אריאנה גרנדה: האישה שתמיד שם

השנתיים האחרונות לא היו קלות בלשון המעטה עבור הזמרת אריאנה גרנדה, מי שרק לפני מספר שנים הוכתרה כקייטי פרי של בני הנוער, שחפה משערוריות או פרובוקציות. אלא שהחיים, מסתבר, חזקים הרבה יותר מכל מעצבי תדמית למיניהם.

לפני כשנתיים, בתום הופעה במנצ'סטר, הפעיל מחבל מתאבד פצצה מחוץ לאצטדיון בו הופיעה, הרג 22 איש ופצע 800, רובם מתחת לגיל 16. אנחנו, לצערנו, מורגלים באירועים כאלה, מתאבלים וממשיכים הלאה, אבל ההלם בקרב מעריציה היה כבד מדי. וגם גרנדה התקשתה להתאושש מכך בעצמה במשך חודשים ארוכים. בראיון שערך איתה המגזין "טיים" מספר חודשים אחרי ההופעה, היא אמרה שהזמן דווקא לא ממש מרפא, שמוזיקה מבחינתה היא מזור לכאב, שקשה לה לדבר על כך שוב ושוב ושהדבר האחרון שהיא רוצה הוא שמעריציה יביטו עליה ויחשבו שהטרור ניצח. עם זאת, המשך סיבוב ההופעות בוטל, ונדמה היה שגרנדה לא יכולה ללבוש שוב את הבגדים ההם מהסיבוב שנגדע בטרגדיה, או לשיר את השירים ההם שקדמו לפיצוץ האיום. גרנדה הסכימה רק לקיים קונצרט מחווה לזכר הקורבנות, שלאחריו לא היה מנוס מלהתחיל ולקבל טיפול נפשי.

לקח לה חודשים רבים לחזור לתלם והיה נדמה שגרנדה עולה שוב על מסלול ההצלחה המוכר שלה, להוציא שירים, לפרק את מצעדי הפזמונים ולהמשיך לכבוש את הרשת, את בני הנוער וגם את המבוגרים יותר ביניהם, שמבינים שיש פה זמרת אמיתית. באוגוסט האחרון היא הוציאה את האלבום הרביעי שלה  Sweetener והוא מיד זכה להצלחה אדירה כמעט ללא מסע יחסי ציבור מסיבי מצידה של הזמרת. ב-24 שעות הראשונות שלו, שבר האלבום את שיא ההשמעות בשרת המוזיקה ספוטיפיי, עם יותר מ15.1 מיליון השמעות.

גם חייה האישיים חוו עדנה מחודשת, ביוני האחרון היא התארסה לכוכב סאטרדיי נייט לייב פיט דייווידסון, אחרי היכרות של פחות מחודש לתדהמת המעריצים והתקשורת, מכיוון שרק זמן קצר לפני כן נפרדה מהראפר מאק מילר. אך בניגוד למושכות אש אחרות בז'אנר, הרומן הסוער התקבל בברכה, והיה נדמה ששוב גרנדה חוזרת לחייך לא רק באופן מזויף עבור המצלמות, אלא באמת מכל הלב. אלא שבתחילת חודש ספטמבר האחרון מת מילר, ומאותה סיבה שבגללה היא נפרדה ממנו – הסמים. אריאנה קיבלה קשה מאד את דבר מותו והחלה לסבול מהתקפי חרדה ופאניקה איומים שמקשים עליה לצאת מביתה. אמה ופיט הארוס, כך מספרים המקורבים, תומכים בה בשעות הקשות ובימים אלה היא עוברת טיפול מיוחד, וכולם מחזיקים אצבעות שהיא תצא מזה במהרה.

אם לא די בכך, לפני מספר שבועות חוותה גרנדה אירוע משפיל פומבי בהלוויתה של הזמרת אריתה פרנקלין כשהבישוף צ'רלס ה. אליס, תועד מחבק אותה מול המצלמות כשאצבעותיו ממששות את החזה שלה. גרנדה חשה אי נוחות, מיהרה לרדת מהבמה ומה שתועד היטב ורץ ברשת גרם לבישוף החצוף להתנצל פומבית: "מעולם לא הייתה לי כוונה לגעת בחזה של שום אישה", אמר. "אני לא יודע, כנראה חיבקתי אותה, אולי עברתי את הגבול, אולי הייתי חברותי מדי, אבל שוב – אני מתנצל". גרנדה סירבה להגיב. מה שנקרא, לך ספר לסבתא מה זה "חברותי מידי".

