10 הדברות לבחירת רופא לברית מילה

אחת הברכות השנויות במחלוקת שכל גבר יהודי צריך לומר מדי בוקר היא הברכה 'ברוך…. שלא עשני אישה'. גבר עשוי להזדהות עם המשפט הזה במהלך לידה למשל, אבל אם נאמר את האמת – ברית מילה היא אחת הפעמים בהן גבר מתחרט על כך שנולד זכר.

או לפחות, כך היה נהוג. כי ברית מילה, על אף הסמליות ההיסטורית שבה, מייצגת את אחד הטקסים הבודדים שנותרו בעת החדשה המשלבת ברית דמים. ברית בין ה' לאברהם, ברית בין ה' לבין הפעוט שנולד רק לפני שבוע ויום.

ואם בעבר טקס המילה היה מלווה בחששות נוראיים מצד ההורים, צווחות של העולל הקטן ושמחה גדולה אחרי שהטקס היה מסתיים, לעתים נדירות דברים היו מעט מסתבכים. סביבה שאינה סטרילית, מוהל שאינו כירורג בהכשרתו והמוני בני משפחה וחברים ברקע הם מתכון לסיר לחץ מבעבע שעשוי להוליד אסון.

בשנים האחרונות חכמה עתיקה חזרה בתלבושת מודרנית יותר אל חיינו, ואם ניתן למצוא דיאטות פופולריות שמבוססות על כתביו של הרמב"ם ואפילו שמות תנכיים שחזרו לאפנה, הבחירה בברית ע"י מוהל שהוא גם רופא כירורג בהכשרתו, כמו נוהג הברית הקדום, שהיה מבוצע ע"י רבנים שנחשבו לאנשי רפואה, שוב, כמו הרמב"ם, הרמב"ן, שמואל הרופא, ויותר מ-300 רבנים שהיו גם רופאים ומוהלים, הפכה לבחירה פופולרית יותר ויותר.

וכשחושבים על כך, מדובר בבחירה הגיונית למדי. חיתוך לתינוק בן 8 ימים הוא הליך כירורגי לכל דבר שמצריך התייחסות כירורגית מקצועית מתאימה. מדובר באלחוש מקומי של עור העורלה, ומאלחש אותה לגמרי למשך 3 שעות, ולאחר שעור זה רדום, מתבצע חיתוך מאד מהיר וחבישה. לא מסובך אמנם, אך בין מאות רופאים שמציעים אפשרות זו – שאלנו את ד"ר פנחס גונן מומחה בכירורגיה כללית, העוסק בתחום הבריתות למעלה מ 40 שנה, מה עלינו לדעת כאשר אנו נדרשים לבחור רופא לביצוע ברית מילה. להלן 10 הדברות לבחירת רופא-מוהל:

 

  1. לוקיישן, לוקיישן לוקיישן – כן. חיתוך כירורגי צריך להתבצע בקליניקה שערוכה להליך מסוג זה. רופא שיציע לבצע את החיתוך באולם אירועים או אצלכם בבית, מוותר על הסטריליות שקליניקה מציעה וגם שם מבטחו על כך שדבר לא ישתבש. בין הסיבות לביצוע הליך כירורגי במרפאה ניתן למצוא את נוחות מבצע התהליך, קרי הרופא, הצוות המסייע במקום, מטפלת התינוקות שנמצאת עם האם כל הזמן, ציוד רפואי ועוד.
  2. ניסיון – כמו כל דבר בחיים, הניסיון חשוב יותר מכל דבר אחר. אמנם גם לידיים צעירות מגיעה הזדמנות, אך חשוב לזכור שתפקיד המוהל אינו מהווה 100% ממשרתו של רופא ועל כן רופא צעיר נדרש לצבור ניסיון מעשי לצד רופא מנוסה. על כן, בחירה ברופא בעל ניסיון במילה היא האופציה הטובה ביותר עבורכם. ואל תדאגו, גם תורם של הצעירים יגיע.
  3. אחריות – כן. להליך כירורגי צריכה להיות אחריות. כל החמרה, שינוי צבע או סימן לא תקין מצד התינוק אמור לאפשר לכם חזרה לרופא בכל עת, 24/7.
  4. זמינות – שימו לב שהרופא זמין עבורכם ונותן מענה תוך זמן סביר. בדקו זאת בשלב ההתלבטות
  5. ניהול הטקס – אמנם מדובר בהליך רפואי, אבל בל נשכח שמדובר קודם כל בטקס דתי שיש לנהל בצורה תקינה. רופא מוהל צריך לדעת כיצד לנהל את הטקס בצורה מכובדת ונכונה ולהקפיד על הנדרש עבורו ועבורכם.
  6. הומור – גם כאשר מדובר בהליך עם אלחוש מקומי, מה שכמעט מבטיח אפס כאב לתינוק במהלך החיתוך, הטקס מלווה עמו מטען אישי כבד. כדי להתמודד עם הלחץ, הפחד והחששות מהחיתוך, חשוב לנהל את שלב זה באווירה נינוחה ככל הניתן, וכמו קוסם, לדעת להסית את תשומת הלב של הקהל ברגעים הנכונים
  7. נהלים – אל תסמכו על מה שהרופא מסביר לכם לאחר ההליך. בסערת הרגשות בה אתם נמצאים, ודאי לא תזכרו כלום. תמיד דרשו לקבל מסמך הנחיות מסודר המפרט מה נדרש לעשות, מה קורה במצב של החמרה, איך מזהים מצב כזה, לאן צריך להגיע, למי חשוב לחייג ועוד
  8. ודאו שאתם באותו הראש – עוד לפני בחירת הרופא להליך החיתוך, שוחחו עמו, או טוב מכך, הגיעו לפגוש אותו. בחירה ברופא להליך כירורגי כה עדין צריכה להתבצע תוך אמונה שלמה ובטחון מוחלט בצד השני, וכדאי שתרגישו בנוח לשתף את הרופא בכל חשש או שאלה שיש לכם
  9. כמות מוזמנים – רופא מקצועי יגביל אתכם ככל הנראה בכמות המוזמנים שתרצו להביא. כאמור, אם בחרתם ברופא מקצועי ככל הנראה שההליך יתבצע במרפאה או הקליניקה שלו, מה שבאופן טבעי אינו מאפשר אירוח רחב כפיים. יתרה מכך, זכרו את סעיף 1: במקרי חירום, הרופא והצוות המקצועי צריכים גישה וניידות בתוך המרפאה, מה שכמות גדולה של אורחים שגם רוצים לדעת מה קורה אינה מאפשרת
  10. בדקו המלצות – כמו ראיון עבודה, גם את הרופא שלכם כדאי שתבחרו על פי המלצות. בקשו שלושה ממליצים מהתקופה האחרונה שיוכלו להעיד על ההליך מזווית הראייה שלהם. בקשו להבין איך הם הרגישו לאורך ההליך, כיצד התנהלה התקשורת לאחריו ואילו המלצות הם היו נותנים לכם היום

 

ושיהיה במזל!