתבה עוררה סערה ופתחה את קופת השרצים של מקלור – עוד ועוד נשים התוודו ברשת שהמשקיע המפורסם הטריד אותן מינית כשהגיעו להיפגש עמו כדי לנסות להשיג מימון למיזם שלהן. אחת מהן היא יזמית בשם שרה קונסט. היא סיפרה שמקלור שלח לה הודעות מיניות בפייסבוק בזמן שהיא דנה איתו בעבודה פוטנציאלית בחברה שלו.

ביום שני האחרון, בתגובה להאשמות הללו, מקלור התפטר ופרסם הודעת התנצלות בבלוג שלו בה הוא מודה ב"התנהגות בלתי הולמת".

"בטח כבר שמעתם שאני דפוק ואנשים מכנים אותי 'קריפ'.

בעוד אני רוצה להאמין שאני לא אדם רע, ברור לי כי כמה פעולות שעשיתי בעברי פגעו או העליבו כמה נשים.

אז בטח שמגיע לי להיקרא 'קריפ'.

אז מה עשיתי?

התחלתי עם נשים רבות במצבים הקשורים לעבודה, שם זה היה בלתי הולם בבירור. הצבתי נשים בסיטואציות בלתי אפשריות ולא הולמים, וניצלתי באופן אנוכי מובהק מצבים בהם הייתי צריך לעשות אחרת. ההתנהגות שלי היתה בלתי נסלחת ושגויה".

בהמשך מתייחס מקלור ישירות להאשמות שהוטחו בו במסגרת הכתבה בניו יורק טיימס. את התנצלותו הוא מסיים כך:

"שוב, מה שעשיתי היה שגוי. זה לא היה ולא יהיה מקובל אף פעם. אני עובד כדי לשנות את התנהגותי בעתיד. אם יש לך הצעות או פידבק או ביקורת כלשהי, אני אשמח לשמוע. אני מניח שיש לך כנראה.

תודה לכל מי שאי פעם עזר לי / לחברה במהלך הדרך".  

את ההתנצלות המלאה תוכלו לקרוא כאן.

אולם ההתנצלות הזו לא רק שלא סייעה להפחית את עוצמת הסערה סביב מעשיו אלא עשתה בדיוק את ההיפך: אחת היזמיות רצתה להבהיר לעולם כי התנהגותו של מקלור היא הרבה מעבר ל"לא הולמת" וחשפה כי הוא תקף אותה מינית לפני כשלוש שנים.

היזמית שריל סיו הוי ראתה כי כולם משבחים את מקלור על ההתנצלות הכנה והאמיצה והחליטה לחשוף את האמת. "אנשים אמרו לי "דייב פשוט התנהג כמו דייב" והבנתי שיש לי את היכולת לשנות את השיח הזה, לא רק עבור עצמי אלא עבור נשים אחרות. החלטתי לספר את הסיפור שלי על מה שקרה לי עם דייב מקלור לפני 3 שנים בדירה שלי. זה לא רק לא הולם, זו תקיפה לכל דבר ועניין", כתבה בבלוג שלה.

הוי סיפרה כי החברה שלה עבדה עם 500 Startups ולאחר יום עסקים היא הזמינה את כל הקבוצה לדירתה לסיעור מוחות משותף. לדבריה, מה ש"התחיל כערב תמים של שיחות חביבות וסיבוב בדירה החדשה שלי הפך לסיוט שרודף אותי כבר שלוש שנים". מקלור הקפיד במהלך הערב למלא שוב ושוב את כוס הוויסקי שלה ובנקודה מסוימת, כשכבר נהיה מאוחר, כולם הזמינו לעצמם מונית ועזבו בבת אחת, חוץ ממקלור.

"כשקלטתי שנשארנו לבד מיד שאלתי את דייב אם הוא מעוניין שאזמין לו אובר כמו כולם אבל הוא סירב. הייתי נבוכה מהסיטואציה והצעתי לו לקרוס על הספה או בחדר האורחים והובלתי אותו לחדר האורחים. אחר כך נכנסתי לחדר השינה שלי, אבל הוא הגיע לשם בעקבותיי והציע לשכב איתי. אמרתי לא. הזכרתי לו שהוא מכיר את בן הזוג שלי אישית ושדיברנו עליו במהלך הערב.

בשלב זה, הובלתי אותו אל הדלת ואמרתי לו שהוא צריך לעזוב. בדרך החוצה, הוא דחף אותי עד לנקודה שבה נעצרתי בפינה, ניסה לנשק אותי ואמר משהו בסגנון "רק לילה אחד, בבקשה, רק פעם אחת." ואז הוא סיפר לי כמה הוא אוהב נשים חזקות וחכמות כמוני. נגעלתי וכעסתי, שוב אמרתי לו לא בתקיפות, דחפתי אותו ווודאתי שהוא יוצא מהדלת שלי".

שנה מאוחר יותר מקלור התנצל בהודעת פייסבוק. "זו הייתה התנצלות חצי-כוח", אומרת סיו הוי, "התאכזבתי שהוא השתמש במילים כמו 'אם האירוע שקרה בשנה שעברה גרם לך להרגיש לא נוח, אני רוצה להתנצל", ו'אם טעיתי או אם התנהגתי בצורה בלתי הולמת". אם טעית??? אם? זה הבהיר לי שהוא לא באמת חושב שמה שהוא עשה היה לא בסדר, לא הייתה חרטה או לקיחת אחריות אמיתית מצדו".

סיו הוי מקווה כי הסיפור שלה יוביל משקיעים ליצור מדיניות ברורה סביב הטרדה מינית ואפליה."אני מקווה שזה גם יעלה את המודעות ויגרום לכל אחד לחשוב פעמיים לפני שהוא מבצע מהלך כזה. אנשים שעשו דברים כאלה בעבר חייבים לחרבן עכשיו במכנסיים".

עזיבתו של מקלור את 500 Startups הוכרזה על ידי המייסדת השנייה של החברה, כריסטין צאי, בדוא"ל שנשלח למשקיעים בחברה ביום שני. במייל נכתב כי הקרן קיבלה מספר טענות על הטרדות מיניות שביצע מקלאור. הקרן חקרה ומצאה את כי התנהגותו "לא מקובלת". עוד הוסיפו כי 500 Startups "לא יכולים להיות בטוחים שלא יגיעו עדויות נוספות בעתיד".

כשהתבקשו לספק תגובה לפוסט שפרסמה הוי בבלוג שלה בנוגע לתקיפה מינית פיזית אמרו בחברה: אנו מעריכים את שריל על האומץ לצאת עם הסיפור הזה החוצה ומבינים עד כמה קשה וכואבת החוויה שלה. אנחנו יכולים רק לקוות שהמאמצים שלנו לשנות מבפנים את 500 Startups יעזרו ליצור פלטפורמה בטוחה ויעילה לנשים מייסדות ויזמיות ברחבי העולם".

שניים מתוך 500 המשקיעים בקרן, פרידה קפור קליין ובעלה מיץ' קפור, הביעו ביקורת על התעשייה כולה: "לא מדובר במקרה של כמה עשבים שוטים. זה לא משהו שאפשר לתקן עם התחייבות או מדיניות חדשה. זו תרבות שלמה שבמקום לרסק אותה מהיסוד, גורמים מסוימים אפשרו לה להתקיים כשסירבו להתערב כאשר היו עדים להתנהגות בלתי נסבלת או שהשתדלו מראש להימנע מלראות אותה". 

אור סופרהטרדות מיניותעמק הסיליקון