רייצ'ל מקאדמס נכשלה איפה שבר רפאלי הצליחה

בשבוע שעבר תמונה של השחקנית רייצ'ל מקאדמס הצליחה לעשות רעש יותר מכל הקריירה שלה עד כה. מקאדמס, שילדה לפני שבעה חודשים, הצטלמה להפקה של המגזין Girls Girls Girls בבגדי קוטור ואיפור מושקע ועם תוספת קטנטנה בדמות מכשיר שאיבת חלב שהבקבוקים שלו מחוברות אל שני שדיה. באופן טבעי מרבית הריאיון נסוב סביב האימהות החדשה, ועל פי הצלמת, קלייר רוטשטיין, שהיא גם עורכת ומייסדת המגזין, הרעיון להצטלם בזמן השאיבה היה של מקאדמס עצמה, משום שזה בדיוק מה שהיא עשתה מאחורי הקלעים. "הנקה היא הדבר הנורמלי ביותר בעולם ואני לא יכולה לדמיין לעצמי למה או איך זה אי פעם זעזע או הפחיד מישהו", כתבה רוטשטיין בעמוד האינסטגרם שלה.

מיותר אולי לציין שעם פרסום התמונה, השיח ברשתות החברתיות התחלק לשניים: אלו שבעד נרמול הנקה ושאיבות ואלו שמעוניינות, ובעיקר מעוניינים, לשמור על ההנקה כאקט פרטי שיש להסתיר ולכסות. וכך, בעוד שקבוצות נשים פרגנו למקאדמס על האומץ, ועל התמונה שמגינה על זכותה של אישה להניק או לשאוב איפה שהיא צריכה ורוצה ובזמן שהיא צריכה ורוצה, היו גם כאלו שהיו מוכרחים לכתוב תגובות משפילות בנוסח "את נראית כמו פרה חולבת".

מקאדמס היא לא הסלבריטאית הראשונה שנלחמת בעד הלגיטימציה של ההנקה. כבר ב-2013 ג'יזל שחררה את התמונה המיתולוגית שבה רואים אותה מתארגנת לצילומים תוך כדי הנקה. ביולי האחרון הדוגמנית מארה מרטין הלכה על מסלול התצוגה של Sports Illustrated והמותג Paraiso עם בתה התינוקות בידה, בעודה מניקה.

המקרים האלו הם לא מקריים. בשנים האחרונות, עידוד ההנקה הופך ליותר ויותר נוכח. ארגון הבריאות העולמי שוב ושוב מזכיר את יתרונות ההנקה ואת ההמלצה להניק באופן בלעדי במשך חצי שנה ואז עוד להמשיך עם ההנקה במקביל לשילוב עם מזונות אחרים. לפני כשנתיים הארגון אף יצא בדרישה לאסור בכל דרך את קידום שיווקם של תחליפי חלב אם, לרבות פרסומים וחלוקת מתנות ודוגמיות בחינם.  

במקביל, יותר ויותר נשים בוחרות "לצאת לאור" עם ההנקה ולהפסיק להסתתר בבתים שלהן או בפינות הנקה חשוכות ומוצנעות, וליגת לה לצ'ה, הפועלת למען עידוד ותמיכה בהנקה, הולכת ותופסת תאוצה בארץ ובעולם.  

בפוסט נרגש שהעלתה מרטין יום אחרי אותה צעידה על המסלול היא כתבה: "אני לא מאמינה שאני מתעוררת לכותרות שאני והבת שלי מככבות בהן בגלל משהו שאני עושה בכל יום", כתבה. "אני כל כך שמחה שאני יכולה לחלוק את המסר הזה ובתקווה לעזור להפוך את ההנקה לנורמטיבית, וגם להראות לאחרים שנשים יכולות לעשות הכל".

