אלינור בכר, מנהלת שיווק עסקי, בנק הפועלים

מה בעינך האתגר הכי גדול שהיה לך השנה?

הזכות והחובה של ארגונים מסורתיים זה לקחת את ההובלה בתחום הטרנדולוגיה העסקית / לעסקים בישראל, ולהפוך מתחום של נייס טו אב  nice to have  לתחום must have, ולכן אני בעצמי הלכתי ללמוד את זה ועוסקת בזה ביומיום לא רק כחלק מהעבודה שלי אלא כמצפן. 

ישראל היא מדינת החדשנות, אבל החדשנות שלנו היא לא מתוכננת ואנחנו מתקשים להטמיע אותה ולייצר ממנה תהליכים, וזה מה שאני רוצה להטמיע בבנק. היכולת לא רק לחשוב חדשני אאל גם לבצע ולהוציא לפועל. חשוב לי להדגיש, שלא מדובר רק בחדשנות טכנולוגית אלא בחדשנות בשיווק, בתהליכים, משאבי אנוש. לדוגמא: כשהובלתי עכשיו את משלחת בנק הפועלים לאיחוד האמירויות נפגשנו עם משרד ממשלתי בשם המפתיע Ministry of possibility  ((PAUSE)), מתי בישראל יהיה משרד כזה ומי תעמוד בראשו? נכון, שמדהים לגלות שדווקא באיחוד האמירויות יש משרד כזה, בעוד שבישראל מדינת הסטרטאפ זה עוד לא קרה.  המשרד הזה עוסק בהפיכת אתגרים שנראים לא אפשריים לפתרונות אפשריים – Taking impossible challenges and turning them to possible solutions, לדוגמא: איך הופכים הליך של מכרז מכזה שלוקח חצי שנה לכזה שלוקח 6 ימים. 

אנחנו למעשה מתחילים לחוות את השינוי הזה בעולם הבנקאות, בין עולם המוצרים והתשתית לבין עולם ניהול הקשר מול הלקוח, ורואים ששחקנים טכנולוגיים רוצים לקחת את ניהול הקשר עם הלקוחות. לדוגמא: שיתוף הפעולה בין גוגל לבין Citi Bank או אפל פיי, שלא עושים את הפעולה הפיננסית אלא רק מנהלים את הקשר מול הלקוח. 

אלינור בכר עם השר לנושאי יזמות ועסקים במשרד הכלכלה האמירתי (מימין)

אלינור בכר עם השר לנושאי יזמות ועסקים במשרד הכלכלה האמירתי (מימין)

 

רותם פלג, מנהלת שיווק המותג הפרטי שופרסל

באותה תקופה בדיוק התחלתי תפקיד חדש כמנהלת שיווק המנהלת שתי מנהלות פרסום. עם תכניות עבודה מסודרות לשנה הקרובה ואתגר גדול. ברגע אחד עם פרוץ הקורונה הכל השתנה ויצר אתגרים מקצועיים בהיותנו מפעל חיוני שעומד במרכז התקשורת, אתגר גדול של שילוב בין העבודה האינטנסיבית לבין הזוגיות והאמהות לשני ילדים שהתחילו כתה א וכעת לומדים מהבית.

בעלי, עובד אל על, יצא לחל"ת וניצל את התקופה באופן מעורר השראה ויצר חוויות מדהימות יחד עם הילדים כך שיכולתי להקדיש יותר זמן לעבודה ולאתגרים המקצועיים תוך כדי שמנסה להיות good enough mother גם כאמא וגם כמנהלת שיווק אם כי הנטייה שלי היא להיות טוטאלית בכל אספקט של חיי.

אני מבינה, לצערי, שזהו עדיין האתגר הגדול שלנו כנשים - השילוב בין פיתוח הקריירה התובענית למשפחה לצד ביקורת שנשמעת לא פעם מהסביבה וזוהי עבודה מתמדת עבורנו - להיות אמהות ובנות זוג וגם לעבוד על הפיתוח האישי והגשמת חלומות מקצועיים.

גלי ברגר, ראש מערך תקשורת ותוכן סופר פארם

האתגר המקצועי הגדול של התקופה היה להצליח להחזיק התבוננות חדשה על דברים לאור ההזדמנויות והאתגרים של הקורונה, לדוגמא- קמפיין הסטיגמנטין שעשינו, שתומך באנשים שסובלים מהפרעות נפשיות, ולייף ראן שהעברנו לחוויה פיזית- דיגיטלית, שבה נשים רצו עם האפליקציה והרגישו חלק ממשהו גדול יותר.

ברמה הלאומית בישראל ובעולם, נשים הלכו אחורה במשבר הזה: עיקר הנטל של שמירה על הילדים היה עלינו, ונאלצנו לג'נגל עוד יותר בין הקריירה לחיי המשפחה, והגבולות היטשטשו עוד יותר. 

אישית, הייתי בסוף הריון בסגר הראשון, ורציתי למזער את סיכוי ההידבקות כדי לא להגיע חולה בקורונה ללידה. סופר-פארם היא עסק חיוני והעבודה בסגר הראשון הייתה רבה, את כולה עשיתי מהבית. למעשה בהסכמה עם המנכ"ל, עבדתי רק מהבית עד הלידה. 

טלי אליצור, מנהלת מחלקת השיווק, שטראוס מים 

האתגר המקצועי הכי משמעותי השנה היה כמובן להמשיך לצמוח בתנאי אי וודאות שהקורונה הביאה איתה. בשנה הזו עבדנו על 'שרירי החוסן' – הפעלנו חשיבה יצירתית, גמישות מחשבתית  והוצאה לפועל מהירה של פעילויות שיווק כדי להמשיך ולהעניק את חווית הלקוח הכי טובה שיש תוך שמירה מתמדת על שקיפות והוגנות.  ובאמת מדד שביעות הרצון של הלקוחות שלנו שברה שיאים השנה.

בנוסף, ראינו שחשוב ללקוחות לשתות מים איכותיים ובזמינות גבוהה והשקנו כבר בסגר הראשון מבצעים חדשים (כולל כפל מבצעים) כי הבנו את הצורך של הלקוחות לפתרון שלנו, לתחושה של בטחון. ובאמת החשיבה על צרכי הלקוח הביאה אותנו לצמוח משמעותית השנה בחדשים. השקנו מחדש את חנות ברי המים באתר וראינו צמיחה מטורפת ברכישות.

 מבחינתי זה היה "שעור בלמידה מרחוק" – איך ממשיכים להניע את כל הארגון מבלי שאני פוגשת אף אחד מהם , כל הפגישות עברו לשיחות אונליין. הצוות ואני היינו בקשר הדוק יותר מול יח' הקו ושמרנו על שיח פתוח כדי להמשיך ולייצר צמיחה. 

ברמה האישית, האתגר הכי משמעותי היה להצליח להיות במשרה מלאה כל הזמן גם מנהלת שיווק, אמא , בת זוג, חברה, בת של וכו'.

 

מגמות מעניינות שאתן רואות ליום של אחרי המשבר?

 

תמי גורמן כהן- ראש אגף שיווק כללית

בעיניי, העתידנות שדובר עליה שנים רבות היא ההווה החדש: עולם הרפואה מרחוק. כללית עשתה מהפכה בתקופת הקורונה בשימוש בשירותי האון ליין, שאין ספק שתמשך גם יום אחרי המשבר. הצלחנו להגיע לקהל בוגר שהחל להשתמש בשירותי האון ליין וזיהינו את מגמת ההשתנות של המגזר הערבי (דור של נשים משכילות ועובדות) והחרדי באימוץ חדשנות ודיגיטל.

כל הארגון עובד עבור הלקוחות להיות "צעד לפני", ליזום ולהיות פרואקטיבי עבורם. (רפואה מונעת ומותאמת אישית - גילוי מוקדם לסכרת, בדיקות ממוגרפיה ועוד)

 

אולי סדן רז, מנהלת שיווק שוקולד ב-14 מדינות, מארס

אני רואה ארבע מגמות בינלאומית מרכזיות :

1.פרסונליזציה :התאמה אישית של מוצרים אליך, 

2. בריא יותר: מקפידים יותר על מה שמכניסים פנימה, ומצד שני - רוצים את הרגע פינוק לעצמם (שם נכנס השוקולד).

3.זמין יותר: חנויות קטנות במוניות למשל. 

4.הקורונה גרמה לאנשים לצרוך יותר מארזים ופחות מוצרים בודדים, וזה חלק ממגמה גדולה יותר של מעבר מרכישות אימפולסיביות לרכישות מתוכננות.

האתגר הגדול היה השינוי הארגוני שעברנו בקורונה והמעבר בתפקיד שלי מניהול שיווק של ישראל לנהל את השוקולד של 14 מדינות. איך מנהלים מדינות שמעולם לא ביקרתי בהן, אני לא מכירה ואפילו לא יודעת איפה הן נמצאות על המפה? איך הם מתנהגים? מה הרגלי הצריכה שלהם? כמה הם מרוויחים והאם הם יכולים להרשות לעצמם את ההוצאה על שוקולד?

איך התנהלתן בתקופה שאין אינטראקציה בינאישית במשרד?

חגית מנדס, מנהלת שיווק הגיינת נשים, קימברלי

מבחינתי זה היה אתגר לא פשוט לנהל ממשקים מהבית: עובדים, ספקים, וקולגות. הרגשתי שיש לי כמנהלת אחריות כלפי אנשים, אחריות לשלומם, לוול ביאינג שלהם, איך הם מושפעים אישית ומקצועית מהמצב. בתקופה שבה אין שיחות מסדרון, ולא נפגשים פנים אל פנים, קשה להתרשם משלומו של אדם בזום. אנחנו יצורים חברתיים, בעיקר אנשי שיווק. האתגר היה להתמודד עם ההשפעה של התקופה אישית עלי, כמנהלת שלא אוהבת לעבוד מהבית, שחסרות לה האינטראקציות הבינאישיות והמשימות שעושים ביחד כקבוצה,  וגם להרים את מורל הצוות מרחוק.

הדר ששון-דגני, מנהלת מותגי ה-otc ברקיט בנקיזר

נכנסתי לרקיט בנקיזר בדיוק בתקופת קורונה, ובמשך שנה לא הצלחתי להתחבר מספיק ברמה האישית לשאר העובדים בחברה. לא לראות או לדבר עם בני אדם פנים מול פנים קשה לי מאוד. כל הכניסה שלי לתפקיד היתה דרך הזום.

לגבי מגמות שזיהינו בחברה, אי קומרס הוא העתיד כי ההנגשה לאינטרנט הפכה למורחבת יותר בכל המגזרים. עם "ויט" זיהינו את המגמה כבר בסגר הראשון ונתנו פיתרון בייתי לצרכניות בזמן שהקוסמטיקאיות לא פעלו. 

המשבר דורש ממותגים לחשוב יותר מחוץ לקופסה: במקום להסתכל במספרים ולחכות לבריף המסודר, פשוט לפעול.

ברמה האישית,  ייסדתי ערב על כוס יין עם בעלי כדי לא לקרוס מהיעדר אינטראקציה אמיתית בין אנשים.