מותה של הדוגמנית בת ה-14 חושף תעשייה שלמה של ניצול חמור

שמלות נוצצות, מסלולים נחשקים, אורות זוהרים, כל העיניים מכוונות אליך – להפוך לדוגמנית הוא חלומן של המוני צעירות, שכמו כולנו נשטפות מדי יום בתמונות של כוכבות וחולמות לגעת בזוהר. יש כאלו שגם מגשימות את החלום הזה, הרבה לפני שבכלל מותר להן להיכנס לבר ולהזמין כוס בירה. את סיפור הסינדרלה של סופי מצ'טנר בת ה-16 מחולון שהפכה לפנים של דיור כולנו מכירים, יחד עם אינספור סיפורים אחרים על נערות שמתהלכות בין מסלולים למצלמות כבר מגיל חד ספרתי. מה המחיר שהילדות האלו משלמות כדי להגשים את החלום בגיל כל כך צעיר? השאלה הזו, שמהדהדת בראשו של כל הורה, קיבלה השבוע תשובה מזעזעת במיוחד.

ולאדה דז'יובה בת ה-14 מרוסיה היתה אחת מאותן נערות שזכו להגשים את חלום הדוגמנות מוקדם מדי. אחרי שזכתה למעמד של דוגמנית מובילה ברוסיה מולדתה, הצעירה עשתה את דרכה לשנגחאי, שם הוחתמה על חוזה עבודה לשלושה חודשים, בעזרתו קיוותה להפוך לדוגמנית על. אחרי כחודשיים של עבודה אינטנסיבית ב-16 מקומות שונים, הנערה נכנסה לתרדמת ממנה מעולם לא קמה.

מותה של דז'יובה הוכרז ביום שישי האחרון, פחות משבועיים לפני יום הולדתה ה-15 ב-8.11, אחרי שאיברים רבים בגופה כשלו. סיבת המוות הרשמית שהוכרזה בסין היא "דלקת קרום המוח שהוחמרה בגלל התשה קשה". למעשה, היא התישה את עצמה למוות.

חלמה ללמוד בבית ספר בינלאומי לדוגמניות בסינגפור. מתוך עמוד ה-VK של דז'יובה

החוזה של דז'יובה מציג תמונה עגומה במיוחד: אחרי שעלויות הטיסות, הנסיעות, המלונות והשהות הופחתו ממשכורתה, הנערה הרוויחה רק 30 שקל (6.3 ליש"ט) על כל יום עבודה שלה בסין. ביחס הפוך, ימי העבודה היו קשים ומתישים הרבה יותר ממה שדוגמניות בארה"ב ובאירופה מרוויחות על משמעותית פחות עבודה. דז'יובה נכנסה לתרדמת אחרי תצוגת אופנה בת 12 שעות, במהלכה התמוטטה ואיבדה הכרה. זאת למרות שבחוזה שלה הותרו רק 8 שעות עבודה יומיות. ברוסיה, הצעירה הורשתה לעבוד 3 שעות בשבוע בלבד. עם זאת, דימיטרי סמירנוב, הסוכן אשר קישר בינה לבין הסוכנות הסינית, ציין כי הצעירה כבר חתמה בעבר על חוזה דומה ונסעה לשלושה חודשי עבודה כדוגמנית בטאיוואן.

הגרסאות לסיפורה של דז'יובה כרגע אינן אחידות. הסוכנות הסינית ESEE, אשר העסיקה את דז'יובה סביב שבוע האופנה בשנגחאי, התנערה מההאשמות שהתישה את הנערה יתר על המידה, וטענה שהתמוטטותה התרחשה ביום צילומים לחברת תכשיטים שנערך מחוץ לשנגחאי וככל הנראה ארך מעל ל-13 שעות. כך הציגה הסוכנות את גרסתה לתנאי ההעסקה של הצעירה במדינה הזרה: "לדז'יובה היו 16 עבודות שונות במהלך השהות בת החודשיים שלה בסין", אמר זנג יי, מנהל הסוכנות, בהכרזה לעיתונות. "היו לה הפסקות שגרתיות במהלך העבודה. מרבית עבודתה הושלמה ב-8 שעות. כמות העבודה שלה היתה מתונה יחסית לדוגמניות אחרות".

את מאורעות הימים האחרונים של חייה, הסוכנות תיארה כך: "ביום שלישי, דז'יובה היתה בצילומים (ככל הנראה לחברת התכשיטים –נ.ב) בעיר ייוו, עיר מרכז מחוז זג'יאנג, ובאותו ערב החלה להרגיש חולה במלון. למחרת, כיוון שעדיין לא חשה בטוב, הסוכנות ביטלה את משימתה והחזירה אותה לשנגחאי. היא נלקחה לחדר המיון בבית החולים שנגחאי רויג'ין ב-6 בערב והרשויות הרוסיות יודעו. באותו יום חמישי, היא נלקחה לטיפול נמרץ לאור מצבה המידרדר, וביום שישי, בשעה 7:36 בבוקר, היא מתה".

אולם בעוד הסוכנות טוענת כי הנערה לא חשה בטוב בבית המלון, דיווחים אחרים סותרים את גרסה זו וטוענים כי הצעירה איבדה הכרה על הסט, נכנסה לתרדמת ומשם נלקחה באמבולנס לבית החולים בשנגחאי, שם הלכה לעולמה.

