זה נשמע כמו פייק ניוז או לכל הפחות, הצהרה מטופשת במיוחד אבל זה לגמרי אמיתי- דוריטוס הודיעה על תכניותיה לפתח צ'יפס מיוחד עבור נשים ובימים אלה ממש היא עובדת במרץ על המוצר החדש.
הגרסה המדוברת של חטיף הטורטייה הפופולרי עתידה להיות "ידידותית לגברת". מה זה אומר? ובכן, החטיף החדש יעשה הרבה פחות רעש בזמן האכילה, גודל החבילה יהיה קטן יותר והוא מתוכנן כך שיתאים בדיוק להיכנס לתיק הנשי והזעיר שיש (כמובן) לכל אישה באשר היא.
אין ספק שהרעש שמייצרת הטורטייה וגודל חבילת החטיף אלו הבעיות הכי בוערות שיש לנשים היום בעולם. כמה נעים לדעת שיש מי שחושב עלינו ומנסה להקל על חיינו.
"כשמסתכלים על גברים צעירים אוכלים דוריטוס אפשר לראות בבירור את ההנאה שלהם. הם אוהבים את הדוריטוס שלהם והם מלקקים את האצבעות שלהם בשמחה גדולה. כשהם מגיעים לחלק התחתון של השקית, הם שופכים את השברים הקטנים לתוך הפה בהתלהבות כי הם לא רוצים לאבד את הטעם המרוכז שטמון בחתיכות הקטנות בתחתית", מסבירה אינדירה נויי, מנכ"לית פפסיקו, "נשים היו שמחות ליהנות באותה רמה, אבל הן לא. הן לא אוהבות ללעוס בקול רם מדי בפומבי. והן לא מלקקות את אצבעותיהן בנדיבות ובקולניות והן לא אוהבות לשפוך את החתיכות הקטנות והשבורות בתחתית לתוך הפה שלהן".
הטענה הזו הותירה נשים רבות, שדווקא כן נוטות לשפוך את הפירורים לפיהן ישירות מהשקית די נבוכות. עם זאת נויי המשיכה והסבירה את הטיעון האבסורדי שלה: "זה לא באמת שהחטיף עצמו הוא עבור גברים או עבור נשים אלא יותר לשאול- האם יש חטיפים לנשים שניתן לעצב ולארוז אחרת?" וכן, אנחנו מסתכלים על זה, ואנחנו מתכוננים להשיק כאלה בקרוב. בשביל נשים החטיפים יגיעו במידת קרנצ'יות נמוכה, פרופיל הטעם המלא, פחות ממנו שנדבק לאצבעות וגודל שמאפשר לשים אותו בארנק ממוצע כי נשים אוהבות לשאת חטיף בארנק שלהן".
דבר אחד חשוב שיש לשים לב אליו: אל תשוו את המהלך של דוריטוס לפרסומות סקסיסטיות שכולנו מוקפים בהן. פרסומות נועדו לשווק מוצרים קיימים. פרסומת מגיעה לעולם כשיש מוצר וכשיש משרד פרסום שתפקידו לדאוג שהמוצר הזה יגיע אליכם הביתה. וכן, פעמים רבות, במשרד הזה ישתמשו בסקסיזם כדי שזה יקרה. למה? כי זה קל וכי רמת היצירתיות בעולם הפרסום היא קצת כמו החורף הישראלי- מתקיימת לעיתים נדירות.
אבל זה לא אותו הדבר כמו ליצור מוצר שמיועד לקהל מסוים. זו לא פרסומת, זה הקהל עצמו שהמוצר אמור להתאים ספציפית לו ויש כאן אמירה: יש דברים שנשים לא אמורות לאכול. ומדוע הן לא אמורות לאכול? ובכן, כי זה לא מצטלם טוב, כי זה לא נראה טוב, כי זה לא "נשי". הבדיחות על גברים שמזמינים סלט במסעדה כבר שחוקות לעייפה וכבר שמענו מיליון פעם ש"סלט זה לא גברי" ו"שגבר אמור לאהוב בשר" אבל עדיין לא המציאו סלט מיוחד עבור גברים. אין ספק שהמהלך של דוריטוס נועץ בחוזקה את צמד המונחים "גברי" ו"נשי" כדי שחלילה לא נשכח מי אנחנו, מאין באנו ולאן אנחנו הולכים, כדי שחלילה לא נשבור את התבנית שנולדנו לתוכה.
