ליגת ה-NBA נמצאת בתקופה הטובה ביותר שלה. זאת בזכות עסקאות עם ESPN ו-TNT בשווי מיליארד דולר והזדמנויות גלובליות רבות העומדות בפניה. 29 השחקנים חולקים את העושר הזה באמצעות חוזה בשווי של לפחות 94 מיליון דולר, בעסקאות בטווח של שלוש שנים במקרה של לברון ג'יימס עד חמש שנים עבור 28 השחקנים האחרים, על פי נתונים של Spotrac. 94 מיליון דולר מהווים יותר מההכנסות ממשחקים של השחקן הגדול ביותר בכל הזמנים, מייקל ג'ורדן, שהרוויח 93.8 מיליון דולר עם שיקגו בולס ו-וושינגטון וויזרדס.

באנר

אבל אל תצטערו בשביל מייקל ג'ורדן. הוא הרוויח יותר מ 4 מיליון דולר רק במהלך שתי עונות מתוך החמש עשרה בהן היה חתום ב-NBA (הבעלים של שיקגו בולס ג'רי ריינסדורף גם שילם לו 4 מיליון דולר במהלך עונה שלמה בה לקח חופשה כדי לשחק בייסבול). ועדיין, ג'ורדן משך את ההערצה של הקהל כלפיו לגבהים חדשים בצורה שנמשכה זמן רב גם לאחר שפרש ב-2003. התוצאה: ג'ורדן הוא הספורטאי בעל השכר הגבוה ביותר בכל הזמנים עם שווי של 1.85 מיליארד דולר ב-2017.

לג'ורדן יש שותפויות עם עשרות מותגים מאז שהפך לשחקן מקצועי בשנת 1984, בינהם Gatorade, Hannes, MCI, אוקלי, ועוד. אבל התומכת הגדולה ביותר שלו, מאז ומתמיד, הייתה נייקי, שהחתימה אותו עוד לפני שהפך לכוכב על חוזה של חמש שנים בשווי 2.5 מיליון דולר, בתוספת תמלוגים. המותג מייקל ג'ורדן שיצרו יחד הצליח יותר מהמצופה וכיום הוא עסק בינלאומי בהיקף של 3.1 מיליארד דולר עם עליה של 13% בהכנסות בהשוואה לשנה שעברה ו-800 מיליון דולר לפני שנתיים. החלק המשוער של ג'ורדן במותג בשנת 2017 הוא 140 מיליון דולר.

ג'ורדן סלל את הנתיב לבא אחריו, טייגר וודס, שדורג במקום השני עם הון בשווי 1.7 מיליארד דולר. כמו ג'ורדן, וודס הגיע לשיא הקריירה שלו, תוך שהוא שומר על תדמית אהוב הקהל, מה שהופך אותו למכונה שיווקית עבור נותני חסות כמו אקסנצ'ר, אמריקן אקספרס, EA ספורט, ג'נרל מוטורס ונייקי.

וודס הרוויח 600 מיליון דולר בין השנים 2006 ו-2010, כשמרבית הרווחים הגיעו מתמיכה של מותגים ומשווקים. הדימוי של וודס כשחקן מושלם החל להתנפץ לפני שמונה שנים והרווחים שלו צנחו מאז ב-68% בהשוואה לתקופת השיא שלו. אבל הוא עדיין מדורג גבוה בענף.

הערכות הרווחים של פורבס משקללות משכורות, בונוסים, כספי פרס, המלצות ורישיונות, כמו גם עמלות ממכירת ספרים והופעות ציבוריות. הרווחים מכסים את הזמן שבו הספורטאים הפכו למקצוענים ועד ה-1 ביוני 2017, וכוללים כסף שנצבר ממשחקים שהתקיימו לאחר תום הקריירה, כמו גם רווחים מנדל"ן במקרה של ארנולד פאלמר. הם אינם כוללים הכנסות מהשקעות.

25 הספורטאים המרוויחים ביותר בכל הזמנים מגיעים משמונה ענפי ספורט, בינהם גולף, כדורסל ואגרוף שהכניסו לרשימה חמישה שחקנים כל אחד. יחד הרוויחו 19.4 מיליארד דולר מאז הפיכתה למקצוענים.

החמישייה הראשונה:

1. מייקל ג'ורדן 
שווי: 1.85 מיליארד דולר
ג'ורדן עדיין מתחזק את שיתופי הפעולה העסקיים עם Gatorade, Hanes, Nike ו-Upper Deck, אך ההשקעה שהפכה אותו למיליארדר היתה הרכישה של קבוצת הכדורסל האמריקאית שרלוט בובקאטס (כיום הורנטס) בשנת 2010 ב-175 מיליון דולר. הוא הצליח להעלות את שווי המניה ב-90% בשנת 2013 וכיום היא שווה 780 מיליון דולר.

2. טייגר וודס
שווי: 1.7 מיליארד דולר
עם 14 ניצחונות גדולים, וודס שיחק רק 18 פעמים במשחקים רשמיים של PGA Tour מאז תחילת 2014 בגלל פציעות. נותני החסות עדיין רואים ערך רב בשיתוף פעולה עם איתו, ובינהם חברות כמו טיילור מייד, ברידג'סטון ומאנסטר אנרג'י, שחתמה איתו לאחרונה.

3. ארנולד פאלמר
שווי: 1.4 מיליארד דולר
פאלמר נפטר בספטמבר 2016, אך העזבון שלו עדיין החזיק ב-40 מיליון דולר בשנה האחרונה. יותר מ-400 חנויות מוכרות את מוצרי המותג "ארנולד פאלמר" באסיה, ויכנסו בקרוב לשווקים חדשים כמו תאילנד ווייטנאם. בעזבון יש הסכמים עם 39 חברות. השותפות בין מייסד IMG מארק מקורמק לבין הלקוח הראשון שלו, פאלמר, חוללה מהפכה שיווקית בענף הספורט.

4. ג'ק ניקלאוס
שווי: 1.2 מיליארד דולר
חברת העיצוב ה של ניקלאוס אחראית לעיצוב 410 מגרשי גולף ב-41 מדינות, כשהוא מעורב בכל הפרויקטים. בנוסף לעיצוב, האימפריה העסקית של ניקלאוס כוללת נדל"ן, יין, גלידה, האקדמיה גולף, ועוד.

5. מיכאל שומאכר
שווי: מיליארד דולר
בריאותו של שומאכר בן ה-47 אינה כשהייתה מאז תאונת סקי ב-2013 שהותירה אותו בתרדמת. במהלך הקריירה צבר שבעה כתרים והוא אחד משישה ספורטאים בלבד שנמצאים בראש רשימת הספורטאים המרוויחים בעולם שפורבס עורך מ-1990.

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: