מי אשם בבגידה? גברים ונשים חושבים אחרת

זוגיות שמגיעה לקצה כמעט תמיד מלווה בכאב, לפחות לאחד הצדדים, לרוב לשניהם. זוגיות שמגיעה לקצה בעקבות בגידה מובילה בהכרח לכאב. הפגיעה באמון והכנסת צלע שלישית לקשר במרמה תייסר את הצד הנבגד וסביר להניח שתוביל אותו להתעסקות רבת שעות בשאלות ותהיות. לצד 'איך לא שמתי לב?', 'למה זה מגיע לי?' ו-'איך ממשיכים מכאן הלאה?' תככב השאלה שאי אפשר לחמוק ממנה:

מי אשם?

זו ככל הנראה השאלה הטבעית, השכיחה והכי מובנת מאליה שמופיעה במוחו של כל מי שאי פעם נבגד. של מי האחריות לפגיעה הזו?  כולנו מכירים את המשפט הקלישאתי "צריך שניים לטנגו" אולם מחקר חדש שבוצע לאחרונה מגלה כי לנשים וגברים מייחסים את האחריות לבגידה לאנשים שונים.

המחקר שבוצע באוניברסיטת קרדיף מטרופוליטן בסקוטלנד ופורסם בכתב העת המדעי Evolutionary Psychological Science  מצא כי מרבית הגברים שנבגדו מאשימים את הנשים שבגדו בהן ומעניקים משקל שולי יחסית לשאלה- עם מי בוצעה הבגידה. נשים שנבגדו, לעומת זאת, נוטות להאשים את "האישה האחרת" בבגידת בן זוגן.

מאשימות את האישה האחרת. צילום: shutterstock

לטענת החוקרים, ממצאים אלה מתכתבים עם דפוסי התנהגות קדמונים אבולוציוניים. "הסבר אחד אפשרי הוא שנשים נחשבות למין החשוב ביותר ללידה. הן אלה שבפועל אחראיות להביא את הדור הבא", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר מייקל דאן, מדען אבולוציוני ומרצה בבית הספר למדעי הבריאות של קרדיף, "מאז ומעולם הוטלה עליהן אחריות גדולה יותר בכל הנוגע ליחסי מין ולכן הן נמצאות אשמות בכל  מערכת יחסים נשברת, על ידי גברים או נשים, בין אם הן בתוך מערכת היחסים ובין אם הן מחוצה לה".

עוד עולה מהממצאים כי נשים מוטרדות הרבה יותר מבגידה רגשית עם אישה אחרת מאשר מסקס בפועל. גברים, כמה לא מפתיע, תופסים אינטימיות גופנית עם גבר אחר כסוג הבגידה הגרוע ביותר.במחקר הציגו בפני גברים ונשים שמונה הודעות פייסבוק, אשר הכילו רמה מסוימת של בגידה. לאחר מכן הם התבקשו המשתתפים לדרג את תגובתם להודעה על סולם מצוקה של 1 עד 10.דוגמאות להודעות שהוצגו למשתתפים: "אתה הנפש התאומה שלי! אני מרגישה כל כך קשורה אליך, למרות שלא שכבנו" מול "אתה הסטוץ הכי טוב שהיה לי בחיים". נשים, כאמור, תפסו את ההודעה הראשונה כנוראית הרבה יותר מההודעה השנייה ואילו גברים ההיפך.

גם לממצא זה סופק הסבר שנשען על אבולוציה: נשים תופסות בגידה רגשית כמאיימת ופוגענית יותר משום שבעבר היה קשה עד בלתי אפשרי עבור אישה לגדל ילדים בכוחות עצמה ונדרש גבר שיפרנס ויכלכל אותה ואת ילדיה. אם הגבר הזה נקשר רגשית לאישה אחרת, היא וילדיה עשויים לאבד אותו ועל הדרך את אפשרויות הקיום שלהם.

ואם נניח רגע להסברים האבולוציוניים של החוקרים נגלה שהמחקר הזה הוא תוצר ישיר של הליכי סוציאליזציה בנאליים למדי, הוא ראי לכל מה שלימדו אותנו מגיל אפס על יחסי גברים-נשים. למרבה הצער, נראה שהן הגברים והן הנשים פשוט הקיאו את כל התבניות המגדריות שעוצבנו לתוכן.

נשים פתייניות. צילום: shutterstock

ראשית,  נשים הן פתייניות- בבגידה יש בהכרח צד אחד "מפותה" והוא תמיד הגבר, ויש בהכרח צד אחד "מפתה" וזו תמיד האישה. על האישה מוטלת אחריות גדולה יותר. בפועל, יש כאן שני אנשים בוגרים שלקחו החלטה וצריכים לקחת אחריות על ההחלטה הזו. הסרת האחריות מהגבר, נופלת לסטריאוטיפ המעייף שרואה בגברים ילדים קטנים ופוחזים שקל להפיל בפח אם רק משתמשים במניפולציה הנכונה.

שנית, אחד המשפטים הכי שחוקים בכל הנוגע למין הגברי הוא "כשהזין עומד, השכל בתחת" משמע גברים מגורים מינית לא מסוגלים לקחת החלטות רציונאליות. נשים, כמובן, לא מגורות מינית כמו גברים וגם אם כן- הן תמיד מסוגלות לחשוב. מסקנה- את אישה? תחשבי בשביל שניים.

שלישית, הדבר שהכי מפחיד גבר זה שמישהו ייגע באישה שלו. מדוע? ובכן, כי היא שלו ואף אחד לא אוהב שמשתמשים ברכוש שלו ללא רשות. בגלל שגברים, כך לפי חוקי הספר הלא כתוב, סובלים מ"נכות רגשית" הם בכלל לא מבינים עד הסוף מהי בגידה רגשית אבל בגידה פיזית- הו, את זה הם דווקא מבינים.

רביעית, נשים תמיד אשמות. איכשהו. אישה תמהר יותר להאשים אישה אחרת ולא את הגבר שלה. זה גם קל יותר וגם- אישה לאישה כלבה, לא? כך אמרו לנו תמיד.

במחקר הזה נשים הן או שטן או גוש רגישות ורגשנות וגברים הם אינפנטיליים חסרי אחריות וחובבי מין. מה כבר חדש?

אר סופרבגידהזוגיותמערכת יחסים