מילדת פלא למחליפה של מריה קארי

אבל בואו נחזור קצת אחורה לטובת מי ששמע את השם "אריאנה גרנדה", אבל לא בדיוק יודע לשים את האצבע מהיכן. הזמרת בת ה-25 בלבד, נולדה בפלורידה למשפחה ממוצא איטלקי ונקראה על שם הנסיכה אוריאנה מסדרת הטלוויזיה המצוירת "פליקס החתול". הקריירה המוזיקלית שלה החלה כשהיתה בת 8 במקרה, כששטה עם הוריה זמן קצר לפני גירושיהם על ספינת תענוגות. בדיוק כמו בסרטים, מכונת קריוקי מיותמת שעמדה במקום הפיגה לילדה את השעמום, עד שהגיעה אליה בכבודה ובעצמה הזמרת הקובנית גלוריה אסטפן, שבמקרה (שוב המקריות הזאת) שהתה על הספינה והחמיאה לקטנטונת על ההופעה. אסטפן שכנעה את הילדה להתמיד ולהמשיך לשיר כי מצפה לה עתיד גדול. את עצתה של אסטפן היא לקחה ברצינות והחלה להופיע בהצגות בית ספר, במקהלה ובתיאטרון המקומי, ונחתה כבר בגיל 15 בברודווי כדי לשחק על במות התיאטרון, כבר אז החלה לכתוב שירים למגירה. השאיפה היתה להיות זמרת במשרה מלאה, כך שבמקביל לברודווי היא השיגה לעצמה מנהל מוזיקלי בלוס אנג'לס בשם סקוטר בראון, שמנהל גם את הקריירה של איזה נער בשם ג'סטין ביבר, אותו חיממה בהמשך בהופעות.

את הפרסום הראשון שלה היא לא עשתה כזמרת אלא כשחקנית בערוץ ניקולאודיון ומשם הדרך ל"כוכבות נוער" היתה קצרה. אלא שבזמן שהקולגות, כמו מיילי סיירוס והאחים ג'ונאס, שגדלו בערוצי "דיסני" והחלו לפרוץ כזמרים, גרנדה המשיכה לחלום על קריירה מוזיקלית אמיתית ובמקביל חיפשה שותפים שיתייחסו בכבוד ליכולותיה הווקאליות כזמרת.

הפריצה המוזיקלית הגדולה שלה היתה בשנת 2013, אז יצא אלבום הבכורה שלה Yours Truly שהגיע למקום הראשון במצעד האלבומים האמריקאי בילבורד, קיבל שבחים ובניגוד לכוכבי אינסטנט פופ אחרים, קולה של גרנדה – או ליתר דיוק מנעד קולה – הושווה לזה של מריה קארי. הרבה זמן זה לא קרה. את הצלחת האלבום אפשר לזקוף גם לזכותו של הכותב והמפיק הרמוני סמואלס, שסייע לה לעצב את האלבום הראשון והצליח להבריח אותה ממה שנקרא: "קללת הילדים הכוכבים". אחרי האלבום הזה גרנדה יכולה היתה לנשום לרווחה – כוכבת ילדים או לא, הבחורה הזאת היא זמרת אמיתית, ואת זה גם תקשורת הבינה די מהר.

 

אריאנה גרנדה ב-2010. תמונה: Shutterstock

 

מאז הספיקו לצאת עוד שלושה אלבומים, ובסך הכל עד כה היא הספיקה להוציא ארבעה אלבומי אולפן מוצלחים שהפכו אותה לאייקון פופ ואופנה, ולאחד האמנים המשפיעים ביותר בעשור השני של המאה ה-21. בגיל 25 היא מכונה נסיכת הפופ, ולאו דווקא בהקשר השלילי. ולראייה: ערוץ היוטיוב שלה מונה למעלה מ-25 מיליון רשומים והוא ברשימת 50 ערוצי היוטיוב הנצפים ביותר עם למעלה מ-8 מיליארד צפיות כאשר שלושה מהקליפים שלה נמנים עם רשימת השירים הנצפים ביותר.

