מריחואנה בהנקה: מחקר חדש מצא שמריחואנה נשארת כמעט שבוע בחלב אם

כיום, ככל הנראה יותר מאי פעם, לא מעט אנשים משתמשים במריחואנה. עישון קנאביס הפך לשכיח ונדמה שבכל בית שני צעירים ומבוגרים צורכים את הסם. קיימת מחלוקת לגבי ההשפעות של הקנאביס. המתנגדים מצביעים על השלכות בריאותיות חמורות והצרכנים מתעקשים שהנזקים של השימוש בו הם מזעריים לעומת ההשפעה החיובית וכמובן- שבדיוק כמו אלכוהול, לא ניתן לאסור את השימוש.

עם השכיחות הגוברת של השימוש בסם יותר ויותר אימהות צורכות אותו בזמן תקופת ההנקה. בעוד שידוע כבר עשרות שנים שאסור לשתות אלכוהול ולעשן סיגריות בזמן הנקה, הסיכונים הבריאותיים שעלולים להיגרם לתינוק שיונק חלב אם שמכיל שאריות מריחואנה לא לגמרי ברורים.

מחקר חדש ביקש לבדוק כמה זמן בדיוק נשארת המריחואנה בחלב אם. המחקר, שפורסם ב- pediatrics, מגזין לרפואת ילדים, מצא כי כמויות קטנות של THC (המרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בקנאביס) נשארו בחלב אם עד שישה ימים אחרי שאימהות העידו כי צרכו מריחואנה, זאת בניגוד גמור לאמונה הרווחת לפיה בשאיבה אחת יוצא כל החלב "המורעל" ובשאיבה שאחריה החלב כבר "נקי".

אחת מעורכות המחקר, כריסטינה צ'יימברס, פרופסור לרפואת ילדים באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו סיפרה על שיטת המחקר: "משנת 2014-2017 חקרנו 50 אימהות מיניקות שצרכו מריחואנה במהלך ההנקה. החוקרים מצאו כמויות קטנות של THC ב-34 מתוך 54 דוגמיות שנבדקו, קרוב לשישה ימים אחרי שהאם צרכה מריחואנה".

צילום: shutterstock

עד כה לא נמצא מידע שהראה באופן חד משמעי כיצד שימוש במריחואנה במהלך הנקה משפיע על תינוקות יונקים. מחקרים מסוימים הראו כי כימיקלים כמו THC מגיעים לעובר דרך השיליה במהלך ההיריון, ושהכימיקלים האלו עלולים להשפיע באופן שלילי על התפתחות העובר ברחם. חוקרים הזהירו מפני סיכונים בריאותיים כמו לידה מוקדמת או משקל לידה נמוך ותינוקות אלו נמצאו גם בסיכון גבוה ללקות במחלות קשות בהמשך חייהם.

לא ברור מדוע אימהות שמודעות לסיכונים האפשריים בוחרות בכל זאת לחשוף את הילדים שלהן לאפשרות של נזקים בריאותיים שנגרמים כתוצאה מצריכת מריחואנה. מיכל (שם בדוי), אמא לשניים, שנהגה לעשן מריחואנה בשתי התקופות בהן היניקה את ילדיה שיתפה: "אם הייתי יכולה לא לעשן לא הייתי עושה את זה. עשיתי את זה בלב כבד. זה פשוט מרגיע אותי ולא יכולתי להפסיק. העדפתי להמשיך להיניק ולתת לילדים שלי את התזונה הכי טובה עבורם למרות שאני מודעת לעובדה שעשויות להיות השלכות".

"יש כאלו שאומרים שזה בריא אז לא ברור למי להאמין", אמרה בתגובה לפרסום מסקנות המחקר החדש, "כשהינקתי לא עישנתי הרבה כמו שאני מעשנת בדרך כלל. זה לא היה מתוך סטלנות ולא עשיתי את זה בשביל הכיף. הרגשתי שזה פשוט עוזר לי להירגע ולנשום".

חשיבות המחקר היא עצומה מכיוון שתוצאותיו הראו כי בניגוד לצריכת חומרים מסוכנים אחרים כמו אלכוהול לדוגמא ש"מתנדף" באופן מהיר יחסית מחלב אם (פרק הזמן משתנה מאישה לאישה ותלוי במשקלה של אותה אישה, בכמות ששתתה ובגורמים נוספים), המרכיבים הפעילים של המריחואנה נשארים בגוף עד כמעט שבוע מרגע העישון. בעקבות הפרסום האחרון, האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים הדגיש כי עדיף להימנע מצריכת מריחואנה בזמן היריון ובזמן הנקה ועודד נשים לקרוא את המחקר בעצמן  ולהכיר בהשפעות השליליות ובנזקים של השימוש בסם.

"כרגע לא ברורה מידת ההשפעה השלילית שיש לחומרים האלו על התפתחות הילד, אמרה צ'יימברס, "חשוב מאוד שנמשיך ללמוד את הנושא ונבין מה ההשפעות ארוכות הטווח על ילדים שהאימהות שלהם השתמשו במריחואנה בזמן היריון או הנקה. חשוב לערוך מחקר נוסף שיבדוק כיצד אותם כימיקלים וחומרים פעילים המופקים מצמח הקנאביס  כמו THC וקנבידיול  (CBD) שנמצאו בכמויות נמוכות בחלב האם במחקר הזה, משפיעות ומשליכות על בריאותו של התינוק שיונק את אותו חלב".

בריאותהיריון ולידההנקההתפתחות תינוקותמריחואנה