ראשת העיר היהודייה שניצחה את הקורונה באחת הערים הגדולות בארה"ב

וושינגטון (JTA) – קייט גאלגו גדלה באלבקורקי, ניו מקסיקו, אבל תמיד חלמה לעבור לעיר הגדולה ולהותיר את חותמה על העולם.

כדי להתכונן, היא שיחקה במשחקי מחשב.

"היה משחק בשם 'סים סיטי' שבו מתכננים ערים, ואהבתי את זה", סיפרה גאלגו בראיון ל-JTA. "צריך שם תמהיל נכון של ספריות ומוסדות חינוך ומקומות שבהם אנשים יכולים לעבוד, וגם מספיק מי שתייה ואפשרות לאסוף פסולת ולמחזר, כך שנשמר האיזון. לא יכול להיות מצב שבו עיר עושה רק דבר אחד".

האם בערים הווירטואליות היו גם בתי כנסת?

"בהחלט", אומרת גאלגו. "צריך לשרת את האדם בכללותו".

כמה עשורים לאחר מכן, גאלגו לא רק הגשימה את חלומה לעבור לעיר הגדולה – היא מתגוררת בפיניקס, בירת מדינת אריזונה והעיר החמישית בגודלה באמריקה אלא גם מכהנת כראשת העיר שלה. העיר שמונה 1.66 מיליון תושבים היא בית לכ-80,000 יהודים, מתוך יותר מ-100,000 יהודים החיים במדינת אריזונה. גאלגו היא ראשת העיר היהודיה השלישית של העיר. אמיל גנץ היה היהודי הראשון לכהן כראש העיר הזו, בשנת 1885.

קייט גאלגו מנהלת את ישיבת מועצת העיר פיניקס, אריזונה. צילום shutterstock

ניהול עיר בסדר גודל כזה מביא עמו קשת רחבה של אתגרים, אבל כרגע, גאלגו, דמוקרטית בת 38, מתמקדת בנושא אחד: מגפת הקורונה המתפשטת בפיניקס וההתנהלות העדינה שהמשבר מחייב מול המושל הרפובליקני של אריזונה ומול ממשל טראמפ.

בקהילה היהודית של העיר משוכנעים שהיא מסוגלת לעמוד במשימה. "גאלגו עשתה עבודה טובה מאוד בשילוב בין מספר אלמנטים שונים בתכלית", אומרת הלן הולדן, עורכת דין מפיניקס והנשיאה היוצאת של בית הכנסת המקומי ׳טמפל חי׳.

גאלגו מאמינה שחלק מזה נובע מהזהות היהודית שלה.

"האמונה שלנו אומרת שלכל אדם יש ערך ושיש חשיבות לכבוד, וזה מה שעומד בבסיס הגישה שלי להתמודדות עם נגיף הקורונה", היא אמרה.

באביב, גאלגו ניסתה לחייב עטיית מסיכות בפיניקס, אבל המושל הרפובליקני דאג דוסי התערב ואסר על רשויות מקומיות באיזונה לעשות כן. גאלגו לא ויתרה ובסופו של דבר המאבק הציבורי שלה נשא פרי והמושל אישר חובת עטית מסיכות עד סוף השנה. אלא שבשלב הזה, אריזונה כבר הייתה בעיצומו של זינוק ברמת התחלואה.

בתחילת יולי, נרשם בפיניקס קצב הידבקות של כ-2000 חולים ביום. תושבים חולים נאלצו להמתין שעות ארוכות בחום של 46 מעלות בחוץ, כדי לעבור בדיקות קורונה. גאלגו התראיינה ברשתות הטלוויזיה הארציות ודרשה סיוע מהממשלה הפדרלית. עד מהרה, מנהלת הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום נענתה ופתחה מתחם בדיקות קורונה בעיר.

עצרת בחירות של טראמפ בפיניקס אריזונה צילום shutterstock

במדינת אריזונה, שבה עמדות הכוח מוחזקות הן בידי רפובליקנים והן בידי דמוקרטים, גאלגו הצליחה לקבל את מה שרצתה גם בזכות החלטתה להימנע מכניסה לקרבות מפלגתיים, טוען פול רוקובר, מנהל המועצה לקשרי קהילה יהודיים בפיניקס. "היא עמדה בחזית, היא תמכה בנהלים ובפרוטוקולים של מדיניות בריאות נאותה", אמר רוקובר. "אבל היא לא אחת שתעשה משהו קיצוני. באריזונה לא משיגים שום דבר אם נוקטים גישה מתלהמת. צריכים להיות זהירים מאוד," וזה הצליח לה

גאלגו בחרה שלא לאלץ את המשתתפים שבאו לעצרת של טראמפ בעיר ביוני לעטות מסכות.