מהרגע בו מנהליה ראו כי טוב, אפשר לומר שהם ירדו מלייעד את הקריירה שלה לכיוון של כוכבות נוער שנשענת רק על אלבומי קונספט מתקתקים, מרצ'נדייז ובגדים מינימליים וכמובן צרחות של מעריצות שרוצות להיראות כמותה. מהר מאד הם הבינו שגרנדה היא בחורה רצינית. וגם היא בגילה הצעיר הבינה שהיא רוצה וחייבת לעשות את זה אחרת, לא להיות מיילי סיירוס וללכת בתלם, אלא לחשוב בגדול. מריה קארי כבר אמרנו?

אמביציה ועומק אישיותי הוא משהו שראוי להערכה בעולם האינסטנט, וגרנדה, ידעה שעל אף שהיא יכולה להיות בובה של חברת הפקות גדולה שתשחק בה, יש לה יתרון אחד שאין לכל הסיירוסיות בסביבה: קול נדיר. היא הקליטה כמה גרסאות כיסוי ביתיות לשירים של מריה קארי ואדל שבעזרתן השיגה חוזה בחברת התקליטים רפובליק רקורדס, ואפילו גרמה למבקרי המוזיקה במגזין הרולינג סטון, אצלם פופ הוא לרוב מילה גסה, להתייחס אליה ברצינות אחרי שהוציאה את אלבומה הראשון. "יש לה קול וירטואוזי יותר מסלינה גומז, קייטי פרי או כמעט כל אחת אחרת ששרה ברדיו", כתבו בסטון בשנת 2014.

תמיד "ליידי"

את האמביציה היא קיבלה מאמה, שעובדת כמנכ"לית חברה המספקת ציוד לחיל הים ולמארינס. האם ג'ואן, דחפה את ילדתה ללימודים בבתי הספר הטובים ביותר ולרדוף אחרי חלומותיה. החינוך שקבלה מהוריה (שהתגרשו כשהיתה בת 8) אולי גם מסביר את נטייתה לשמור על פאסון ולהיות "ליידי" לדבריה, ולא להשתמש במראה הפיזי כדי לקדם לעצמה את הקריירה. אפשר לומר שהיא נמנעת ממה שמכונה "היפר מיניות", את המעבר מערוץ הילדים לקריירת המוזיקה היא עשתה באופן הדרגתי, לא ניסתה להבשיל אל מול המצלמות מהר מידי, או להוכיח לעולם שהיא כבר לא ילדה, ולשם כך להשתמש בדימויי נשיות מוגזמים ופרובוקטיביים. "רציתי שיגידו 'וואו תקשיבו לזה', ולא 'תסתכלו על זה'", סיפרה גרנדה בראיון ל"ניו יורק טיימס", כשנשאלה שוב האם היא רואה את עצמה כמיילי סיירוס הבאה (שוב הסיירוס הזאת?). לא רק אני, אלא גם היא מתרגזת מההשוואה ואולי בצדק. בעולם השואו ביזנס יש נטייה לקטלג נשים בתיקיות, ובוודאי נשים צעירות שנראות טוב, טוב מאד אפילו. "רציתי להיות נערת פין אפ משנות החמישים, להיות ילדה טובה, אודרי הפבורן, קלאסית, נשית ולא מסוכנת", היא הוסיפה באותו הראיון ומנהליה זרמו איתה, בעיקר בזכות האישיות ואחר כך, הקול המדהים.

בנוסף לעיסוק בקריירה, גרנדה מקפידה לשמור על כדור הארץ והיא מתגאה בעובדה שהיא פעילה סביבתית אקטיביסטית. היא לא מהססת להשתמש בכח העצום שיש לה ברשתות החברתיות כדי לשמור על זכויות בעלי חיים ולהניע קמפיינים למען איכות הסביבה.

כאמור, החודש האחרון הוא לא מהמוצלחים של גרנדה, וכדי לנסות להתמודד עם גודל האסון אחרי מותו של האקס, היא מרבה לשתף את מחשבותיה בטוויטר: "הכל יהיה בסדר", צייצה לפני מספר ימים, "פשוט יהיה בסדר". לאחר מכן המשיכה וצייצה "אני כל כך עייפה, בבקשה". "אתם מלאכים!" הוסיפה לקהל המעריצים שלא הפסיקו להגיב ולתמוך, "זה פשוט היה חודש כל כך קשה. אני מנסה להתרכז בעבודה ולחזור לשגרה אבל זה קשה. אני מצטערת אם אני מדאיגה אתכם". גם אנחנו מחזיקים לה אצבעות.

 

אריאנה גרנדהמיילי סיירוסקייטי פרי