מאות בעלו/ת עסקים ועצמאים/ות הציפו את החמ"ל בימים האחרונים מאז שנפתח. עסקים שנסגרו, עצמאים שנעצרו וכולם נמצאים באי וודאות ובלבול גדול. כל יום בשעה 8:00 בדיוק נפתח החמ"ל שהוקם על ידי ארגון "להב" ואון לייף בתמיכת בנק הפועלים.  המומחים שלנו עונים לכם בצ'ט של און לייף על כל השאלות שמציקות לכם: האם את זכאית לפיצויים מהמדינה, האם כדאי להוציא את העובדים לחל"ת, האם מגיע לך פיצוי על חוזה שבוטל, ועוד. עשרות מומחים בדיני עבודה, בנושאי ביטוח לאומי, מיסים, ראיית חשבון, דיני חוזים, יעוץ עסקי וביטוחים .

מחכים לכם כל יום החל מהשעה 8:00 בבוקר ועד 19:00 בערב, בצ'ט ובדף הפייסבוק של און לייף.

היכנסו לחמ"ל עסקים קטנים ועצמאים - ובואו להתייעץ עם המומחים שלנו

ריכזנו עבורכם כמה מהשאלות הבולטות שנשאלו בחמ"ל. הרשימה מתעדכנת מדי יום.

שאלות בנושא ביטוח לאומי:

שאלה: "אני מאמן קפוארה ועצמאי. אני עובד רק במקום אחד מול ועד חוגים, ומוציא חשבונית רק להם מידי חודש. כמו רבים אחרים ב-15.3 הופסקה העבודה לחלוטין. מה אני צריך לעשות בשביל לקבל את דמי האבטלה? ועד החוגים לא מוכן לתת לי טופס על הפסקת עבודה (האם זה חוקי לא לתת טופס כזה לעובדים?)

עו"ד יובל סמרה עונה:
"תמוה שלא העביר לך טופס כזה במיוחד לנוכח ההנחיות הקיימות. מציע להגיש זאת ולרשום את סירובו. בכל מקרה ישנם מסמכים נוספים רלבנטים שעליך לצרף לתביעה. מציע להפנות אליו מכתב רשום בעניין כדי שיהיה לך תיעוד".

עו"ד ברק נבות, מתמחה בתחום זכויות רפואיות בביטוח לאומי, מוסיף:

"המצב כעת בשל העומס הרב הוא כי האתר של הביטוח הלאומי ולשכת התעסוקה עמוסים מאוד. מציע לנסות לשלוח ניירת לפקס או למייל של הסניף אל מחלקת אבטלה. אגב, עצמאי אינו זכאי לאבטלה וכמו כן לא כל פרילאנסר זכאי מצ"ב לינק בנושא".

שאלה: "אני עובדת סוציאלית פרילנסרית עצמאית בת 69 פלוס. כמובן שאינני זכאית לאבטלה מפאת גילי - שאלתי היא: אני עובדת עם הגיל המבוגר ניצולי שואה וכו', וכמובן אינני יכולה להגיע אליהם בגלל מגפת הקורונה. האם יש דרך לקבל מענק /הלוואה?"

יוע״מ גיתית שלומי, מ״מ נשיא לשכת יועצי המס בישראל, עונה: 

"כפרילנסרית את עשויה בהחלט להיות זכאית למענק מרשות המיסים. בימים הקרובים אמורות להתפרסם ההנחיות לגבי אופן קבלת המענק והזכאים למענק. ממליצה להמשיך לעקוב".

שאלה: "אשמח לתשובתכם, האם מגיעים דמי אבטלה לעובדת בת 76 שהוצאה לחל"ת?"

יוע״מ גיתית שלומי, מ״מ נשיא לשכת יועצי המס בישראל, עונה: 

"לא, היא איננה זכאית מגיל 67 ומעלה. אם זהו מקור ההכנסה היחיד אני ממליצה לפנות לבדיקת זכאותה להשלמת הכנסה מביטוח לאומי (מדובר בתוספת לקצבת הזקנה)".

