אימהות מיניקות: 9 דברים טובים שעשויים לקרות לך

כבר נאמר ונכתב רבות על היתרונות הרבים שיש להנקה, ועל הרווח הרב שהתינוק גורף בזכותה – בבריאותו, בתזונתו, בקרבה לאמו – מחקרים מסוימים אף טוענים שהנקה תורמת לאינטליגנציה של התינוק. מחקרים אחרים הוכיחו שהנקה מפחיתה את הסיכוי של התינוק ללקות במחלות שונות, מעודדת התפתחות תקינה ותורמת רבות למערכת החיסונית, כאשר חלב האם מתאים את עצמו לצרכיו של התינוק ויודע בדיוק כיצד לספק אותם.

הכל טוב ויפה, אבל מה יוצא לאמא מזה?

מסתבר שחוץ מלקום כל לילה בשעות הזויות כדי להניק ולהרגיש שכל האנרגיות שלך נשאבות יחד עם החלב, יש גם הרבה דברים טובים שיוצאים לך מההנקה כאמא טרייה. שוחחנו עם עדי פלג, דיאטנית קלינית ויועצת הנקה IBCLC מטעם מכבי שירותי בריאות, ואספנו רשימה של יתרונות שכל אמא מניקה וטרוטת עיניים תשמח לגלות.

 

  1. הנקה מכווצת את הבטן אחרי הלידה

בזמן ההנקה משתחרר בגוף האם הורמון בשם אוקסטיצין, אשר אחראי בין השאר גם על התכווצות שריר הרחם בזמן הלידה (הוא מוכר גם כ"הורמון האהבה"). "כשאמא מניקה אחרי לידה", מסבירה פלג, "הגוף שלה משחרר אוקסיטוצין בתגובה הורמונלית ליניקה. האוקסיטוצין מכווץ את רקמת השד כדי לאפשר לחלב לצאת, ובו בזמן מכווץ את הרחם ועוזר לו לחזור למקומו יותר מהר".

 

  1. הנקה שורפת קלוריות

כמעט כל אישה אחרי לידה מגלה מספר גבוה יותר על המשקל מזה שהיה שם 9 חודשים קודם. אם כך, תשמחו לגלות שאחת הדרכים הכי אפקטיביות לשרוף קלוריות ולרדת במשקל בתקופה שלאחר הלידה היא לשבת בלי להזיז אף שריר, ופשוט לתת לתינוק לינוק.

"הנקה שורפת בסביבות 500-600 לקלוריות ביום", אומרת פלג, ומסבירה: "ההנקה עצמה לא שורפת קלוריות, אך תהליך ייצור החלב כן. כדי לייצר חלב, גוף האם צריך לשנע שומן ורכיבים תזונתיים נוספים אל השד. במהלך ההריון נאגרים בגוף האם 3-4 ק"ג שומן באזור האגן, ומהווים מאגרים לייצור החלב, ובעת ההנקה הגוף משקיע הרבה מאוד אנרגיה בהעברתם אל השד יחד עם רכיבים תזונתיים חשובים נוספים".

"אמא שלא מניקה – החלב שלה יתייבש, ולכן המאגרים שצברה במהלך ההריון יישארו במקומם או יצטרכו למצוא דרך אחרת להישרף. אמא ששואבת בעקביות חלב תמשיך לאבד את אותה כמות קלוריות לאורך כל תקופת ההנקה".

 

  1. הנקה מקטינה את הסיכון לחלות בסכרת

הגוף משתנה בזמן ההריון ובעת ההנקה, ויש הרבה יתרונות בשינוי הזה. מסתבר שההנקה עוזרת לגוף להילחם ולהתמודד עם שורה של מחלות, ואחת מהן היא סכרת.

