מייסדת טינדר השיקה אפליקציית היכרויות פמיניסטית

ביולי 2014 חלה רעידת אדמה קטנה בסיליקון ואלי: וויטני וולף, בכירה לשעבר בטינדר שכיהנה כסגנית נשיא לשיווק, תבעה את יצרנית אפליקציית ההיכרויות בגין הטרדה מינית במקום העבודה. וולף טענה שמנהל השיווק של החברה, ג'אסטין מאטין, כינה אותה "זונה" מול העובדים האחרים במסיבה שערכה החברה באפריל, מה שהוביל לפיטוריה. בנוסף, היא האשימה את המנכ"ל שון ראד כי חיפה על מאטין וסירב להתייחס לתלונה וכי הסיר את שמה מרשימת מייסדי החברה רק מפני שהיא אשה צעירה.

עוד באון לייף:

על פי התביעה, וולף ומאטין ניהלו מערכת יחסים, אך לאחר שהחליטה לעזוב אותו החל מאטין להתנכל אליה, דרש שלא תקיים קשרים עם גברים אחרים למשך חצי שנה, קרא לה "לוזרית נואשת" בישיבת עבודה והפיץ בין העובדים שמועה שהיא אלכוהוליסטית. ראד, לטענתה, אמר לה בתגובה לתלונותיה על מאטין שהיא מתנהגת "כמו נערה אמוציונלית ודרמטית" וכי חלק מהעבודה שלה זה לדאוג שמאטין יישאר רגוע. התביעה הזו הסתיימה לבסוף בהסדר פשרה, אך היא העלתה לסדר היום את נושא האפליה המגדרית וההטרדות המיניות, תופעות שרווחות בעמק הסיליקון, אך איש לא דיבר עליהן יותר מדי.

בעקבות התביעה נהפכה וולף, בת 25 בסך הכל, לקול עוצמתי נגד ההתנהגות המיזוגנית והסקסיסטית בסיליקון ואלי, לכן אין זה מפתיע שהיא ביקשה לשוב לעולם האפליקציות באופן משמעותי יותר. החזון הראשוני שלה היה "לייצר פלטפורמה שבה נשים יוכלו להיות נחמדות לנשים אחרות".

"רציתי להתחיל פלטפורמה סוציאלית שתעודד התנהגות חברית בקרב נשים צעירות, בגילי חטיבת הביניים והתיכון", הרחיבה וולף. "זה גיל בעל השפעה רבה על צעירות, וזה הזמן שבו הן כנראה ייתקלו בבריונות. המטרה הראשונית היתה ליצור פלטפורמה דומה לסנאפצ'אט או לאינסטגרם, שבה הן יוכלו לשוחח זו עם זו בנחמדות, בין אם באמצעות אייקונים או תגובות מאושרות מראש".

ואולם כשאנדריי אנדריב, מייסד ומנכ"ל BADOO, פנה לוולף כדי לשתף עמה פעולה לפני כשנה, הוא הצליח לשכנע אותה לשוב לעולם אפליקציות ההיכרויות – זה שבנה את הקריירה שלה וגם פגע בה. וולף הבינה שאם היא חוזרת לזירה שהפכה אותה למפורסמת, היא מתכוונת לעשות זאת אחרת וליצור אפליקציית היכרויות שתעצים נשים. "היה לי חשוב ליצור משהו עם אחריות חברתית, שייתן לנשים כוח".

וולף חברה לשני עובדים לשעבר בטינדר ובני זוג בהווה, שרה מיק וכריס גולצינסקי, ויחד הם יצרו את אפליקציית ההיכרויות BUMBLE. ייחודה של באמבל הוא בכך שרק נשים יכולות לשלוח את ההודעה הראשונה – אם האשה לא שולחת הודעה, ההתאמה תיעלם כעבור 24 שעות (במקרה של התאמה מאותו המין, כל אחד יכול לשלוח הודעה, אבל חוק ה-24 שעות עדיין תקף). הסיבה לכללים האלה היא כפולה: לעודד ולהעצים נשים לעשות את הצעד הראשון, ולמנוע התאמות שהן "מבוי סתום".

רק הנשים רשאיות לפנות להתאמה שלהם. מתוך אפליקציית ההיכרויות באמבל

לדברי וולף, "כיום נשים הן עצמאיות מאוד בכל היבט של חיינו, עד שזה מגיע להיכרויות. לכן רצינו לעודד חיבור בטוח ומשוכנע. יצירת הצעד הראשון נותנת לאשה תנופה של ביטחון עצמי. זה שם אותה בהכרח במושב הנהג".

האפליקציה משתמשת באותה טכנולוגיה מבוססת מיקום ודפדוף במסכי המגע כמו טינדר, אבל היא מעריכה יותר איכות על פני כמות, ונדמה שהיא מעט יותר עמוקה (למשל, היא מאפשרת למשתמש לראות את המקצוע וההשכלה של ההתאמה שלו).

וזה עובד. מאז ההשקה הרשמית בדצמבר, החברה מדווחת כי הם יצרו יותר ממיליון התאמות. כמובן שההשוואה לטינדר היא בלתי נמנעת. "אני מאחלת לטינדר את כל הטוב שבעולם", אמרה וולף בדיפלומטיות. "אבל אנחנו פונים לקהל יעד שונה. אנחנו מנסים לכוון את האפליקציה לאנשים שאוהבים את הכיף שבטינדר – אבל רוצים משהו מעט רציני יותר, שאוהבים את הפשטות שבטינדר – אבל רוצים לעשות את הצעד הראשון. לעולם אל תפחיתו מהערך שלכן או תתנו לעצמכן להרגיש נחותות, מכיוון שאתן צריכות לדעת מה אתן שוות. אתן צריכים להאמין בעצמכן לפני שמישהו אחר מאמין בכן".

