36 שאלות למציאת אהבה: אם זה עבד לאנה ארונוב אולי זה יעבוד גם לנו?

"אני גרושה 15 שנה והייתי בהמון דייטים, המון", מספרת לי דבי רמון, 57, העובדת כארט דירקטורית במשרד פרסום, והיזמת של UpDate, משחק קלפים המבקש לעזור לנו למצוא אהבה בדרך קצת אחרת. רמון, קיבוצניקית לשעבר ותל-אביבית בהווה, חרשה במשך 13 שנים את זירת הדייטינג לאורכה ולרוחבה לאחר שהיא ובן זוגה ואבי בנה, נפרדו. "אני יודעת מה זה לחפש אהבה, וכדי להגיע לדייטים הייתי קודם כל בלא מעט אתרים, סדנאות והרצאות. עשיתי כל מה שאפשר כדי שאוכל באמת ליצור לעצמי זוגיות, אבל ראיתי שמשהו לא עובד. שזה לא מדויק לי. שהחיפוש הזה לוקח יותר מידי זמן והתוצאות דלות."

 

הגיע הזמן להפסיק את הדייטים המשעממים. קלפי UpDate. צילום באדיבות דבי רמון

מה הייתה הבעיה?

"הרגשתי שאני לא מצליחה להגיע לפתיחות ואינטימיות עם גברים. שאני לא מצליחה להגיע לדייט שני אחרי הראשון. כמו כל תל-אביבית טובה הלכתי לפסיכולוגית והיא נתנה לי כתבה שהייתה ב"הארץ", על מחקר של פרופ' ארתור ארון שכתב מחקר של 36 שאלות, שאמורות לייצר קרבה ואינטימיות בין אנשים זרים, ובסופן צריך להביט במשך ארבע דקות בעיניים של מי שאיתנו, בלי לדבר. זו הייתה כתבה שתורגמה מכתבה שפורסמה קודם לכן בניו יורק טיימס ועוררה הדים ברחבי העולם. המחקר נערך לפני 21 שנה – לפני שהיו טינדר, אתרי היכרויות או פייסבוק, מה שאני מכנה היום "זילות ההיכרויות", אבל הנקודה היא שאם אז היה כבר צורך במציאת שיטה אחרת להיכרות, אלטרנטיבית, אמיתית יותר, אז היום על אחת כמה וכמה שאנחנו צריכות לשנות גישה."

זירת הדייטינג באמת מרגישה לי כמו בית חרושת.

"וזה אכן כך. מה שמשך אותי באותה כתבה, היה שכתבה אותה עיתונאית שהחליטה לנסות את 36 השאלות של פרופ' ארון על ידיד שלה. זה עבד לה איתו, והם הפכו לזוג."

ואם עד עכשיו לא נפל לכן האסימון למרות שזה היה נשמע לכן מוכר, כנראה שצפיתן גם אתן ב"לאהוב את אנה" וראיתן כיצד אנה ארונוב, ומי שארוסה היום, אייל אלגבי, הכירו לעומק באמצעות השאלות. וכולנו יודעות איך זה נגמר – בדיוק כמו שפרופ' ארון הבטיח.

רמון מספרת שכאשר צפתה באותו הפרק היא כתבה לארונוב, אך זו לא השיבה לה. "ניסיתי לפנות אליה ואמרתי שאם היא מצאה זוגיות היא יכולה לפרגן למי שמחפשות, אבל זה לא קרה. גם המטפל שטיפל בה, ד"ר גבריאל בוקובזה, אמר שהוא מכיר את השאלות. זה לא משהו שאני המצאתי."

באמת תהיתי על עניין זכויות היוצרים. את לוקחת שאלות שלא את כתבת, אבל מוכרת אותן.

"כמובן שדיברתי עם פרופ' ארון ברגע שהבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות, ולאורך כל ההתכתבות איתו הוא היה נעים וחיובי. הוא אישר לי להוציא את הקלפים כמוצר ואיחל לי בהצלחה. כדאי לדעת שמלבד השימוש בשאלות בעולם הדייטים, יש גם שימושים אחרים ויועצים מסוגים שונים עובדים איתן."