שאלה: אני עצמאית, רשומה כעוסק מורשה 12 שנה. אני עובדת רק עם שני לקוחות קבועים להם אני מוציאה חשבונית בתחום ניהול הפקות. המחזור שלי מסתכם בפחות מ-300 אלף שקלים לשנה. האם אני זכאית לדמי אבטלה או למענק חד פעמי של עד 6,000 ש"ח? במידה וכן איך אקבל מענק אם עדיין לא הוגש דוח על שנת 2019?

עו"ד ליאור קלוגמן, מ"קלוגמן עורכי דין", מתמחה בתחום הליטיגציה, ובין היתר גם בתחום הנזיקין, עונה:

מומלץ לעקוב אחר הפרסומים של משרד האוצר/ הביטוח הלאומי ורשות המיסים. אני ממליץ לך לבקש מרואה החשבון שלך לעדכן אותך כיוון שסביר להניח שהוא יידע מיד עם פרסום ההנחיות להגשת הטפסים. נכון להיום מדובר על מענק לעצמאי שההכנסה שלו לצורכי מס הייתה נמוכה מ-150,000 ש"ח בשנת 2018. גובה המענק יהיה ממוצע שכר שנתי אך לא יותר מ-6,000 ש"ח. מומלץ לעקוב ולהתעדכן משום שלאור ההתפתחויות ייתכנו גם שינוים בהנחיות. רואה החשבון שלך מקבל עדכונים ואמור לסייע לך בהגשת הבקשות השונות לפחות בשלב הראשון.

שאלה: "אישתי עצמאית וגם שכירה. בתור שכירה היא יצאה לחל"ת ובתור עצמאית יש לה עסק כמורה למוזיקה בגנים. האם היא זכאית לדמי אבטלה בגלל שהגנים לא עובדים?"

עו"ד ברק נבות המתמחה בדיני ביטוח לאומי, עונה:

"אישתך, כעצמאית אינה זכאית לאבטלה. לעניין המענק, אני מציע לעקוב אחר הודעות רשות המיסים שכן כרגע אין חדש".

שאלה: "יש לי חנות פרחים. אני עובד לבד ומבצע רק משלוחים ללקוחות, האם אני יכול להשאיר את העסק פתוח?"

עו"ד ברק נבות המתמחה בדיני ביטוח לאומי, עונה:

"ככל שמדובר במשלוחים איני רואה בעיה (לא ראיתי הנחיה לסגירה כפי שהורו לבתי קפה, תאטרון, קולנוע וקניון). ממליץ לבדוק בהנחיות משרד הבריאות".

שאלה: "אני מאמנת כושר אישית ולא עובדת בשום מקום אחר בשכר, על כן עצמאית מלאה, עוסק פטור. בימים אלו לאור המצב אין לי כלל עבודה. אשמח לדעת מתי נקבל את המענק המדובר על סהכ 6,000 ש"ח".

עו"ד ברק נבות המתמחה בדיני ביטוח לאומי, עונה:

"עצמאי אינו זכאי לדמי אבטלה. מציע כי תעקבי אחר הוראות רשות המיסים ומשרד רוה"מ והאוצר בדבר המענק הצפוי להשתלם. בכל מקרה מסתמן כרגע כי הוא לא יעלה על 6,000 ש"ח".

אורי בארי רוח, יו"ר מרחב צל אביב לשכת רוח, מוסיף:

"ייתכן ואת יכולה לקבל הלוואת הון חוזר ( הלוואות בערבות מדינה) כשי, לגשר על פרק הזמן עד החזרה לעבודה".

שאלה: "האם גרפיקאית עוסק פטור זכאית לדמי אבטלה?"

גיתית שלומי - יועצת מס. מ״מ נשיא לשכת יועצי המס ושותפה מנהלת י.גינדי, מוסיפה:

"כעצמאית ועוסקת פטורה את צפויה להיות זכאית למענק הניתן לעצמאים, צפויה כי בינתיים פרסמו הצהרות בתקשורת אך טרם פורסמו ההנחיות עצמן לתביעת המענק. ממליצה לעקוב כאן. שימי לב - בפוסט המצורף התייחסנו לתנאים בהם עצמאים עשויים להיות זכאים לדמי אבטלה על פי צווי סיווג מבוטחים בביטוח לאומי".