"החלטנו להתחיל בהסברה, להסביר מדוע כל כך חשוב לעטות מסכות, ומדוע העיר דורשת זאת", אמרה ראשת העיר. "וכשהנשיא הגיע, לא חילקנו דו"חות, זה היה נראה פוליטי מדי להתחיל באכיפה באירוע פוליטי". נכון לסוף אוגוסט הצליחה גאלגו במאבק שלה לשמירה על הריחוק החברתי ועטית מסכות ובהתאמה מספרי הנדבקים בקורונה ירדו והפכו את פיניקס לעיר ירוקה.

מספר הנדבקים בקורונה בפיניקס אריזונה בחצי השנה האחרונה

הזהות היהודית של גלאגו השפיעה על כמה מהתגובות שקיבלה ועל המענה שגיבשה יחד עם ראשי ערים אחרים.

"הייתה התנגדות מסוימת, שכללה שימוש במושגים נאציים נגד כל נבחרי הציבור, ויהודים בפרט", סיפרה על ההתקפות נגד מושלים וראשי ערים שביקשו להנהיג כללי ריחוק ונתקלו במבקרים המשווים את דרישותיהם לתקנות של הנאצים. "שוחחתי עם כמה ראשי ערים יהודיים עמיתים ושמעתי כיצד הם מגיבים, כמו למשל ג'ארד פוליס מושל קולורדו, שדיבר ברהיטות מדוע אין זה נכון לערוך השוואות לשואה".

גאלגו מתגוררת באריזונה מאז שנת 2004. לאחר שסיימה תואר בלימודי הסביבה בהרווארד היא עברה למדינה כדי לחיות עם החבר שלה דאז, רובן גאלגו. היא וגאלגו, שנבחר מאוחר יותר לקונגרס, נישאו בשנת 2010.

בשנת 2013 כשהייתה בת 32, היא נבחרת למועצת העיר פיניקס, שם פעלה למען שיפור החיים האזרחיים, כמו במשחק סים סיטי עליו התאמנה בילדותה, וקידמה מערכת רכבת קלה שתאפשר גידול משמעותי של העיר.

היא וגאלגו התגרשו בשנת 2016 כשהייתה בהיריון עם בנם, מייקל, והוריה עברו 650 ק"מ מערבה מאלבקורקי כדי להצטרף אליה ולעזור בגידולו.

גאלגו נבחרה לראשות עיריית פיניקס במארס 2019.

כאשר פול אקשטיין, היסטוריון חובב החוקר את תולדות יהודי אריזונה, הרצה לפני כשנה על "הקשר היהודי לפוליטיקה המודרנית של אריזונה" במרכז המקומי למורשת יהודית, הוא הופתע לראות בקהל את גאלגו. כמה חודשים אחר כך היא יצרה עמו קשר. "היא ביקשה לשאול ממני חומרים", סיפר אקשטיין, כדי שתוכל לכלול את המידע בנאומים שהיא נושאת לקהילה היהודית.

גאלגו גאה בקהילה היהודית המקומית שלה, בעיקר על התגייסותה לסייע בחלוקת ציוד מגן אישי ובניהול בדיקות קורונה, אבל גם בכך שיהודי העיר הצטרפו למאבק נגד גילויי גזענות שכוונו, בתחילת התפרצות המגיפה, כלפי אמריקנים ממוצא סיני.

"הקהילה היהודית הייתה מדהימה בקידום שיח על שוויון ומאבק בגזענות, והיא גם עזרה לי במאבק בקורונה", היא אומרת.

הרב של גאלגו, ג'ון לינדר מבית הכנסת 'טמפל סולל' בפרברי פיניקס, אומר שבשיחותיו עמה ניכרת הפתיחות שלה לעמדות של אחרים.

"היא אולי לא תאמר, 'אתם יודעים, במסכת עירובין בתלמוד הבבלי נאמר על המחלוקת בין בית הילל לבית שמאי "אלו ואלו דברי אלהים חיים הן׳", אומר לינדר. "אבל הנקודה היא שהיא יודעת מהיכרותה עם המסורת היהודית, שיש יותר מאמת אחת".

זאת גם תהיה גישתה אם גאלגו תבחר להמשיך בקריירה פוליטית באריזונה או ברמה הלאומית בוושינגטון.

לעת עתה, גאלגו מתמקדת בהתמודדות עם המגפה ובבחירתה מחדש. בסתיו הקרוב היא מתמודדת על כהונה של ארבע שנים, מול שני מועמדים נחושים. "זאת עבודת חלומותיי", היא אומרת.

קייט גלאגו