אלא שאולי כדאי להזכיר לה ולכולנו שנשים לא יכולות לעשות הכל, ולמעשה הציפיה ההולכת וגדלה שהן יכולות לעשות הכל היא הרסנית ומיותרת. "הרעיון שנשים יכולות פשוט לדחוס יותר משימות בכל שעה, לשאוב ובו זמנית להגיש דוחות הוצאות ולעשות שיחת ועידה, הוא קסום", כתבה אנאלייז גריפין במאמר ל- Quartz  שנגע לתופעת השאיבה שהולכת ומתרחבת. "[אבל] את הקשיים שכרוכים בלהיות אמא, במיוחד כשאת מניקה, לא ניתן לפתור על ידי בחירת הצרכן בלבד".

גריפין צודקת. תמונות ההנקה המבוימות והיפיפיות שמציגים לנו בפרסומות ובקמפיינים, לא ממחישות את איך שאימהות באמת נראות כשהן שואבות או מניקות. רבות מהן נשים עובדות, שקמות לפנות בוקר כדי להספיק לשאוב, או מתעוררות מספר פעמים בלילה על מנת להניק. או אז גם מצופה מהן לתפקד באופן חד וענייני במהלך היום, לסמן וי על כמה שיותר משימות, וכמובן שגם להסתיר את העיגולים השחורים מסביב לעיניים (אין לך זמן למרוח קונסילר? כנראה שאת לא מולטי טאסקינג מספיק). להתלונן על קשיים, וכל שכן להישבר, זה לחלשות. או לפחות זה המסר שאנחנו מקבלות.  

מעבר לזה, נשכחת העובדה שהנקה היא לא תמיד משימה קלה. נשים רבות מגיעות ללידה עם ציפייה להתמסר להנקה – בדיוק כמו בתמונות. בדיוק כמו בהמלצות – אלא שאז הן מגלות שלל מכשולים בדמות פצעים בפטמות, לשון קשורה שמפריעה להנקה, פטמות שקועות, מיעוט חלב ועוד ועוד סיבות שהופכות את ההנקה למשימה קשה, כואבת ולעיתים גם בלתי אפשרית. ואם המכשולים האלו מנעו מהן לעמוד באותה משימה עילאית, כנראה שהן פגומות, לא מוצלחות ובעיקר אימהות גרועות שמסכנות את הילדים שלהן.

כך שהתמונה של מקאדמס לא באמת מועילה להעצמת נשים. אם כבר להפך – היא מחלישה. כי היא לא נותנת לגיטימציה, היא עושה אידאליזציה. וכמו תמיד כשעושים אידיאליזציה, הפער בין מה שרואים בתמונות לבין מה שקורה במציאות הוא אכזרי ובלתי נסבל. כל כך בלתי נסבל, עד שנשים שנאבקות על ההנקה ועל השאיבות מרגישות שהן לא יכולות להתלונן שקשה להן. עד שנשים שלא מצליחות להניק מרגישות תחושת כישלון צורמת. למעשה, אפילו התמונה המפורסמת שבר רפאלי העלתה אחרי הלידה הראשונה, בה הציגה בקבוק של תמ"ל ליד כוס יין, היתה הרבה יותר מעצימת נשים מזו של מקאדמס, משום שהיא הוכיחה שלנשים יש יותר מבחירה אחת, וכל הבחירות הן לגיטימיות.  

אם אתן רוצות לעשות לגיטימציה להנקה, תראו איך אנחנו נראות באמת: עם הטרנינג המוכתם, עם פירורי העוגיות, בוהות בעיניים טרוטות בעוד סדרה משיממה שרצה ברקע, עם הפטמות הסדוקות ומשחת לנסינו שעומדת להיגמר. ככה (רובנו) נראות – וזה בסדר. כל עוד זו בחירה שלנו, וכל עוד היא נעשתה מתוך דעה צלולה, תוך ידיעת כל היתרונות והחסרונות, אז היא בסדר.

בר רפאליג'יזל בונדשןהנקהרייצ'ל מקאדמס