המדריך המלא: כך תשמרי על עורך במהלך ההיריון

אם את בהריון, ומרגישה שמשהו עובר על העור שלך, יש לנו חדשות בשבילך: את ממש לא לבד.

"באופן כללי, כל אישה חווה את תקופת הריון באופן שונה וייחודי לה", מציינת ד"ר מוניקה אלמן מומחית לרפואת עור. "גם העור של האישה ההריונית מושפע מגורמים שונים המאפיינים כל אישה בצורה שונה, ביניהם: התזונה היומית שלה, נוכחות הספורט בחייה ועוד. כמובן שגם שינויים הורמונליים והשפעה גנטית בהחלט יכולים לשחק תפקיד בכל הקשור לנראות ולאיכות העור".

ד"ר אלמן מציינת כי מעבר לגורמים אלה, היום אי אפשר שלא להתייחס גם להשפעות אפיגנטיות: "הכוונה היא לגורמים שונים שיכולים להשפיע באופן ישיר על הנתונים הגנטיים של האישה. השפעות שונות כאלה יכולות להיות למשל: מידת החשיפה שלה לזיהום אוויר או לשמש, סביבת עבודה בחלל סגור או שהייה מרובה בסביבה מימית כמו בריכה או ים".

אז מה בדיוק מצפה לך בתקופה ההריונית? שימי לב לפירוט הבא באדיבות ד"ר אלמן. אגב, אם כל זה נשמע לך מלחיץ מידי, כדאי שתיקחי אוויר – רב  הסיכויים שהכל יחלוף בתום ההיריון. חוץ מזה, בינינו -המתנה שאת עומדת לקבל כל כך שווה את זה.

  1. כתמי פיגמנטציה: באופן כללי, שינויים פיגמנטים בעור שכיחים מאוד בתקופת ההיריון. במקרים רבים הם חולפים או דועכים מיד לאחר הלידה, אך בחלק לא מבוטל מהם הם עלולים להישאר גם לאחריה. הכוונה היא בעיקר לכתמים המטרידים שנוטים להופיע באזור המכונה מסכת הריון: בין הגבות, על הלחיים או מעל השפם.

מה עושים? מאחר שלא נהוג לטפל בכתמי פיגמנטציה במהלך ההיריון, הדבר החשוב ביותר בהקשר זה הוא מניעת הופעתם ככל שניתן. לכן, הימנעי מחשיפה לשמש, ומרחי קרם הגנה בכל יציאה מהבית. אם כתמי הפיגמנטציה אינם חולפים בתום ההיריון, תוכלי לגשת לטיפול במרכז אסתטי. היום ישנן שיטות מתקדמות שיסייעו לך להפטר מהכתמים, כמו למשל טיפול באמצעות קרני לייזר. בכל מקרה, חשוב להימנע משימוש במשחה על בסיס "רטין A" במהלך ההיריון, משום שחומר פעיל זה עשוי להחמיר את מצב הכתמים.

  1. סימני מתיחה: נשים רבות סובלות מהמטרד המוכר המכונה "סימני מתיחה", הנובעים בשל פגיעה באלסטיות של העור במהלך ההיריון. למעשה, ככל שהבטן גדולה יותר, כך הסיכוי לסבול מסימנים כאלה גדל.

מה עושים? שימון, שימון, שימון. ולא, למקרה שתהית הכוונה היא לא לשמן קנולה ולא לשמן זית, אלא לשמן ייעודי למניעת סימני מתיחה, או קרם לחות שמיועד לבעיית העור הנמתח בתקופה ההריונית. כמובן שמוטב לבחור במוצר מוכר ומוכח שעבר מבדקי בטיחות, וכדאי להעדיף מוצרים שאינם מכילים חומרים שעלולים לעודד רגישות אלרגית, כמו המוצרים של מוסטלה למשל.

  1. גרד בבטן: אין ספק שמדובר באחת התופעות המטרידות ביותר במהלך ההיריון, אך בד"כ היא חולפת מיד לאחר הלידה. התופעה שכיחה בעיקר באזור הבטן הגדלה והיא נגרמת על רקע שינוי באלסטיות של העור ויובש מקומי.

