"עשיתי כמעט כל טעות אפשרית", מעידה על עצמה אוביל-ברנר. בינתיים, בין טעות לטעות, היא הקימה שתי חברות סטארט-אפ, Keydownload/Keypoint Media וכן WhiteSmoke הבורסאית, מצאה זמן להשקיע גם בפורומים קהילתיים דוגמת "פורום יזמיות" (בו חברות מעל ל-4,000 נשים יזמות) ובואו לא נשכח תוכנית מיוחדת לאימהות אחרי חופשת לידה, Google Campus for Moms. ואם זה לא מספיק, היא גם מנהלת הפעילות המקומית של תוכנית ההאצה TechStars בשיתוף עם בנק ברקליס – תוכנית שמקדמת סטרטאפים העוסקים בטכנולוגיות פיננסיות והמשיקות להן בישראל.

כיזמית מנוסה, ביקשנו מאוביל-ברנר לתת את הטיפים הכי טובים שלה ליזמית המתחילה:

  1. לבחור נכון את סביבת העבודה

פיתוח רעיון לא חייב להיות כרוך בבדידות. ההיפך הגמור – צאי החוצה עם הרעיון שלך, תפגשי אנשים, תדברי איתם וספרי לכל מי שרוצה לשמוע על הרעיון שלך. אין לך מושג כמה רחוק זה יכול לקחת אותך! יש היום האבים (HUBS), מתחמי עבודה ייעודיים לעצמאים ויזמים. זו דרך נהדרת לעבוד על הרעיון שלך בכל שלב. אל תתביישי להשתתף בשיחות מינגלינג במסדרונות, שיחות ברזיה או קפה עם השכנים בחלל הפתוח, את אף פעם לא יודעת איזו הזדמנות יכולה לקרות בדרכך. לסביבת עבודה יש השפעה ישירה על הצלחת הפרויקט כי בסופו של יום, ממנה את שואבת השראה.

 

 

הוכח כי לצבעים, צורות א-סימטריות ופרטי אמנות בחלל העבודה יש השפעה ישירה על פיתוח חשיבה יצירתית ויכולת פתירת בעיות מורכבות. כמו כן, לקצב ואופי סביבת העבודה יש השפעה על הפרודוקטיביות האישית שלך וכן על היכולת להתמודד במצבי לחץ משתנים. לכן, כשאת בוחרת HUB שיתופי לעבוד בו, חשוב לבחור במקום שמאפשר גמישות מחשבתית, נגישות סביבתית ואת היכולת לבחור את הקצב שלך בתוכו.

2. שותפים נכונים

כמו המשפט בשיר "אנשים טובים באמצע הדרך", בתחום יזמות זה "אנשים נכונים ומקצועיים כבר בתחילת הדרך". חשוב מאד למצוא שותף או שותפה לדרך כבר בהתחלה, כי הדרך הזו מורכבת וקשה נשית, לפני הכל. צריך למצוא מישהי או מישהו שמשלים אותך ויוכל לעבור את הדרך הזו יחד. בנוסף ומיד לאחר מכן, תבני סביבה תומכת של אנשי מקצועי אמינים, חכמים וטובים – רו"ח, עורך דין וכד', שיוכלו גם לקדם אותך בתחום ולקשר אותך לאנשים אחרים וגם ללוות אותך בכל ההיבטים של העבודה בשלבים של פיתוח, גיוס כספים והפצה.

 

 

3. לגייס מוקדם

כמו שאומרים, "מי שמשכים קום, מרוויח". זה מדויק מאד כשזה נוגע לתחום היזמות. יזמיות רבות משום מה חושבות שעוד מוקדם לגייס כסף בשלב הרעיון, ורוצות לחכות עד שכבר יהיה משהו מוחשי להראות למשקיעים. זו טעות מאד גדולה. יש להתחיל לגייס את הכסף כבר בשלב הרעיון, כי משקיעים רבים מוכנים להשקיע כבר בשלב זה וחבל לפספס, כי מאד קשה לקיים את החברה ללא אפשרות לשלם לאנשי מקצוע – גרפיקאית, מתכנתת, מעצבת אתרים וכד'. חשוב לזכור – בלי כסף הרעיון לא יתקדם לשלב הבא.

4. לא לפחד לשמוע "לא"

ברור שלא כל מי שתספרי לו על הרעיון שלך יתלהב וישמח להשקיע. יהיו אנשים שיגידו לך "לא, תודה" ויהיו גם כאלה שיעבירו ביקורת. אל תפחדי לשמוע "לא", להיפך, מסירובים אפשר לצמוח, כמו גם מביקורת, במיוחד אם את שומעת אותן הערות ממספר אנשים – אם כך, כנראה שאת צריכה להקשיב להם ולעשות בדק בית וחישוב מסלול מחדש.

5. להיות עם יד על הדופק

לא מספיק לעשות מחקר שוק לפני שאת מתחילה את העבודה על הפרויקט, את חייבת להרגיש את התחום, לקרוא המון ברשת, לחפש פרסומים עדכניים וכמובן, להבין מה הרעיון שלך מחדש עבור האחרים, מה מיוחד בו וכיצד הוא יוכל לסייע או לעזור לאנשים. זה יעזור לך לחדד את הפיץ' שלך, לבנות מצגת שמבוססת על הפיץ' הזה וכמובן, לתרגל אותו על כל מי שנמצא בסביבה שלך, כי כולנו יודעות, Practice makes perfect.