"עשינו סקר על 520,000 מפקידים לקרן פנסיה וגילינו שיש פערי שכר בין נשים לגברים שבין 30-40% ולכן כל אישה כאן בקהל שהיא מנהלת מוטלת עליה האחריות לקדם נשים ולייצר שוויון.

אנחנו יודעות איך לבזבז כסף, יודעות איך לג'נגל את הבית, להסתדר עם החמות, לנהל עשרות קבוצות וואטסאפ, כשאנחנו מסדרות חופשה משפחתית אז אנחנו יודעות להשיג את החופשה עם החיסכון של כמה עשרות שקלים וזה ממלא אותנו אושר גדול. אבל על הכסף הגדול באמת, עליו אנחנו מפחדות לקחת אחריות".

"הנושא של ניהול כסף אינו מסובך, יש רצון של סביבה גברית וחלק מחינוך שמרתיע אותנו בעניין הזה. במקרה שלי למשל, אבא שלי אמר לי את תהיי פקידה בעיריית הרצליה ולכן עד היום אני לא יודעת להדפיס בשיטה עיוורת. ניהול כסף, זה דבר שמי שהיא אמא לבנות צריכה לפמפם זאת כמו שצריך מגיל קטן. כולנו אוהבים לדבר בהקשר של נטפל בכסף ממחר נתחיל דיאטה ממחר, מחר נתאם יוגה, מחר ניקח את הרכב למוסך וכל הזמן יש לנו את הרצון לדחות זו תכונה קולקטיבית לכולנו. אבל, בנושא של הכסף - כל יום שאתן דוחות את הטיפול בכסף אתן פוגעות בעצמכן פגיעה חמורה. בעוד 15 שנה 50% מהנשים כבר לא יהיו נשואות זו הסטטיסטיקה כיום ואז 'אם אין אני לי מי לי'. אנחנו צריכות לדאוג לצד הכלכלי שלנו וזה לא מאוד מסובך".

 

יעל גרינוולד, סמנכ"ל מנורה מבטחים

יעל גרינוולד, סמנכ"ל מנורה מבטחים

"אם לא נדע לנהל ברמה יומיומית וחסכון לטווח רחוק יהיה לנו אסון"

"תוחלת החיים שלנו כיום יוצרת מציאות בה האוכלוסייה שגדלה הכי הרבה זה אוכלוסיית גיל 80 ומעלה ולכן יש חשיבות גדולה של נושא החיסכון כי 1/3 מהחיים שלנו נבלה בפנסיה. גם עולם התעסוקה משנה את פניו, הרבה מאוד תפקידים יסיימו דרכם הרבה לפני גיל פרישה ואם לא נדע לנהל את הכסף שלנו ברמה יומיומית ונעשה חסכון לטווח רחוק יהיה לנו אסון.

תחשבו בראש שחסכון זה כמו ממוגרפיה, אם לא תבדקי ולא תגלי אז יש סיכוי שהסרטן יתפרץ באופן שלא תשלטי בו, אותו דבר זה חסכון - אם לא ניגע בו היום אז יהיה לזה מחיר אדיר בעתיד ואת נידונה לחיי עוני. זה הפיל שבחדר, הפיל שבחדר הוא מונח של יחס התחלופה – היחס בין השכר האחרון שאתן מרוויחות לבין הקצבה הראשונה שתקבלו כפנסיונריות. ע"פ מחקר של אביה ספיבק, פרופסור באונ' באר שבע, ב-20 שנים האחרונות יחס התחלופה הוא 38%, כלומר, שאם את למשל מרוויחה 7000 ש"ח בחודש אז הפנסיה שלך תהיה 2660 שח לחודש שזה חיי עוני. זה אומר שכל אחת צריכה להביט על מה שיש להם היום ולבדוק ולראות מה צריך לעשות כדי שתהיה לה קצבה גבוהה יותר".

לחסוך בין 200-300 בחודש

"כדאי לחסוך מעבר למה שהחוק מחייב את השכירים ואת העצמאיים, אני ממליצה לכל אחת לא לנסות ולחסוך בכל דבר כי אז ייווצר תסכול. קחו הוצאה אחת שהשווי שלה בין 200-300 שח בחדש ושימו אותה בקופת גמל להשקעה או בקרן פנסיה. וככה בהפקדה יחסית קטנה כל אחת יכולה למצוא את מה מתאים לה ולמשפחה שלה ולחסוך.

זה אמור להיות חלק מהרוטינה שלכן, כמו שאתן לא שואלות למה לצבוע שיער ולמה לצחצח שיניים לילדים".