מה עושים? גם במקרה הזה חשוב לדאוג להעניק לעור לחות, באמצעות שימונו באופן יומי ע"י תכשירים ייעודיים. במקרים קשים במיוחד יומלץ על שימוש במשחות סדרואידיות. שימי לב: אם הגרד מופיע סביב הטבור כדאי שתיגשי לרופא. במקרים נדירים, התופעה עלולה להעיד על מחלה שדורשת טיפול מידי.

  1. ורידים ברגליים: בעוד שחלק מההריוניות יסבלו מורידים בולטים ברגליים, הריוניות אחרות לא יחושו בשינוי. ההסבר: גנטיקה.

מה עושים? מחכים. במקרים רבים המצב יחזור לקדמותו לאחר ההיריון. אם זה לא מסתדר ניתן לטפל בבעיה באמצעות שיטות שונות המשלבות לייזר, אשר רלוונטיות לאחר ההיריון בלבד.

  1. אקנה: גם אם מעולם לא סבלת מהפצעונים המטרידים האלה, שמכסים אזורים שלמים בפנים, ניחשת נכון: ייתכן שתסבלי מהם דווקא במהלך ההיריון. אלה עלולים להופיע בפנים, אך גם באזורים אחרים כמו המחשוף ואפילו בעכוז.

מה עושים? ממתינים. במקרים רבים התופעה תחלוף מעצמה לאחר ההיריון. אם המצב נשאר כפי שהוא תוכלי לפנות לטיפול לאחר הלידה. היום ישנן שיטות רבות ויעילות לטיפול בבעיה.

לסיום, ד"ר אלמן מונה עוד 8 טיפים מעולים שיעזרו לעור לצלוח את התקופה ההריונית טוב יותר:

  • הימנעו מבישום באזור הצוואר: רכיבי הבישום עלולים לעודד הופעת כתמי פיגמנטציה בעיקר בעת החשיפה לשמש.
  • הימנעו מסאונות: אלה עלולות לגרום להרחבת כלי הדם ולהוביל לאדמומיות בעור.
  • נגבו היטב את כפות הרגליים בתום הרחצה: מערכת החיסון בתקופה ההריונית חלשה יחסית, ולכן מה שמשפיע בין היתר על הסיכון להופעת פטרת. צעד זה יסייע לשמור על כף רגל יבשה וימנע סביבה לחה שבה קל יותר לחיידקים להתפתח.
  • הקפידו על תזונה מאוזנת: צריכת יתר של מזונות מתוקים ומעובדים עלולה להעלות את הסיכון לסוכרת הריון. מחלה זו משפיעה גם על מראה העור. מעבר לכך, מחסור ברכיבים מסוימים כמו ברזל או 12B עלולים להשפיע על הבריאות בכללית ועל העור בפרט.
  • שתו הרבה: כלומר לפחות ליטר וחצי מים ביום. מעבר לכך ששתיית מים חיונית מאוד לבריאותך ולבריאות העובר, היא גם תורמת המון למראה העור.
  • נסו להימנע מסטרס: ידוע שלחץ הוא אחד הגורמים שיותר משפיעים על מראה העור.
  • אל תפתחו תנור לוהט: אדי התנור עלולים לגרום ל"שוק" בעור ולפגוע בו.
  • הימנעו מיובש וסימני מתיחה: שמנו את עורכן בקרם לחות איכותי בכל יום

"חשוב להבין שגם אישה שמעולם לא חוותה תופעות כלשהן בעור במהלך ההיריון אינה חסינה מפניהן, והיא יכולה לחוות שינויים שונים במהלך ההריונות הבאים. לכן תמיד כדאי לנקוט באמצעי ההגנה המרביים", מבהירה ד"ר אלמן לסיכום.

 

הריוןטיפוח עור הפניםמקדם הגנהעורצלוליטיס