"הנקה מגבירה את הרגישות לאינסולין בתאים ומשפרת את מטבוליזם הגלוקוז", מסבירה פלג. "זה מפחית את הסיכון לפתח סכרת מסוג 2, וזה משמעותי בייחוד אצל אמהות שאובחנו בזמן ההריון עם סכרת הריון – שכן לאמהות שלקו במהלך ההריון בסכרת יש סיכון גבוה יותר לחלות בה בהמשך החיים, ואם הן מניקות הסיכון יורד משמעותית. נראו שינויים גם אצל נשים שהיו חולות בסכרת משני הסוגים לפני הלידה".

 

כריסי טיגן מדגמנת הנקה

  1. הנקה מקטינה את הסיכון ללקות באוסטופרוזיס

מחלה נוספת שהנקה יכולה להקטין את הסיכויים שלך ללקות בה היא אוסטופרוזיס, מחלת דלדול העצמות שמופיעה אצל נשים לרוב רק בגיל המעבר. כיצד? "בכדי שיהיו רמות מספקות של סידן בחלב האם, הגוף מנייד סידן מהעצם של האמא לשד", מסבירה פלג. "מאגרי הסידן קיימים בגופנו רק בעצם, ולכן, בתקופת ההנקה יש ירידה בצפיפות העצם – אולם מחקרים הוכיחו שבחצי השנה הראשונה שלאחר סיום ההנקה, העצם משקמת את עצמה ומחזירה את הצפיפות שלה למצב הקודם. באזורים מסוימים בגוף, כמו מפרק כף היד ואזורים בעמוד השדרה, יש אפילו בניה יותר חזקה של העצם. למעשה, הגוף מעלה את רמת הספיגה של הסידן וכך משקם את העצמות. זה דורש מאימהות טריות לאכול בצורה מאוזנת שתספק לגוף את כל החסרים, כדי לוודא שהעובדה שהחלב מכיל את כל מה שהתינוק צריך לא תבוא על חשבון התזונה והבריאות של האמא".

 

  1. הנקה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד וסרטן השחלות

מחקרים הובילו למסקנה כי על כל 12 חודשי הנקה, בין אם רצופים או לא, הסיכון של האם לחלות בסרטן השד יורד בכ-4.3%. גם הסיכוי לחלות בסרטן השחלות יורד, שכן אלו שני סוגי סרטן המושפעים מאוד מהורמונים, ומכאן גם מההתפתחות המינית, מההריון ומההנקה. "כשהשד הופך להיות שד מניק, הוא משלים את מלוא התפתחותו – נשים שלא הניקו, השד שלהן לא השלים את התפתחותו", אומרת פלג. "חוקרים מסבירים שבזמן ההנקה רמות האסטרוגן מאוד נמוכות, ורמות הפרולקטין מאוד גבוהות – כאשר האסטרוגן מעלה את הסיכון שלנו ללקות בשני סוגי הסרטן האלו".

 

  1. הנקה מקטינה את הסיכון לסבול מהתקף לב

עוד דבר שהירידה ברמות האסטרוגן בזמן ההנקה עשויה להגן עלינו מפניו הוא התקפי לב. יתכן אף שמדובר באפקט מאוד משמעותי, אך המחקר בתחום טרם הגיע למסקנות חד משמעיות: "במחקר שבוצע על 290 אלף נשים בסין על פני 10 שנים, עלתה המסקנה כי לנשים שהניקו יש 9% פחות סיכון ללקות במחלות לב בכלל – אולם זה הוכח רק אצל נשים שהניקו יותר מילד אחד ועשו זאת לפחות למשך שנתיים ויותר בכל ילד", כך לפי פלג.