ביולי 2014 חלה רעידת אדמה קטנה בסיליקון ואלי: וויטני וולף, בכירה לשעבר בטינדר שכיהנה כסגנית נשיא לשיווק, תבעה את יצרנית אפליקציית ההיכרויות בגין הטרדה מינית במקום העבודה.וולף טענה שמנהל השיווק של החברה, ג'אסטין מאטין, כינה אותה "זונה" מול העובדים האחרים במסיבה שערכה החברה באפריל, מה שהוביל לפיטוריה.בנוסף, היא האשימה את המנכ"ל שון ראד כי חיפה על מאטין וסירב להתייחס לתלונה וכי הסיר את שמה מרשימת מייסדי החברה רק מפני שהיא אשה צעירה.

על פי התביעה, וולף ומאטין ניהלו מערכת יחסים, אך לאחר לאחר שהחליטה לעזוב אותו החל מאטין להתנכל אליה, דרש שלא תקיים קשר עם גברים אחרים למשך חצי שנה, הוא קרא לה "לוזרית נואשת" בישיבת עבודה והפיץ בין העובדים שמועה שהיא אלכוהוליסטית. ראד, לטענתה, אמר לה בתגובה לתלונותיה על מאתין שהיא מתנהגת "כמו נערה אמוציונלית ודרמטית" וכי חלק מהעבודה שלה זה לדאוג שמאטין יישאר רגוע. התביעה הזו הסתיימה לבסוף בהסדר פשרה, אך היא העלתה לסדר היום את נושא האפליה המגדרית וההטרדות המיניות, תופעות שרווחות בעמק הסיליקון, אך איש לא דיבר עליהן עד התביעה.

בעקבות התביעה נהפכה וולף, בת 25 בסך הכל, לקול עוצמתי נגד ההתנהגות המיזוגנית והסקסיסטית בסיליקון ואלי, לכן אין זה מפתיע שהיא ביקשה לשוב לעולם האפליקציות באופן משמעותי יותר. החזון הראשוני שלה היה "לייצר פלטפורמה שבה נשים יוכלו להיות נחמדות לנשים אחרות". "רציתי להתחיל פלטפורמה סוציאלית שתעודד התנהגות חברית בקרב נשים צעירות, בגילי חטיבת הביניים והתיכון", הרחיבה וולף. "זה גיל בעל השפעה רבה על צעירות, וזה הזמן שבו הן כנראה ייתקלו בבריונות. המטרה הראשונית היתה ליצור פלטפורמה דומה לסנאפצ'אט או לאינסטגרם, שבה הן יוכלו לשוחח זו עם זו בנחמדות, בין אם באמצעות אימוג'יז או תגובות מאושרות מראש".

ואולם כשאנדריי אנדריב, מייסד ומנכ"ל BADOO, פנה לוולף כדי לשתף עמה פעולה לפני כשנה, הוא הצליח לשכנע אותה לשוב לעולם אפליקציות ההיכרויות, זה שבנה את הקריירה שלה וגם פגע בה. וולף הבינה שאם היא חוזרת לזירה שהפכה אותה למפורסמת, היא מתכוונת לעשות זאת אחרת וליצור אפליקציית היכרויות שתעצים נשים. "היה לי חשוב ליצור משהו עם אחריות חברתית, שייתן לנשים כוח".

וולף חברה לשני עובדים לשעבר בטינדר ובני זוג בהווה, שרה מיק וכריס גולצינסקי, ויחד הם יצרו את אפליקציית ההיכרויות BUMBLE. ייחודה של באמבל הוא בכך שרק נשים יכולות לשלוח את ההודעה הראשונה – אם האשה לא שולחת הודעה, ההתאמה תיעלם כעבור 24 שעות (במקרה של התאמה מאותו המין, כל אחד יכול לשלוח הודעה, אבל חוק ה-24 שעות עדיין תקף). הסיבה לכללים האלה היא כפולה: לעודד ולהעצים נשים לעשות את הצעד הראשון, ולמנוע התאמות שהן "מבוי סתום".

לדברי וולף, "כיום נשים הן עצמאיות מאוד בכל היבט של חיינו, עד שזה מגיע להיכרויות. לכן רצינו לעודד חיבור בטוח ומשוכנע. יצירת הצעד הראשון נותנת לאשה תנופה של ביטחון עצמי. זה שם אותה בהכרח במושב הנהג".

האפליקציה משתמשת באותה טכנולוגיה מבוססת מיקום ודפדוף במסכי המגע כמו טינדר, אבל היא מעריכה יותר איכות על פני כמות, ונדמה שהיא מעט יותר עמוקה (למשל, היא מאפשרת למשתמש לראות את המקצוע וההשכלה של ההתאמה שלו).

ונראה שזה עובד. מאז ההשקה הרשמית בדצמבר, החברה מדווחת כי הם יצרו יותר ממיליון התאמות. כמובן שההשוואה לטינדר היא בלתי נמנעת. "אני מאחלת לטינדר את כל הטוב שבעולם", אמרה וולף בדיפלומטיות. "אבל אנחנו פונים לקהל יעד שונה. אנחנו מנסים לכוון את האפליקציה לאנשים שאוהבים את הכיף שבטינדר – אבל רוצים משהו מעט רציני יותר, שאוהבים את הפשטות שבטינדר – אבל רוצים לעשות את הצעד הראשון. לעולם אל תפחיתו מערככם או תתנו לעצמכם להרגיש נחותים, מכיוון שאתם צריכים לדעת מה אתם שווים. אתם צריכים להאמין בעצמכם לפני שמישהו אחר מאמין בכם".