הסיבה העצובה שבגללה יותר ויותר נשים עונדות טבעות אירוסין מזויפות

הסצינה הזו מוכרת לכולנו: אישה מפנה בגאווה יד עם טבעת זוהרת על אחת האצבעות. גם אם לא רואים שהיא מחייכת, ברור לכל שהיא מאושרת. היא מתרגשת לקראת הצעד הבא בחייה, חתונה, תחילת חיים חדשים עם בחיר או בחירת ליבה. בשעה טובה

גם מקנזי גפטיל העלתה תמונה כזו לעמוד הפייסבוק שלה לפני שבועיים. טבעת יפה על אצבע צעירה. רק שמאחורי האצבע הזו לא עמדה אישה מאושרת, או אפילו מחוייכת. מקנזי גפטיל היא פקידת קבלה במלון, והטבעת על אצבעה נועדה רק למטרה אחת – להרחיק ממנה גברים שמטרידים אותה בזמן העבודה.

"עם כמה שהייתי שמחה לומר שהפוסט הזה הוא פוסט ה'אמרתי כן' שלי, הוא לא. הפוסט הזה הוא למעשה הרבה יותר חשוב", כתבה גפטיל. "לאחרונה קיבלתי עבודה במלון בעיירה בה אני גרה כרגע. זו עבודה פשוטה בדלפק קבלה, לעשות צ'ק אין וצ'ק אאוט לאורחים, משמרות של 8 שעות. אני אוהבת את העבודה הזו. אבל בחודש החולף פחות או יותר, האהבה שלי לעבודה הזו פחתה".

לא אמרתי כן. הפוסט של מקנזי גפטיל

גפטיל מספרת שבתקופה הזו, גבר מבוגר הגיע לעיתים תכופות למלון בו היא עובדת, ונתן לה יותר מדי תשומת לב לא רצויה. בהתחלה הוא הגיע כדי לקשקש על ספרים, אבל אז הוא שאל אם יש לה חבר, וכשאמרה שיש לה ביקש שתתקשר אליו אם משהו משתבש. זה כמובן לא עצר מבעדו להמשיך ולהגיע למלון לשעות ארוכות במהלך המשמרות שלה. אם לא די בכך, באחת ממשמרותיה האחרונות הגיעו למלון שלושה צעירים שביקשו המלצות לברים, התעקשו שתצא איתם (למרות שהיא היתה במשמרת) ואף הציעו לפקידה אחרת במלון 1,500 דולר לבוא לחדר המלון שלהם באמצע הלילה "ורק לשבת איתם". היא דיווחה על כך למנהל המלון, שמיד גירש אותם, אך ההטרדה הבאה יכולה להגיע בכל רגע.

אז פקידת הקבלה שלפה את אחד הטריקים הישנים יותר בספר, וקנתה לעצמה טבעת אירוסין מזוייפת לענוד בזמן שהיא עובדת, כדי להרחיק מעליה הטרדות כאלו ולסמן עצמה מחוץ לתחום. היא מספרת שאכן אותו גבר מבוגר הפסיק להגיע למלון, ולמעשה לא חוותה אף הטרדה מאז. חברתה לעבודה אימצה גם היא את הרעיון.

אולם את הווידוי הזה גפטיל כתבה לא במטרה לעודד נשים לענוד טבעות כמוה, אלא כדי להדגיש כמה דברים הזויים נשים עושות כדי להתחמק מגברים מאיימים. "אתם מבינים? אנחנו עונדות טבעות אירוסין מזויפות ככלי שיגרום לכם הגברים לעזוב אותנו בשקט. ולא הבחור הרגיל שפשוט לא יודע שאת במערכת יחסים, אלא הגבר שפשוט לא מניח לך לנפשך. זה בולשיט, חברים, בולשיט טהור, ונמאס לי מזה", כתבה גפטיל. "אני פשוט מקווה שמי שייקרא את זה יבין לעומק שנשים חיות את חייהן סביב סכנות של גברים".

הפוסט של גפטיל זכה ל-12 אלף שיתופים וקרוב לאלפיים תגובות. בין התגובות, היו המון נשים שהעידו שכן, גם הן באות לעבודה עם טבעת אירוסין מזוייפת על האצבע. "אני עושה את זה מאז גיל 18 כשעבדתי כמלצרית. מזדהה", כתבה אחת. "יש לי את שלי 4 או 5 שנים, זה בהחלט עוזר. אבל יש אנשים שפשוט לא אכפת להם וחושבים שהם יכולים לחטוף אותך מבן זוגך, עד שאת אומרת להם שבעלך בצבא הים והם בורחים", סיפרה אחרת. מגיבות אחרות, נשואות, סיפרו שהטבעות שלהן לא עוצרות גברים מלהתחיל איתן – רובם אפילו לא שמים לב, לטענתן.

המוני נשים הזדהו. ואתן? צילום: Shutterstock

כאמור, באמת מדובר באחד הטריקים הכי ישנים בספר – כל כך ותיק, שבמדינות מסוימות אפילו ממליצים לנשים מטיילות להשתמש בו ולאמץ טבעת כדי להרחיק מקומיים מעליהן. כל מי שביקרה בהודו כנראה מכירה את השיטה הזו היטב, ויודעת גם שהיא אכן אפקטיבית. את חייבת להיות מסומנת כ"שייכת" לגבר אחר כדי שיתרחקו ממך. פשוט כי הרצון האישי שלך הוא לא מספיק חשוב.

מה שמדכא בפוסט הזה של פקידת הקבלה הוא שהתופעה הזו לא שייכת רק למדינות עולם שלישי. הנה אנחנו, בארה"ב או בישראל, חושבים שכבר התקדמנו אלפי מונים ממציאות שבה אישה "שייכת" לבעלה ושגברים לא מכבדים מספיק את רצונה של אישה כדי להפסיק ולהטריד אותה, אלא רק את רצונו של גבר אחר. לא, מסתבר שלא.

עד שמעמדה של אישה במציאות שלנו, גם כאן בישראל, יהיה באמת שווה למעמד של גבר, נאלץ לדבר בטלפון כשאנו הולכות בלילה ברחוב, להעמיד פנים שיש חבר בתמונה כדי שיפסיקו להציק, ולהתחמש בטבעות מזויפות כדי להגן על עצמנו מאלו שגם זה לא מספיק בשבילם. בעבודה, בבילוי וגם סתם ברחוב, אנו נאלצות להמשיך לשקר ולהשתמש בשיטות הכי מגוחכות פשוט כדי להימנע מהסכנה הכל כך ממשית של הטרדות ותקיפות מיניות. לא עדיף לכולנו, גברים ונשים, לחתור לעולם בו אין יותר צורך בשקרים ובשטויות כדי להרגיש בטוחות?