האתגר: להיות אישה, רווקה, ודתיה שמחוברת לעצמה

כולנו בני אנוש.
לכולנו רגשות, אמונות, מחשבות, וגוף. וכולנו נבראנו כבני אדם מיניים. השבח לאל.
בשונה מהתיאולוגיה הנוצרית, בה האדם הקדוש הוא האדם הנמנע ממיניות – ביהדות המיניות היא חלק משמעותי ואינהרנטי מהתפיסה שלנו כאנשים שלמים.

כרווקה דתיה, שגדלה בחברה בה המיניות הופכת רלוונטית רק לאחר שהתחתנת – הפער בין התפיסה הזו לבין מציאות החיים שלך הוא לעיתים בלתי נתפס. סיימת את התיכון, שם חינכו אותך על כמה המיניות היא דבר יפה ומבורך, ותוך שנה – שנתיים היית אמורה להתחתן ולהיכנס בסוד העניינים. אך מה קורה כשתקופת הרווקות מתמשכת חמש, עשר, חמש עשרה ואפילו עשרים שנה יותר מן המתוכנן? הרי שאת מצויה בפלונטר שאין לו פתרון.

מעבר לקושי שבאי מציאת בן זוג והקמת משפחה – את נותרת בתוך לימבו לא ברור של תקופה מתמשכת שבה אין שום לגיטימיות להיותך אדם מיני במרחב החברתי – קהילתי – משפחתי שלך.
נוצר מצב בלתי נסבל שבו הזהויות שלך – כאישה שלמה וכאישה דתיה – מתנגשות.
זהו מצב לא סביר, ולצערנו, גם לא נדיר. נשים רבות, מוצלחות, אינטליגנטיות ומפותחות מכל בחינה, שטרם מצאו את בחיר ליבן, נאלצות לכבות חלק שלם מהמהות שלהן, עד שיכנסו לתלם ויתחתנו.
אך מה קורה בינתיים?

כותבת הטור צופיה וינדיש, חברה במרכז יהל, צילום אושרת כהן

המחירים הם לא פעם קשים מנשוא.
ראשית, האנרגיה המינית היא אנרגיית חיים.
היא האנרגיה העולה מהאדמה ומחייה את הכל, את העצים, את הפרחים, וגם את האדם.
כשהיא מטפסת במעלה הגוף ומעודדת את כוחות החיים שבנו, היא עוברת קודם כל דרך האיברים המיניים ולכן נצבעת בצבעים מיניים, אך מדובר באנרגיית חיים לכל דבר. כשאישה לא מאפשרת לאנרגיה זו לזרום בגופה, כשיש בה התנגדות לכוח החיים עצמו, הדבר יבוא לידי ביטוי לעיתים בחוויית חיים מנותקת בעוד רבדים – רגשיים, מעשיים או רוחניים.

בנוסף, המחיר של היותך מנותקת מהגוף שלך, יכול להתבטא גם בחוויה של האישה כפחות 'מגנטית' עבור בני המין השני. פחות מושכת. מכאן שחיבור לזהות  המינית הוא קריטי ליצירת קשר זוגי, אך כשהוא בא בסתירה לזהות הדתית הרי שאנחנו מרחיבים את הפער עוד יותר.

אך האם אישה, שבוחרת שלא לקיים יחסי מין חייבת לחיות בניתוק מהמהות המינית שלה ומן האנרגיה שמבקשת לעבור גם דרכה, כמו כל אישה אחרת? ולהיפך, אישה שמקיימת יחסי מין באופן קבוע, האם המשמעות היא בהכרח שהיא מחוברת למיניות שלה, לגוף ולמה שעובר דרכו?
וודאי שלא.  מיניות ויחסי מין, אלו שני מושגים נפרדים שכמובן קשורים זה בזה, אך לא תלויים האחד בשני בהכרח.

החיבור למהות המינית מתחיל בהכרות עם הגוף, הקשבה לרצונותיו, קבלה ולימוד של העוררות הפרטית. חיבור ליופי, לאסתטיקה, לריקוד, לנשים נוספות – כל אלה מעוררים ומטפחים את האנרגיה המינית הפרטית עוד לפני שאנחנו נפגשות עם בני המין השני.
אין בדברים אלה להקל על אישה שנאלצת לוותר על קשר מיני עם בן זוג. אבל יש בזה כדי לומר – אל תוותרי על המכלול. יש פה עם מה לעבוד וזה קריטי כבר עכשיו.

לבסוף, גם כאשר אישה מגיעה לשלב שבו היא בוחרת לגשש את דרכה בתוך המצב הקיים, כיוון שהיא נכנסת למרחב של טאבו ושתיקה, היא בדרך כלל לא תרגיש בנוח לשתף ולהתייעץ בנושא גם עם הקרובים לה ביותר. המחיר פה הוא כפול –  כשאת שותקת, את גם לא מספרת (בעיקר לעצמך..) את הסיפור שלך, והחללים הלא מדוברים האלה מקשים מאוד על חווית חיים שלמה,  וגם אינך יכולה לבקש הדרכה וליווי במקומות בהם יש לך שאלות או תמיהות. ולכולנו יש. כי המיניות היא עולם אינסופי שידע, חיבור ושיח הם מפתחות חשובים כשניגשים אליו.

בחלל הזה נכנסנו בחרדת קודש, ד"ר מיכל פרינס ואני, בפרק מספר 18 בפודקאסט שלנו, 'בגוף ראשון'. בפרק אנחנו שוטחות את הקושי הקיים ומביאות טקסטים שהגיעו אלינו מנשים שחולקות את סיפוריהן. הפרק מבקש לייצר שיח ושפה סביב מציאות חיים מורכבת ולא מדוברת.

פרק 18 בפודקאסט 'בגוף ראשון' עלה לאוויר.. והפעם על רווקות ומיניות. פרק שמביא קולות וטקסטים מהשטח ומציג את מורכבות הנושא…

פורסם על ידי ‏מרכז יהל‏ ב- יום שבת, 21 בנובמבר 2020

אחד הפידבקים החשובים של הפרק היה שפנו אלינו נשים רווקות רבות וביקשו שנייצר עבורן מרחב שיח סגור בנושא. במענה לבקשה הזו פתחנו קבוצת פייסבוק חדשה ומרגשת (קבוצה סגורה ופרטית לנשים רווקות בלבד) בשם 'נפגשות'- נשים רווקות מדברות מיניות.
אם את אחת מאיתנו, את מוזמנת לשלוח לנו הודעה (בדף הפייסבוק של מרכז יהל) ונצרף אותך.
אם את מכירה מישהי שזה יכול להיות עבורה משמעותי, אנא, ספרי לה.
זה עשוי להיות משנה חיים.

זוכרות את פרק 18 בפודקאסט שלנו? ההוא שעסק בשיח על מיניות בקרב נשים רווקות. במהלך החודש האחרון הפרק עבר מיד ליד, מבת לאם…

פורסם על ידי ‏מרכז יהל‏ ב- יום שני, 14 בדצמבר 2020

צופיה וינדיש, חברה בצוות מרכז יהל, מפיקה ועורכת שותפה בפודקאסט 'בגוף ראשון'.

רווקה דתיה