הסיפור נותר בערפל. צילום: מתוך עמוד ה-VK של דז'יובה

"אמא, אני כל כך עייפה, אני כל כך רוצה לישון"

היכן היו הוריה של הנערה בסיפור? לפי הדיווחים, אמה של דז'יובה לא ליוותה אותה במסעה לסין, אך עמדה עימה בקשר טלפוני. "היא התקשרה אליי, אמרה 'אמא, אני כל כך עייפה, אני כל כך רוצה לישון'. זו כנראה היתה תחילתה של המחלה… ואז החום טיפס", אמרה האם. "לא ישנתי בעצמי, התקשרתי אליה שוב ושוב, התחננתי שתלך לבית חולים".

דז'יובה החלה לדגמן בגיל 12, כשגובהה 1.78 מ'. אמה, אוקסנה, היא עורכת של מגזין יופי מקומי, והיא זו שהביאה את הילדה לסוכנות דוגמנות באזור. "כשרק התחילה, היא היתה מלאה בחוסר ביטחון של מתבגרות", אמרה אלווירה זיטסבה, ראש הסוכנות בה הועסקה הנערה בתחילה. "היא היתה ביישנית, כפופה. היינו צריכים לעבוד קשה איתה".

אחרי שנה בבית ספר לדוגמנות הנערה החלה כבר להופיע בתצוגות אופנה, וכשהגיעה לגיל 14, הגיל בו מותר לפי חוק לילדים לנסוע לחו"ל לבד, היא נשלחה לסין. "דנו בקריירה שלה עם הוריה, והחלטנו לשלוח אותה לסין. הם מתייחסים לדוגמניות צעירות נפלא שם", אמרה זיטסבה, בחוסר מודעות משווע. "היא חלמה להירשם לבית ספר בינלאומי לדוגמנות בסינגפור אחרי שתסיים את כיתה ט', והוריה תמכו בה".

הילדה, שקיבלה היתר מיוחד לדגמן מתחת לגיל המותר בסין, לא היתה מבוטחת בביטוח בריאות במדינה הזרה. הרשויות בעיר מגוריה של דז'יובה, פרם, הודיעו כי הן חוקרות את נסיבות מותה, ובודקות האם הן נגרמו עקב הזנחה – בעיקר לאור העובדה כי לא היה לה ביטוח.

המשפחה לא יכלה לממן נסיעה לסין כדי להשיב את גופת הנערה למולדתה. סוכנות ESEE הסינית הודיעה כי הם יסייעו למשפחת המנוחה: "איבדנו מלאך. עלינו להיות חזקים ולשקוד על המסקנות. אנו עובדים כעת על סידור לביקור המשפחה בסין. כמו כן, אנו עושים את מיטב יכולתנו לתקשר ולשתף פעולה עם המחלקות הרלוונטיות", אמרו נציגי הסוכנות לניו יורק טיימס בשלישי האחרון.

כמה עוד צעירות יש כמו ולאדה דז'יובה? מתוך עמוד ה-VK של הנערה

מותה הטרגי של הצעירה השאפתנית מעלה למודעות את סיפורן של דוגמניות קטינות רבות ברוסיה, אשר כמו דז'יובה נוסעות בכל העולם לעסוק בדוגמנות ומקוות למצוא מעבר לים את הפריצה הגדולה שלהן, ומציף שאלות רבות בנוגע להעסקת קטינות וקטינים בעולם האופנה בכלל. בניגוד לסיפורה של סופי מצ'טנר, אשר התמקמה מיד באליטת האופנה העולמית (אך גם על סיפורה יש לא מעט ביקורת על העסקת קטינות), רובן עוברות בדרך בחלקים האפורים והמסוכנים של תעשיית האופנה, שם מבעד למסלולים ולצילומים מסתתר ענף שלם של ניצול ילדים. בחסות החלום של להפוך לדוגמנית על, הנערות מוכנות לעבוד בתנאים-לא-תנאים כדי לקבל הזדמנות ולהצליח בגדול. ברוסיה, ילדות-דוגמניות מוצאות עצמן מועסקות בתעשיית האופנה הסינית בגילאים צעירים מאוד.

עד כמה ילדות בתחום הדוגמנות חשופות לניצול וליחס לא ראוי? אפילו לא ניכנס להשערות הברורות מאליהן, לכמה שהצעירות האלו חשופות לתקיפות מיניות ולמצבים אלימים, מיניים ומסוכנים בהם אין להן טיפת כוח אל מול המעסיקים והגורמים המקצועיים מולם הן עובדות. שכן אם לשפוט לפי סיפורה של דז'יובה, הנערות האלו מלכתחילה יוצאות מופסדות – בלי תנאים, בלי שכר ראוי, לעיתים בלי הורה אחראי שיידאג לצרכיהן ולשלומן, בודדות וחסרות אונים אל מול הסיטואציה אליה נכנסו רק בשביל לקבל הזדמנות. מסתבר שעבדות ילדים יכולה ללבוש מסיכות רבות, חלקן זוהרות ומטעות הרבה יותר ממה ששיערנו.

דוגמניותניצול ילדיםעולם האופנה