שאלה בדיני עבודה:

שאלה: "כעצמאית בתחום הפקות הטלוויזיה, כתיבה, קלדנות ועוד - צו המבוטחים יכלול גם אותי או שמסיבה לא ברורה אין לי זכאות לשום דבר? בנוסף, האם שכיר שפוטר ממש לפני ההנחיה הכללית להוציא לחל"ת ולהישאר בבתים, זכאי לדמי אבטלה? עבד השנה למעט חודשיים שהיה בחו"ל- זה משנה מבחינת הרצף או שמספיק להוכיח חצי שנה עבודה באופן כללי?"

רונן גביש, עו"ד ונוטריון עונה: 
"היי שיר לצערי כעצמאית אינך זכאית לדמי אבטלה, בנוגע לשכיר - הוא כן זכאי לדמי אבטלה מפני של פי ההנחיות החדשות מספיקה חצי שנה".

שאלה: "האם יש נוסח מכתב שחרור שאני צריכה מהמעסיק הראשי שלי ליציאה לחל"ת?"

עו"ד אנה בלאו, ממשרד עו"ד "בלאו, אהרן, מועלם ושות'", המתמחה בדיני עבודה, עונה:

"אני מצרפת לך לינק להורדה מאתר של ביטוח הלאומי. מסמכים שיש לצרף לתביעה לדמי אבטלה: המעסיק שלך צריך לשדר ממערכת השכר שלו טופס 100 - ריכוז של תלושי השכר שלך. נא ודאי עם מעסיקך שביצע זאת. אם המעסיק לא שידר טופס 100 ואין אפשרות שהטופס ישודר על ידו, עליך לצרף אישור המעסיק על תקופת העסקה ושכר (בל/1514) או מכתב על הפסקת עבודה מהמעסיק - המציין את סיבת הפסקת העבודה (כגון פיטורין, התפטרות, יציאה לחל"ת, פנסיה וכד') ותאריך ההפסקה, החתום בחתימה וחותמת המעסיק, ותלושי שכר של 6 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים האחרונים שקדמו לרישום בשירות התעסוקה - כולל 6 חודשי עבודה אחרונים. חובה לצרף תלוש שכר של חודש העבודה האחרון".

שאלה: "אני עצמאי בתחום הבניה הבנתי שצריך להוציא אישור עבודה לעובדים למקרה שתהיה ביקורת משטרתית, איך אני עושה את זה למי אני פונה וכ'ו?

עו"ד אנה בלאו, ממשרד עו"ד "בלאו, אהרן, מועלם ושות'", המתמחה בדיני עבודה, עונה:

"אכן המצב מורכב ויש הרבה חוסר וודאות, כל הכבוד לך שאתה ממשיך בפעילות, נכון לעכשיו ההנחיה היא לא להנפיק אישורים משום סוג".

שאלה: "עובדיי נמצאים בחל"ת כרגע. עקב המצב הכלכלי ייתכן ואאלץ לפטר חלק מהם. מה הדין לגבי פיטורים, הצורך בשימוע ואפשרות לפטר מידית כהמשכיות לחל"ת? מדובר במרפאת שיניים שמעסיקה עובדים שכירים שעתיים. לכשנחזור לפעילות רגילה ניאלץ לוותר על מספר עובדים באופן מיידי ולכן אנחנו רוצים להיות ערוכים לפיטורים מיד אחרי החל"ת.

עו"ד אנה בלאו, ממשרד עו"ד "בלאו, אהרן, מועלם ושות'", המתמחה בדיני עבודה, עונה:

"זה נכון מאוד להיערך עכשיו. הפיטורים יהיו בדרך שעושים פיטורי צימצום, כולל שימועים מסודרים וכל הכללים. תיזהרו ושימו לב לעובדים מוגנים כמו נשים בהריון. שימי לב שאם העסק כולו לא נסגר, אז יש הקלות מסוימות מבחינת חובות מעסיק. אז כל החוקים הרגילים חלים, ומומלץ מאוד להיוועץ כדי לא להיות חשופים לתביעות. תוכלו לשקול גם הפחתה רוחבית בשכר או היקף משרה כדי להימנע מפיטורים. כמובן שצריך לעשות זאת בהתאם לכללים ותמיד מומלץ להגיע להסכמה עם העובדים".

 

"

סיגל אביטן from onlife on Vimeo.