ומה יש לנשים לומר על החטיף שהומצא במיוחד עבורן?
דוריטוס ופפסיקו לא אישרו מתי ואיפה יושק הצ'יפס הנשי שלהם, אולם על פי חוקים חדשים בבריטניה שייכנסו לתוקפם מאוחר יותר השנה על ידי רשות תקני הפרסום, הם בכל מקרה לא יוכלו לשווק את החטיף החדש כ"צ'יפס לנשים". מטרת החוקים החדשים היא לאסור על סטריאוטיפיים מגדריים בפרסומות ואפשר לומר באופן כמעט ודאי ש"צ'יפס לנשים" בהחלט תומך באותם סטריאוטיפים אבל התגובות למהלך הזה הציפו את הרשתות החברתיות בימים האחרונים.
כמה מהמגיבים למהלך ציינו שיש אנשים שלא אוהבים את עניין הגריסה בקול רם או הצטברות הפירורים סביב הפה אבל אין לזה שום קשר למגדר, אלא למה שהם מכנים "נימוסים חברתיים מקובלים".
אולם עיקר התגובות היו שייכות לנשים שהגיבו בתדהמה וטענו כי מעולם לא הייתה להן שום בעיה עם הדוריטוס הקיים.
.@Doritos is apparently launching 'ladies crisps' as women supposedly don't like crunching loudly or licking their fingers. AND they're magically sized to fit a lady's handbag. This can't be real?!? pic.twitter.com/rZEjMIdIWf
— Sabrina Barr (@fabsab5) 5 בפברואר 2018
This is the dumbest thing ever. Why can’t women eat normal Doritos…they’re not for men!!! https://t.co/7BswC2RGn2
— Katerina (@Peeeeeachy) 5 בפברואר 2018
Doritos makers say women don't like licking their fingers….
I'm trying to find an appropriate response that won't attract the wrong kind of Twitter followers.
Shall we stick with, Doritos – wise up.
— Claire Allan ? (@ClaireAllan) 4 בפברואר 2018
WE ASKED FOR EQUAL PAY, WE DIDN'T ASK FOR THIShttps://t.co/BEgoy4kSqZ
— Monique Jaques (@moniquejaques) 5 בפברואר 2018
? am I the only woman out there that enjoys a Dorito’s crunch and flavour goodness? PepsiCo seems to think we don’t?! Opinion | Vinay Menon: Junk food for women? Pass the Doritas
https://t.co/diPSB6lHxy— Laura Reinholz (@LauraMReinholz) 4 בפברואר 2018
דוברת מטעם מפלגת השוויון לנשים אמרה: "ללא ספק, חלק מהצרכנים הגברים יקבלו שוב את ההזדמנות לקנות חבילה גדולה יותר אבל הרעיון של התכווצות מוצרים עבור נשים (באותו מחיר, שלא תיטעו) הוא זקן כמו הגברים שעושים את ההחלטות האלה".
"חברות המנציחות את הסטריאוטיפים המיניים העייפים האלה ימשיכו להפסיד בקבוצת הצרכנים הגדולה ביותר: נשים".
בשורה התחתונה, אנחנו רגילים לסקסיזם ושוביניזם בדברים משמעותיים ואקוטיים- פערי שכר, אפליה ברורה בעולם העבודה, אלימות מינית, הדרת נשים וכו' אבל חשוב לזכור שהיא נמצאת שם תמיד, גם במקומות הקטנים וחסרי המשמעות לכאורה. אפשר לפטור את המהלך של דוריטוס בצחקוק לועג ובהאשמתם בטמטום או בפרובוקציה אבל זה קצת להימנע מלהישיר מבט לאמת. והאמת היא שאנחנו ב-2018 ויש מי שמאמין שהתפקיד של נשים בעולם הוא להיות בריות עדינות, נעימות וטובות מראה גם כשהן אוכלות. כי הרי הרבה לפני שאת בנאדם, את קישוט וקישוט צריך להיות נעים לעין, גם כשהוא לועס. מעניין מה השלב הבא. אולי טחינה שלא נוזלת לך על הפנים כשאת דופקת לאפה? מצד שני, ממתי את דופקת לאפה? מה את גבר?