 

  1. בזמן ההנקה אין וסת

הנה חדשות שישמחו אתכן ממש בעת ההנקה ולא רק בעתיד – במהלך תקופת ההנקה, חלק מהנשים פטורות מהביקור החודשי של הווסת. "רמת הפרולקטין בזמן הזה בגוף גבוהה יותר לעומת תקופות אחרות בגילאי הפוריות, וידוע שפרולקטין הוא הורמון שמדכא ביוץ. וכשאין ביוץ, אז אין מחזור", מפרטת פלג.  אך שימו לב, יתרון זה נשמר רק בתנאים מסוימים, וגם אז אין הבטחה שלא יהיה ביוץ: "בכדי שהביוץ יימנע, יש לעשות כמה דברים כדי לשמור על רמות פרולקטין גבוהות מספיק", אומרת פלג. "קודם כל, האם צריכה להניק את התינוק ישירות מהשד, והתינוק צריך לקבל אך ורק חלב אם ולא תמ"ל. תנאי נוסף הוא שהתינוק צריך לינוק בכל שעות היום, גם בלילה, בייחוד בשעות 2-4 הלילה בהן מיוצר הכי הרבה חלב ויש שיא של רמות פרולקטין בדם האם – כך שאם את מניקה בלילה, החלב ימשיך להיווצר בשעות האלה, ואם לא, בשעות הלילה יווצר פחות חלב ואז כמויות הפרולקטין יירדו. כמו כן, זה תקף רק לחצי השנה הראשונה לאחר הלידה".

חשוב להבהיר כי גם אם מקיימים את התנאים הללו אין הבטחה שלא יהיה ביוץ, ולכן במידה ולא מעוניינים להיכנס שוב להיריון חשוב להקפיד ולהשתמש באמצעי מניעה גם בתקופה זו.

ג'יזל בדרך לעוד יום עבודה

 

      8. לאמהות מניקות יש פחות סיכוי לסבול מדיכאון אחרי הלידה

גם כאן הורמונים עושים את העבודה, ובמקרה זה מדובר באוקסיטוצין שהזכרנו בתחילה. "האוקסיטוצין, שגורם לרפלקס שחרור החלב, אחראי גם על ההיקשרות שבין התינוק לאמא", טוענת פלג. "מחקרים הראו שאצל נשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה נמצאו רמות פחותות של הורמון זה, אשר משתחרר ברמות גבוהות כשאנו מניקות. הגוף מתוכנת אבולוציונית לשחרר את ההורמון הזה כדי לעודד אותנו לרצות ולטפל בתינוק, להתאהב בו, על מנת שניקשר לתינוק ונרצה לשמור עליו. וברגע שהבונדינג הוא יותר מהיר אינסטינקנטיבית, כמו שייעד לנו הטבע, יותר קל לנו לטפל בתינוק. אם האוקסטוצין משוחרר ברמות מספקות, יותר קל לנו לדאוג לו גם כשזה קשה רגשית. זה משאיר הרבה נשים במצב תפקודי טוב גם כשקשה להן".

במקרה של דיכאון לאחר לידה, חשוב מאוד לשתף בקושי, לקבל עזרה מקצועית ותמיכה מהסביבה הקרובה בין אם את מניקה ובין אם לא.

 

  1. ההנקה חוסכת הרבה כסף

בריאות זה הכל, אבל גם לחסוך בכסף לא מזיק, וכאן מדובר בחשבון פשוט: במקום להוציא הון על תמ״לים (תרכובות מזון לתינוקות), אמא טבע מספקת לתינוק את כל מה שהוא צריך בחינם כסף. "ולא רק זה", ממשיכה פלג: "גם כשאמא מניקה חוזרת לעבודה, היא כנראה תצטרך לבזבז פחות ימי מחלת ילד, כי תינוקות שיונקים הם סטטיסטית פחות חולים. במיוחד אם אתן מניקות את הילד במקום המסגרת שבה הוא נשאר, ההנקה תעזור לחיסון גופו על ידי פיתוח נוגדנים מותאמים לצרכיו וכך להתגבר על מחלות אליהן הוא נחשף על בסיס יומיומי. החלב שלכן יפתח נוגדנים שמתאימים בדיוק לצרכים שלו, אשר יגיעו לחלב ויעזרו לתינוק להישאר בריא, או לכל הפחות לקצר את משך המחלה". וזה גם בריא וגם משתלם.

אמהותהנקהתחליפי חלב