הטיפ היומי של סיגל אביטן, יועצת אסטרטגית ומחברת רב המכר ״חשומה״

שאלות בנושא ביטוחים:

שאלה: "כעוסק פטור שמפרישה לעצמי הכל, האם כדאי לשנות/לעצור הפרשת פנסיה (וחיסכון בבנק) למשל? המיסים יישארו אותו דבר או שיש דרך לפעול אחרת בנושא?"

יבגני אורין, סוכן ביטוח פנסיוני עונה: 

"אקדים ואומר שאין תשובה חד משמעית לשאלה שלך וכך אשקף את הנושא ברמת העובדות ולא בתור המלצה - את ההחלטה כל אחד יצטרך לקבל בעצמו.
עניין תזרימי - ברור שאם חייבים את הכסף במיידי אז כדאי אולי להפסיק את ההפקדה לפרישה על מנת להתקיים היום אך יש לקחת בחשבון כי הפקדה לפנסיה או לתגמולים לעצמאים כוללת מרכיב ביטוחי למקרה מוות ואובדן כושר עבודה. הפסקת התשלום עלולה להפסיק את הביטוח אלא אם כן פונים לחברת הביטוח עם בקשת לשלם את המרכיב הביטוחי בלבד. אם החשש הוא הפסדים בגלל הירידות בשוק ההון, אפשר לשקול לשנות את מסלול ההשקעה לסולידיים יותר עד שיעבור הזעם. הסיכון פה הוא לפספס את עיתוי החזרה לשוק. אם מדובר על הפקדה לקופת גמל - אין בזה כיסוי ביטוחי וכל השיקול הוא תזרימי נטו ביחס להטבות המס שמקבלים בסוף שנה וכך אין סיכון בדחיית התשלום לסוף שנה במקום התשלומים השוטפים

גיתית שלומי - יועצת מס. מ״מ נשיא לשכת יועצי המס ושותפה מנהלת י.גינדי, מוסיפה:

"לגבי המיסים הייתה דחייה של תשלום המע״מ לגבי עוסקים המדווחים דו-חודשי ל-27/4/2020. אין שינוי בשעורי המס".

שאלה: "אני מארגן טיולים פרטיים לחו"ל (לפי דרישת הלקוח ובקבוצה פרטית סגורה). לקוח הזמין בחודש נובמבר 2019 טיול לחודש אפריל 2020, וכל הכסף שולם והועבר לספקים בחו"ל. בהצעת מחיר ובתכנית הפרטנית נרשם בבירור: "אין החזר לאחר תשלום" (לפי תנאי הספקים בחו"ל), וכן "ביטוח נוסעים לחו"ל: מומלץ לעשות ביטוח ביטול נסיעה". הלקוח ביטל את הטיול ורוצה את כל כספו בחזרה. לטענתו הוא לא קיבל את המלצתי לעשות ביטוח ביטול נסיעה מבעוד מועד בגלל עלות גבוהה לדבריו (6 אחוז). הצעתי לו לא לבטל לגמרי, אלא לדחות בלבד באותם תנאים למועד אחר לבחירתו ב-12 חודשים הבאים אך הוא מסרב. הבהרתי ללקוח שביטול הטיול לפני התנאים אותם ידע / הסכים מראש. ייתכן ויש מניע נוסף לביטול הטיול ולא רק נגיף הקורונה (אינו מעוניין לדחות ולהבטיח את כל כספו). מה עליי לעשות? מה הדין?"

שילה פרידה, מנכלי"ת חברת 'פינטק פיבר' עונה:

"יש כאן סוגיה הקשורה לשירות לקוחות שלך ואיך אתה רוצה שהעסק שלך ייתפס בעתיד מחד. ומנגד, ישנה סוגיית הסכמים מסחריים וחוזים עליהם חתם הלקוח. כיוון שמדובר במגיפה עולמית הגורמת למשבר כלכלי עולמי, וכיוון שאין לדעת כמה זמן התהליך באמת ייקח, מה הנזק לכלל המשק, וכמה זמן ייקח למשק לצאת מהמשבר הזה - אינני חושבת שיש להתייחס לנושא כבכל ביטול באם היה מתרחש בתנאים אחרים.

אני מתייחסת כאן רגע רק לסוגיית הלקוח ושירות הלקוחות של העסק שלך, מבלי להתייחס לסיטואציה הפיננסית שהינך חווה גם כן. הצעתי במיקוד בשירות ללקוח הינה לבחון את תתי הסעיפים בחוזה, בגינם ניתן להחזיר ללקוח את כספו, גם אם באופן חלקי. המטרה שלך בדרך זו, היא לתת ללקוח תחושה שאתה איתו ואתה מבין שזהו מצב לא רגיל. כך, כשהלקוח יתאושש (בתקווה) מהמשבר הוא יזכור אותך לטובה, ויגיע עם בקשת שירות נוספת ויהפוך לשגריר שלך. דבר המוביל לצמיחה בהמשך. זוהי תקופה לא קלה לכולם. והחשיבה היא להקל בכל מה שתוכל על האנשים להם אתה מספק שירות. חשוב לזכור כי כל הגופים במדינות הנגועות חווים את אותו המשבר, מה שאומר שיש אפשרות ללחוץ להחזרים ורק לאחר שתקבל את כספך חזרה, בהקשר ללקוח שלך, תוכל להחזיר לו back2back. כמובן שזה לשיקולך הבלעדי. זוהי רק דעתי האישית מתוך אמונה שתעשה טוב ותקבל טוב. מצרפת מספר לינקים שאולי יוכלו לסייע לך לחצות את התקופה הנ"ל":

ריכוז סיוע לעצמאים באתר של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.

אתר ביטוח לאומי - מענק ח"פ לעצמאים.

שאלה: "אשמח לדעת מה קורה עם הסקטור שלנו - מורי נהיגה בני 67 ומעלה. אנחנו משלמים אחוז יחסי מההכנסות כאילו שאנחנו נישומים רגילים כלפי שלטונות המס.
אולם לקבלת גמול אנחנו מוחרגים לגימלאות. נראה שיש פה איזשהו עיוות לא הוגן. במקרה שלי, לאורך שנות עבודתי (מעל 40 שנה)  שילמתי כ-600,000 ש"ח ויותר.

גיתית שלומי, יועצת מס ומ״מ נשיא לשכת יועצי המס בישראל, עונה:

"מדבריך לא ברור אם אתה שכיר או עצמאי, בכל מקרה אתייחס לשתי האפשרויות:
1. אם אתה עצמאי - בתחילת השבוע יתפרסם מנגנון הפיצוי לעצמאים ויתכן מאוד שתהיה זכאי בעצמך לפיצוי מציעה להמשיך לעקוב.
2. אם אתה שכיר - אתמול פרסם המוסד לביטוח לאומי הנחיות לקבלת מענק גם למי שגילו עולה על 67, מצורף קישור. אנחנו נמצאים בתקופה בה ההנחיות משתנות מיום ליום ולכן ממליצה להמשיך לעקוב ולהתעדכן".

שאלות בנושא חוזים:

שאלה: "אני עצמאי בעל מניות בחברה (חברה בבעלות), ויש לי חוזים שהוקפאו בגלל הקורונה ותשלומי כסף שמגיע לי מחודש ינואר ופברואר. כל התשלומים הם עבור חשבונות שהוצאתי וגם שילמתי עליהם מע"מ. יש לי גם חוזים לעבודה שנעשתה אבל הכל בהקפאה. מה אני עושה?

גיתית שלומי, יועצת מס ומ״מ נשיא לשכת יועצי המס בישראל, עונה:

"במידה והדיווח שלך למע״מ הוא דו חודשי תוכל לדחות את מועד התשלום למע"מ ל-27/4/2020. לגבי מקדמות מס הכנסה, באם השתנתה תחזית הרווח ניתן לבקש להתאים את המקדמות. אני מציעה לפנות ליועץ המס שלך על מנת להתייעץ. בכל מקרה חריג לגבי עסקים שנפגעו עקב המשבר הנוכחי ניתן להגיש בקשה פרטנית לרשות המיסים לדחיית התשלום".

אורי בארי רוח, יו"ר מרחב צל אביב לשכת רוח, מוסיף:
ייתכן ואתה לא חייב להוציא חשבונית מס לפני קבלת התשלום. ממליץ לך לבדוק עם המייצג שלך את החבות כאמור, והוצאת ניכוי או ביטול חשבונית מס ככל שיהיה צורך.

שאלה: "אני עצמאית, עובדת במשרד בתוך חלל עבודה וחתומה על חוזה על פיו עליי להתריע שלושה חודשים מראש על עזיבה. נכון לעכשיו, חלל העבודה והמשרדים נשארו פתוחים לטובת השוכרים. בעקבות ההנחיות החדשות וצמצום משמעותי בכמות העבודה החלטתי לארוז את חפציי ולעבוד מהבית, בו זמנית הודעתי לבעלים על עזיבה וזאת לאחר שלא ניתנה לי אפשרות להקפיא את השכירות. בנוסף קיבלתי מייל מסודר על תאריך עזיבה (אמצע יוני). לטובת שוכרי המשרדים בחלל נתנה הטבה של 15% הנחה לחודש אפריל בלבד. האם יש חוק בו ניתן לבטל את החוזה עקב האירוע החריג בו אנו נמצאים או שעליי לספוג את העלויות? האם אני יכולה לבטל את הוראת הקבע? אשמח אם תוכלו לסייע לי בנושא".

שילה פרידה, מנכלי"ת חברת 'פינטק פיבר' עונה:

"ראשית חשוב להדגיש, אינני עורכת דין והייעוץ הנ"ל אינו מחליף ייעוץ משפטי. בחללי עבודה נהוג לחתום על הסכם שכירות. בהסכם אמורים להיות כל אפשרויות הביטול, גם עקב "כוח עליון". אני מציעה לך לעבור על סעיפי ההסכם ולבחון את אפשרויות הביטול או ההקפאה. אי עמידה בתשלומים תהווה הפרת הסכם בהתאם לדברים שציינת לעיל".

שאלה: "אני שוכרת דוכן בקניון שנסגר עקב הקורונה. האם אני רשאית לבטל את החוזה ללא פיצוי?"

ליאור קלוגמן, מ"קלוגמן עורכי דין" (משרד המתמחה בין היתר בסכסוכים חוזיים מגוונים) עונה:

"ראשית אבהיר שהייעוץ כאן הוא כללי ביותר ואינו תחליף לייעוץ אישי. לגופו של עניין - במקרה שלך הקניון נסגר ועל כן המשכיר הוא 'המפר' במקרה הזה, ולא את. מכאן שהחוזה בוטל ע"י המשכיר ולא ניתן לטעון שאת הפרת או ביטלת את ההסכם. באופן כללי, תמיד יש לבחון את חוזה השכירות והאם הוא מתייחס לסיטואציה של ביטול/ סיכול עקב "כוח עליון". עפ"י רוב חוזים 'סטנדרטיים' כוללים סעיף שמגן על שני הצדדים במקרה של ביטול עקב 'כוח עליון'. מקווה שקבלת מענה. בהצלחה!"

שאלה: "אני מנהל עמותה שעוזרת לנוער בסיכון באמצעות מיזמי תעסוקה, אחד המיזמים שלנו הינו מכירת שלטי פרסום. רוב הלקוחות שלנו הם לקוחות שחותמים על חוזה לשנה. כרגע, כשהמשק מושבת, הלקוחות מבקשים לבטל את העסקה ואני מתלבט מה לעשות - האם לבטל להם את העסקה באופן מידתי (ברוב המקרים מדובר בלקוחות שאיתנו שנים), להקפיא להם את העסקה ללא תשלום או לפצות אותם מראש? כמו כן, האם כדאי לחכות שהלקוחות יפנו אלינו או שעדיף שאנחנו נפנה אליהם עם החלטות? חשוב לציין שהעמותה שלנו מתקיימת מהכספים שאנחנו מכניסים ולא מקבלת תרומות או תקציבים מאף גוף ממשלתי".