מה את רוצה להשיג?

"המטרה הכי גבוהה שלי בדבר הזה, זה שבאמת אנשים לא יחיו בבדידות. אני יודעת איך אני הייתי בכל 13 השנים שהייתי לבד. כמה קשה היה לי בחגים ובסופי שבוע למצוא לאן ללכת. המקום הזה שאת לא בזוגיות, הוא קשה… לכן אני חושבת שאם יותר אנשים יהיו בזוגיות, או יותר אנשים בזוגיות לא טובה יעבדו עליה – העולם יהיה טוב יותר. אנשים פשוט יהיו טובים יותר אם תהיה להם אהבה טובה. לכן פתחתי בקמפיין הדסטארט של הוצאת הערכה לאור, וכל מי שמעוניין ומעוניינת להכניס את המשחק המופלא הזה לחייהם, מוזמנים לתמוך באהבה."

רמון מספרת שבמרוצת השנים יש ל-36 השאלות של פרופ' ארון אלפי סיפורי הצלחה חובקי עולם, של אנשים שהתאהבו והחלו זוגיות בעקבות המשחק "האינטימי אך לא פולשני", לדבריה.

"כמובן שהייתי סקפטית בהתחלה וברור שאני לא חושבת שכל בנאדם שאשב מולו ואשחק איתו גם אתאהב בו. אבל בפעמים שעשיתי את זה, נוצרה אינטימיות וקירבה גם עם אנשים זרים. האפקט היה מדהים."

למה דווקא קלפים? לא עדיף איזו אפליקציה קלילה?

"היו לי בראש כל מיני דרכים להעביר את המסר ולהגיע לתפוצה רחבה. חשבתי על אפליקציה או על משחק מחשב, אבל מהר מאוד הבנתי ששום דבר דיגיטלי שנכנסות בו הודעות תוך כדי, לא מתאים. זה תהליך שצריך להיות מנוטרל מרעשים. אי אפשר לעבור את התהליך הזה ולקרוא מיילים או לענות לוואטסאפ במקביל. לכן בחרתי בקלפים, שבאמת מאפשרים ליצור סביבה נקייה ואינטראקציה אישית בלי שום הפרעה."

איך משחקים?

"36 הקלפים מחולקים לשלוש סדרות של דרגות עומק, בכל אחת מהן 12 שאלות. השאלות הן בעיקר על החיים, על תחושות, על חלומות. הן לא גסות ולא מביכות. הן מביאות את העבר, את דרך ההסתכלות על דברים, ובעיקר איך את רואה את עצמך בעולם שלך. כדי שזה יהיה מדויק למחקר, צריך לסדר את הקלפים לפי הסדר"

דבי רמון. צילום באדיבות המצולמת

"כל אחת יכולה איך שבא לה ולא חייבות את כל השאלות, אבל כל הזמן ניסיתי להיצמד למחקר כדי לעשות משהו שונה מהדברים שקיימים היום. אפילו הזמנתי שעון חול מיוחד מסין שסופר 4 דקות כדי להיות הכי מדויקת שאפשר, כי השעונים הקיימים הם של 2 או 3 דקות."

את יכולה לדמיין אנשים הולכים עם הקלפים לדייטים?

"לגמרי. ואני יודעת שברגע שהמשחק יצא בתפוצה רחבה, בתי קפה שיש בהם הרבה דייטים ישימו את הקלפים על השולחנות. תחשבי מה זה שהמלצר בא לקחת הזמנה ועל הדרך מציע גם לשחק. זו קופסה של אהבה. קופסה שיוצרת אהבה. ואני כאן עבור זה."

לחצו כאן לתמיכה בהדסטארט של דבי שמסתיים ב-20.3.19, ותוכלו לקבל מארז של קלפי UpDate

אהבהדבי רמוןדייטיםהדסטארטזוגיותיחסיםלאהוב את אנה