נפגעות תקיפה בחומצה חוזרות לחייך

למרות שכמעט ולא מדברים על כך, כ-1,500 נשים נפגעות מדי שנה משפיכת חומצה על פניהן.  1,000 מהן מגיעות מהודו. המדינה למודת הפשעים נגד נשים עדיין לא הכריזה באופן רשמי על מלחמה בתופעה המזעזעת, אף על פי שכבר מספר שנים שארגוני זכויות הנשים בהודו מנסים לחוקק חוקים שענישו באופן משמעותי את התוקפים ובמקביל יעניקו לנפגעות תמיכה כדי להתמודד עם הנזקים הפיזיים והנפשיים. עד כה, לא ממש השתנה מעמדן של הנפגעות, אבל אולי כעת נמצאה הדרך שסוף סוף תצליח לעורר מודעות למצבן.

בימים האחרונים עלה קמפיין חדש, שבו מצולמות חמש נשים שפניהן הושחתו מחומצה. מטרת הקמפיין ותמונות הנשים המחייכות עם פניהן המצולקות היא להעלות את המודעות לבעיה, לקדם מותג אופנה חדש ולהוכיח שיופי יכול לבוא בכל מיני צורות.

1,500 נשים מדי שנה, 1,000 מתוכן בהודו

מי שעומדת מאחורי הקמפיין הזה, ולמעשה בחזית, היא רופה, מעצבת אופנה בת 22 מניו דלהי. ב-2008, בזמן שישנה במיטתה, אמה החורגת שפכה עליה חומצה, כאקט ענישה. במשך שש שעות איכלה החומצה את עורה, עד שלבסוף הגיע למקום דוד של רופה ולקח אותה לקבלת טיפול רפואי. במשך שלושה חודשים היא עברה 11 ניתוחים שעזרו לה להשתקם. מיותר לציין שהשנים שבאו אחרי התקיפה היו מלוות בכאבים פיזיים ונפשיים. היום, שש שנים אחרי, רופה מרגישה שהיא מוכנה ומסוגלת להמשיך הלאה וללכת בעקבות החלום שלה.

יופי יכול להגיע בכל מיני צורות

"תמיד רציתי להיות מעצבת אופנה", סיפרה רופה ל-Daily Mail, "אבל אחרי התקיפה, הייתה סוג של פאוזה בחיים שלי. הייתי כל כך חסרת ביטחון ונבוכה מהצלקות שלי, עד שנהגתי לכסות את הפנים שלי בצעיף. תמיד המשכתי להיאחז בחלומות שלי, אבל לא תיארתי לעצמי שיום אחד אוכל להגשים אותם ולהשיק מותג אופנה משלי". כאמור, בקמפיין להשקת המותג מככבת רופה יחד עם עוד ארבע נשים שעברו תקיפות חומצה – כולן מחייכות ומשדרות טונות של ביטחון עצמי, על אף פניהן המצולקות.

רופה (מימין): "מעולם לא דמיינתי שהחלומות שלי יתגשמו"

מי שעזר לרופה להשיק את המותג היה ארגון stop acid attacks, שנועד לעזור לנפגעות ונפגעי תקיפות חומצה. בימים אלה מנסה הארגון גם להקים בוטיק אופנה, שימכור את בגדיה של רופה וכן יעסיק נשים נוספות שנפגעו. ראול סהרן, צלם הקמפיין, אמר שהוא לא תיאר לעצמו שהקמפיין יעניין מישהו מלבד את חברי הפייסבוק שלו. "המוטיבציה היחידה שלנו היתה לשנות את הפרספקטיבה שיש לאנשים כלפי יופי ולשחרר הצהרה חיובית שהנשים האלה יפות, בדיוק כמו שכל הנשים שאומרים להן שהן לא מספיק נאות או רזות יפות".

טונות של ביטחון עצמי

כרגע עדיין לא ידוע האם הקמפיין יצליח להזיז משהו בכל הנוגע לחקיקת חוקים כנגד השימוש בחומצה, אבל נראה שהוא בהחלט הצליח לייצר רעש בכל העולם, ואולי דרך זה הוא יעלה את המודעות ויצליח ליצור לחץ על ממשלת הודו. בינתיים, לפחות, אפשר להתנחם בעובדה שהוא גרם לצעירה אחת להיות מאוד מאושרת. "שש השנים האחרונות היו מאוד קשות", משתפת רופה, "אבל אז אם אני יכולה לפתוח בוטיק משלי ולהתקדם לעבר עצמאות כלכלית – כל אחד יכול. מעולם לא דמיינתי שהחלומות שלי יתגשמו, אבל היום אני מאמינה שהכל אפשרי".