הרבנית מלכה פיוטרקובסקי משרטטת גבולות חדשים במגע בין בני זוג

זה כבר לא סוד שבעשור האחרון אנחנו עדים למהפכה של ממש בתחום המיניות והגוף בחברה הדתית. ממציאות של הדחקה והשתקה של סוגיות כבדות משקל עברנו למציאות של דיבור, שיתוף, קידום ולמידה. נשים וגברים עוברים תהליכי עומק משמעותיים בתחום, זוגות משתלמים והחינוך המיני הדתי נמצא בפריחה. דיונים ציבוריים ערים בענייני גוף ומיניות, שבעבר לא היה להם מקום, נפתחים השכם וערב, בנושאים שהתרגלנו שהשתיקה והצניעות יפים להם. פגיעות מיניות, זכויות נשים במקוואות, להטבי"ם דתיים, רווקות ועוד. חשק מיני והנאה מינית הפכו לנושאי שיחה שגורים.

הפעם, עולה על שולחן הדיונים סוגיה חדשה, לא פשוטה, שזוגות רבים נעים סביבה לאורך חייהם. סוגיה פנימית שלא בטוח שזר או זרה יבינו – השאלה הפשוטה לכאורה של מקומו של מגע מנחם ותומך בחיי זו שומר הלכה.

ההלכה היהודית מכוונת לכך שמגע בין גבר לאישה יתקיים תחת תנאים מסוימים, שהעיקריים בהם – מגע בין גבר ואישה שנשואים זה לזה ו'מותרים' זה לזה, דהיינו, בזמן שהאישה אינה תחת הקריטריונים של נידה. זוג שומר הלכה נע בין זמנים מותרים, שבהם המגע על כל המשתמע מותר ובין הזמנים האסורים, שבהם אסור, כפשוטו. יש שיגידו שבני הזוג עוברים בין שבועיים של 'כיף כיף' לשבועיים של 'פסק זמן'.

ד"ר מיכל פרינס, מייסדת מכון יהל

קשה להסביר את החוויה הגופנית של ההפרדה בין התקופות. אסור או מותר, הכל או כלום, on-off. להעביר את הגוף ל-mode של אסורים, לתפוס את המרחק הנדרש (ומי כמונו יודעות ומכירות בגופנו את שמירת המרחק שדורשת הקורונה) ואז מחדש להפוך למותרים, להתקרב, לעיתים ברגע אחד, ואז עוד לוקחים כמה ימים עד שהגוף זוכר שאפשר, שמותר, שרצוי.

עבור זוג שומר הלכה מדובר בחלק מהחיים, בבחירה בכל חודש מחדש, בשיחה מתמדת בין איש לאשתו ובין בני הזוג לאלוהיו. התחייבות ומחויבות דרך הגוף שמתמסר ורוצה את ההתלכדות הזו, שבין הזוגיות, הגופניות והדתיות. זה לא פשוט בכלל, לא בשגרה ובוודאי שלא ברגעים מורכבים של החיים שבהם אסורה תמיכה פיזית בזמן לידה, אסור מגע מנחם לאחר הפלה או חיבוק רך בשעת משבר או מצב נפשי קשה.

אתמול עלה לאוויר הפרק השלושה עשר בפודקאסט 'בגוף ראשון' שבו אני עוסקת בסוגיות של מיניות וגוף בחברה הדתית (ולא רק). הפרק הזה, שבו ראיינתי את הרבנית מלכה פיוטרקובסקי הוא סנסציוני עבור רבים ורבות במגזר שומרי ההלכה מכיוון שהוא מבקש לשבור את הדיכוטומיה המקובלת של מגע ואי מגע על ידי פתיחה של דיון לחלוקה והבחנה בין אפשרויות שונות למגע. לדעת הרבנית פיוטרקובסקי, בעידן שבו הקשר הזוגי הולך ונבנה מתוך בחירה, משיכה וחברות נפש אי אפשר להניח את המגע הפיזי בנפרד ממנו.

הרבנית מלכה מבקשת לעשות חלוקה בין מגע של עזרה, מגע של תמיכה מנחמת ומגע אינטימי-מיני וטוענת כי במקרים מסוימים בהחלט יש מקום לדון ולפתוח את האפשרות של בני הזוג לנחם ולתמוך האחד בשני/ה גם על ידי מגע פיזי בתקופה האסורה. הרבנית פיוטרקובסקי, מבקשת בשיחה להדגיש כי היא לא פוסקת הלכה כרגע אבל כן מבקשת לעורר דיון ציבורי ולהביא רבנים ורבניות לשולחן הדיונים בנושא, מתוך תפיסה של חיבור בין האפשרות ההלכתית למציאות הזוגית.

מוצ"ש ראשון של אחרי החגים, והנה אנחנו עם פרק חדש בפודקאסט 'בגוף ראשון'. והפעם: ד"ר מיכל פרינס בשיחה עם הרבנית מלכה…

פורסם על ידי ‏מרכז יהל‏ ב- יום שבת, 17 באוקטובר 2020

הדיון הזה, שמתחיל עכשיו, יכול להצטמצם לדיון הלכתי הרלוונטי רק לשומרי ומוקירי הלכה. ייתכן שממבט מבחוץ הסוגיה תיתקל בציקצוק אינטנסיבי וגלגול עיניים כלפי הפרימיטיביות או השמרנות שאנחנו נתונים בה אך בעיניי, הסתכלות ממבט כזה מפספסת דיון רחב בהרבה ורלוונטי מאוד גם למגזרים אחרים שכלל אינם נותנים את עיניהם ומעשיהם למה שההלכה אומרת או מצווה.

החלוקה שעושה הרבנית פיוטרקובסקי מאתגרת את השיח המיני הכללי שמניח שלמגע בין גבר ואישה יש רק כיוון אחד, שלכל מגע בין בני זוג יש סוף ידוע מראש, ולכן, הלכתית עלינו לאסור כל מגע שמא הזוג יגיע לכדי קיום יחסים בתקופה האסורה. אבל ממבט כללי, יש כאן אתגור רציני של התסריט הפסיכו-סקסואלי שמכתיב מראש מה סדר הדברים, מה מצופה מגבר ומה מצופה מאישה בקשר הזוגי, מה הקצב, מי עושה מה וכמובן, לאן 'אמורים' להגיע בסוף. האפשרות לחלק בין סוגי המגע, גם אם בשלב זה בחלוקה מלאכותית למדי, יכולה לסייע לשיח המיני הציבורי לרכך ולחנך למורכבות של מגע, למנעד האפשרויות הטמונות במגע של גבר באישה ואישה בגבר, ולשאוף למימוש של הפוטנציאל של חברות הנפש שעומדת היום בבסיס ההתקשרות ובמיסוד היחסים בין גבר לאישה.

הרבנית מלכה פיוטרקובסקיזוגיותזוגיות דתית