דירוג 75 האנשים החזקים בעולם: רק 5 נשים הצליחו להשתחל פנימה

כרגע חיים בעולם 7.5 מיליארד איש, אבל 75 הגברים והנשים ברשימה הזאת הם אלו שמניעים את העולם. הדירוג השנתי של פורבס, האנשים החזקים ביותר בעולם, מזהה אדם אחת מתוך כל מאה מיליון שפעולותיו משפיעות הכי הרבה.

הרשימה השנה מדגישה את ביסוס הכוח בידיהם של מעטים. שי ג'ינפינג, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית בסין, תופס לראשונה את המקום הראשון ברשימה, אחרי שהקונגרס הסיני תיקן את החוקה שלו במרץ האחרון, כך שהוא מרחיב את סמכויות המזכ"ל ומבטל את ההגבלה על משך כהונתו. שי ג'ינפינג זוכה לפולחן אישיות שלא נראה כמוהו מאז היו"ר מאו דזה-דונג.

עלייתו של שי לתואר האיש החזק ביותר בעולם מסלקת ממקומו את הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין (מקום 2), ששמר על המקום הראשון במשך ארבע שנים רצופות. פוטין שלט ברוסיה מאז מאי 2000, והשנה נבחר מחדש לכהונה רביעית, אחרי שזכה בכמעט 77% מהקולות. זה אחוז הניצחון הגבוה יותר שבו זכה כל מועמד מכהן לתפקיד מאז נפילת ברית המועצות.

שנה בלבד אחרי בחירתו לתפקיד, הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ נופל למקום השלישי. טראמפ זכה למידה מסוימת של הצלחה כשקידם את האג'נדה שלו בקונגרס שנשלט על ידי מפלגתו, אך נתון לחקירות על ידי רשויות שונות של אכיפת החוק, ולא מצליח להתנער מהסקנדלים שמתעוררים בחייו האישיים והמקצועיים – אבל הוא עדיין המפקד העליון של הכוח הצבאי והכלכלי הגדול בעולם.

האדם הרביעי החזק בעולם הוא במקרה גם האישה החזקה בעולם: אנגלה מרקל, קאנצלרית גרמניה. מרקל, המנהיגה דה פקטו של אירופה, זכתה אחרי מערכת בחירות אינטנסיבית ב-2017 ויצרה "קואליציה גדולה" עם שותפים פוליטיים. היא תצטרך לנתב היטב את האיחוד האירופאי במים הסוערים שמגיעים מכיוון הברקזיט ומשבר ההגירה הגואה.

בנימין נתניהו (מקום 26), ראש ממשלת ישראל, נשאר במקום מכובד אבל יורד שישה מקומות ברשימה, בין היתר בגלל החקירות הרבות נגדו ואחוזי התמיכה הפוחתים בו, שמשאירים אותו עם בסיס תומכים רחב בעיקר בקרב מצביעים שמרנים.

17 שמות חדשים מצטרפים לרשימה, כולל מוחמד בן סלמאן אאל סעוד (מקום 8), יורש העצר של ערב הסעודית. אביו עדיין מלך, אבל בן סלמאן צבר סביבו די כוח, ואין ספק שהוא שולט במדינה. בנובמבר 2017 הוא השיק "קמפיין נגד שחיתות" שהוביל למעצרם של הסעודים הבולטים במדינה, וחייב אותם למסור לכתר את הונם. הנסיך הוא הציר שסביבו תנוע הגיאו-פוליטיקה במזרח התיכון בדור הבא. חברים חדשים ברשימה הם ג'רום ה. פאוול (מקום 11), יו"ר הפדרל ריזרב, דארן וודס (מקום 34), מנכ"ל Exxon Mobil, מון ג'יאה-אין (מקום 54), נשיא קוריאה הדרומית, ורוברט מיולר (מקום 72), תובע מיוחד החוקר את מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב ונושאים קשורים.

חזק, חזק ונתחזק

במהלך דירוג האנשים החזקים בעולם שקלנו מאות מועמדים בתפקידים שונים מסביב לעולם, ומדדנו את הכוח שלהם בארבעה ממדים. בשלב ראשון שאלנו האם למועמד יש כוח על פני הרבה אנשים. האפיפיור פרנסס, במקום השישי, הוא מנהיגם הרוחני של למעלה ממיליארד קתולים. דאג מקמילון (מקום 23) הוא מנכ"ל של אחד המעסיקים הפרטיים הגדולים בעולם, רשת חנויות וול-מארט, עם למעלה מ-2.3 מיליון עובדים מסביב לעולם.

בשלב הבא הערכנו את המשאבים הפיננסיים שנשלטים על ידי כל אחד מהמועמדים. האם הם גדולים ביחס למקביליהם? עבור ראשי מדינות השתמשנו בתוצר מקומי גולמי (תמ"ג), ובמקרה של מנכ"לים בחנו מדדים כמו נכסי החברה שלהם ורווחיה. כשלמועמדים יש הון עצמי גבוה, כמו האיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס (מקום 5), התחשבנו גם בנתון הזה. במקרים מסוימים התייחסנו לנכסים משמעותיים נוספים שעומדים לרשות המועמד, כמו גישה למצבורי נפט.

בשלב זה קבענו האם המועמד חזק בתחומים שונים. יש רק 75 מקומות ברשימה שלנו – בערך אחד לכל מאה מיליון אנשים בעולם – אז בדרך כלל לא מספיק להיות חזק בתחום אחד. הבחירות שלנו משקפות את ההשפעה שלהם במגוון אופנים: לאילון מאסק יש עוצמה רבה בתעשיית הרכב בגלל טסלה, בתעשיית החלל בגלל SpaceX, בגלל שהוא מיליארדר, ובגלל שהוא איש חזון מוערך מאוד בתעשיית ההייטק העולמית.

בשלב אחרון, וידאנו שהמועמדים משתמשים בצורה אקטיבית בכוח שלהם. קים ג'ונג און (מקום 36), הדיקטטור של קוריאה הצפונית, ששולט באופן כמעט מוחלט בחייהם של 25 מיליון בני אדם שחיים במדינתו, ופותר חילוקי דעות באמצעות הוצאה להורג.

כדי לשקלל את התוצאות הסופיות, פאנל של עורכי פורבס דירגו את כל המועמדים שלנו בארבעת ממדי הכוח האלו, והדירוגים הנפרדים האלו שוקללו לכדי תוצאה ממוצעת. הרשימה של השנה מתפרסמת בתקופה של שינויים מהירים ומשמעותיים, ומייצגת את הניחוש הטוב ביותר שלנו לגבי מי יהיה משמעותי בשנה הקרובה.

כל דירוג של האנשים החזקים בעולם הוא דירוג סובייקטיבי, ולא נעמיד פנים שהדירוג של פורבס הוא תורה מסיני. הוא אמור להיות תחילתה של שיחה, ולא המילה האחרונה. תגידו לנו מה אתם חושבים: האם המנכ"ל של גוגל באמת חזק יותר מהמנכ"לים של פייסבוק ואפל? האם נשיא טורקיה חזק יותר מראש ממשלת קנדה? את מי פספסנו? במה טעינו? הצטרפו לשיחה בטוקבקים.

לדירוג המלא

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

דירוג פורבסהאנשים המשפיעים בעולם