ליאור קלוגמן, מ"קלוגמן עורכי דין" (משרד המתמחה בין היתר בסכסוכים חוזיים מגוונים) עונה:

"אנסה לעזור. ההחלטה אם לפנות ללקוחות באופן יזום, זו החלטה עסקית יותר ממשפטית ויש בה שיקולים מגוונים. אולי תוכל לפנות יזום ולבקש שלא יופסקו התשלומים מצד הלקוחות בשל ייעוד הכספים. כאמור זה עניין "עסקי". לעניין תוקף החוזים, כדי לתת תשובה חד משמעית צריך לראות כל חוזה וחוזה ולהתייחס לתנאים שמופיעים בהם. באמירה כללית אציין שהפסיקה מכירה בזכותו של צד להביא להפסקת ההתקשרות ובלבד שהדבר נעשה בתום לב ושהתמורה לצד השני משולמת בהתאם לשירות שסופק. קרי שלגבי שירות עתידי שטרם סופק, קל יותר להכיר בביטול, לעומת שירות שסופק כבר ועליו צריך לשלם. הקושי נוצר כאשר עולה טענה מצד הספק (אתם במקרה הזה), לפיה הייתה לו הסתמכות על החוזה ובהתאם ככל שהחוזה יופסק הוא עלול להינזק. את הנזק יש להוכיח (לא עניין פשוט בפני עצמו). ככל שאין נזק הפסיקה נוטה לאפשר את הפסקת ההתקשרות, אך כמובן שיש גם חריגים (כדי לתת מענה מדויק יותר יש לבחון את החוזים). לסיכום, העצה שלי אליך היא לנסות להגיע להסכמות עם הלקוחות מתוך שיקוף מצבם של שני הצדדים. זה תמיד עדיף על ניהול הליך משפטי. מקווה שעזרתי, בהצלחה!"

שאלה: "יש לי מספר חוזים של רכבי ליסינג. מכיוון שהוצאתי מספר עובדים לחל״ת האם יש אפשרות לבטל חוזה ליסינג לרכב?"

ליאור קלוגמן, מ"קלוגמן עורכי דין" (משרד המתמחה בין היתר בסכסוכים חוזיים מגוונים) עונה:

"ראשית יש לבחון את החוזים הספציפיים, מה נקבע בהם לעניין ביטול. לאחר מכן מומלץ לפנות לחברת הליסינג ולציין שהעובדים הוצאו לחל"ת והרכבים אינם בשימוש. מומלץ להציע הקפאה בשלב זה ולא ביטול מוחלט. שמע את עמדת חברת הליסינג ואז תוכל להתקדם. סביר מאוד להניח שהחוזה מתייחס לאפשרויות הביטול. זו נקודת ההתחלה שלך".

שאלה: מה ניתן לעשות עם שכירות לחודש הקרוב? מדובר על שלוש חנויות. העברתי צ'קים והוראת קבע עבור שכירות חודשית כשזמן הפירעון הוא בתחילת אפריל. מה עושים כשהמשכירים לא מוכנים לשום שינוי ואומרים להיצמד להסכמים? לבטל?
 
ליאור קלוגמן, מ"קלוגמן עורכי דין" (משרד המתמחה בין היתר בסכסוכים חוזיים מגוונים) עונה:
 
 "ראשית צריך לראות מה אומר ההסכם על אפשרות ביטול, התראה על סיום ההסכם, ולבדוק האם יש אפשרות (צריך לדון בה עם המשכירים) להקפיא את ההסכם ולא לבטל אותו? משם אפשר להתקדם. מצ"ב קישור בנושא
 

שאלה בנושא ייעוץ עסקי: 

שאלה: "יש לי צימרים לזוגות בלבד, האם מותר לקבל אורחים?"

שילה פרידה, מנכלי"ת חברת 'פינטק פיבר' עונה:

"בשלב זה נסגרו כל מקומות הבילוי, כולל מלונות ובתי הארחה. נוסף לכך גם אינך יודע באם מי שיתארח אצלך הינו חולה או נשא של נגיף הקורונה. בהתאם להנחיות משק בשעת חירום, אין אפשרות להפעיל את המקום. יש להתעדכן בהמשך ההנחיות בתקשורת".

שאלה: "מחפשת עצות להישרדות בימי קורונה. יש בבעלותי קליניקה לרפואה סינית שנסגרה בגלל הוראות החירום. אני מבינה שאין הטבות או עזרה כלשהי מהמדינה בשלב זה, מה אפשר לעשות כדי להשאיר את הראש מעל המים?"

עו"ד אנה בלאו, משרד עו"ד בלאו, אהרן - מועלם ושות', התמחות בדיני עבודה:

"כעת אין מסמך רשמי וסופי המפרט את הקריטריונים לקבלת ההקלות לעצמאים. מצרפת לך לינק לגבי הלוואות בערבות המדינה והקלות נוספות בעניין תשלומי החובה".

שאלה: "האם הבנקים עדיין עובדים? אני מסעדן, העסק שלי סגור מה-10 לחודש, ויש לי צ'ק גדול שאמור לרדת בסוף החודש".

שושי שרון, יועצת פיננסית עסקית ואישית, עונה:

"אכן הבנקים עובדים. אם אתה צריך משהו ממליצה לפנות במייל או בהודעה. קצב התגובה אומנם איטי אבל הם עובדים. אני מניחה שהצ'יק הוא עבור תשלום לספקים, אני ממליצה להרים טלפון אליהם ולבדוק אפשרות לדחייה או פריסה של התשלום".

שאלה: "יש לי 2 חנויות סלולר, ונכון לעכשיו אני בבעיה כלכלית רצינית. איך ניתן לנסות לקבל הלוואה כדי להקטין את הפער התזרימי?"

שושי שרון, יועצת פיננסית עסקית ואישית, עונה:

יש היום הלוואה בערבות המדינה במסלול קורונה. התהליך הוא מקוצר ויש פחות טפסים למלא. מצרפת לינק עם הפרטים. המעוף מסייעים לבעלי עסקים למלא את הטפסים תמורת סכום של 117 ש"ח - מצב קישור. בנוסף כיום ניתן להגדיל את המשכנתא עד ל-70% מערך הנכס (נחשב לכל מטרה), עם זאת ממליצה בחום להיעזר קודם במסלול של ההלוואה בערבות המדינה. אני ממליצה שתעבור על המסמכים, יש צורך בדוחות מרואה החשבון, שאלון יחסית קצר של 3 עמודים ותזרים מזומנים שאתה צריך להציג כדי להראות בעצם איך הפעילות שלך הושפעה. לאחר מכן יש לשלוח את הטפסים לאחד מהגופים שהם בעצם השלב הראשון בבדיקה. אני יודעת שיש עומס עצום עליהם. בהתאם לסכום שאתה צריך אתה יכול לפנות ישירות לבנק שלך ולבדוק אפשרות לקחת הלוואה. לא לשכוח כמובן לבדוק את הריביות המוצעות, בערבות המדינה למיטב ידעתי כרגע הריביות נעות מפריים +2 ועד פריים+4".

התודה הגדולה למומחי החמ"ל:

עו"ד אנה בלאו -  משרד עו"ד - בלאו - מועלם ושות', התמחות בדיני עבודה
עו"ד  רונן גביש - עו"ד ונוטריון, מתמחה בדיני עבודה
אורי בארי - רואה חשבון מומחה לקרן הלוואות
עו"ד  יעל קוזמנקו -עו"ד נזיקין וביטוח לאומי
עו"ד ברק נבות - משרד עו"ד ונוטריון, יו"ר (משותף) ועדת ביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין
גיתית שלומי - יוע״מ מ״מ נשיא לשכת יועצי המס ויו״ר (משותף) ועדת ביטוח לאומי בלה״ב
עו"ד הדר מועלם - משרד עו"ד - בלאו - מועלם ושות', דיני עבודה ייצוג מעסיקים.
חיים איזנפלד - נשיא לשכת היועצים העסקיים והניהוליים בישראל וסגן נשיא להב
יבגני אורין - סוכן, מומחה ביטוח פיננסים
עו"ד יובל סמרה - עו"ד מתמחה בתחום זוכויות רפואיות בביטוח לאומי
עו"ד כרמית שחיבר - עו"ד לדיני חוזים
מעין משיח - סוכנת ביטוח
רחל כבודי - סוכנת ביטוח אלמנטרי מתמחה בביטוח עסקים
שילה פרידה -מנ"כלית חברת פינטק פיבר
שושי שרון -  ניהול פיננסי ויעוץ עסקי
ליאור קלוגמן - מומחה בליטיגציה (סכסוכים שונים לרבות בתחום החוסים), ביטוח ונזיקין