לפני כשנתיים השחקנית ג'ניפר לורנס נדהמה לגלות, לאור נתונים שנחשפו לאחר  פריצת האקרים למחשבים של חברת סוני, שהיא מרוויחה משמעותית פחות כסף מהגברים המשתתפים לצידה בסרטים. אולם באופן מפתיע, את האצבע המאשימה היא הפנתה כלפי עצמה.

עוד באון לייף:

"כשהפריצה לסוני קרתה וגיליתי כמה פחות השתכרתי מאשר בני המזל עם זין, לא כעסתי על סוני. כעסתי על עצמי. נכשלתי במשא ומתן, כיוון שוויתרתי בשלב מוקדם. לא רציתי להיתפס בתור 'קשה' או 'מפונקת'. בזמנו זה היה נראה לי כמו רעיון טוב, עד שראיתי את נתוני השכר באינטרנט והבנתי שהגברים שאני עובדת איתם ממש לא דואגים מלהיות 'קשים' או 'מפונקים'", סיפרה לורנס בראיון לניוזלטר הפמיניסטי "לני", אשר מנוהל בין היתר על ידי חברתה היוצרת והשחקנית לנה דנהאם. לסיכום היא הוסיפה, "נמאס לי לנסות את הדרך ה'מקסימה' לבטא את הדעות שלי כדי שימשיכו לחבב אותי. לעזאזל עם זה".

ג'ניפר לורנס דורשת את מה שמגיע לה

למדה לדרוש את מה שמגיע לה, לא פחות. צילום: Shutterstock

מאז עברו קצת מים מתחת לגשר. בשנתיים האחרונות, לפי נתוני מגזין פורבס, לורנס היא השחקנית המרוויחה ביותר בהוליווד, כאשר ברור שלהחלטה של לורנס לדרוש ממפיקי הסרטים שלה את הכסף שהיא חושבת שמגיע לה יש חלק בעניין. רק לשם המחשה, עבור הסרט "הנוסעים" אשר מוקרן בימים אלו בקולנוע לורנס הרוויחה עשרים מיליון דולר – כשמונה מיליון דולר יותר מהשחקן כריס פראט ששיחק לצידה (וכיכב  בסרטים שוברי קופות כמו "שומרי הגלקסיה" או "פארק היורה"). האם המצב היה דומה עבור לורנס אילו הייתה ממשיכה בגישה הנחמדה שלה ובחוסר הרצון שלה להיתפס כמפונקת? קראו את ממצאי המחקר הבא ותקבעו בעצמכן.

בחורים נחמדים מסיימים אחרונים?

במחקר, שפורסם בשלהי 2015 במגזין אירופאי העוסק בפסיכולוגיה ארגונית, נמצא כי נשים רבות מופלות לרעה בעבודה שלהן – ובעיקר הנחמדות שביניהן. הוא נכתב על ידי פרופ' שרון טוקר מהפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, ד"ר מיכל בירון מהפקולטה לניהול באוניברסיטת חיפה וד"ר רנה דה רוואר מבית הספר למדעי החברה  באוניברסיטת טילבורג בהולנד. במחקר ביקשו שלושת המומחים לבדוק את הקשר שבין רמת השכר של עובד לבין מגדר שלו ומאפייני אישיותו.

במסגרת המחקר, אשר נערך בקרב 385 עובדים בחברה הולנדית גדולה, נבדקו נתוני השכר והסטטוס של כל עובדי הארגון לפי נתונים שנאספו במחלקת כוח האדם של הארגון, כמו מהירות הקידום בתוך החברה, למשל. במקביל, העובדים התבקשו למלא שאלון שבו העידו על תכונות האופי של עצמם, בניסיון לגלות לאן נוטה האישיות של העובד על הסקאלה שבין דומיננטיות לבין נועם הליכות ונכונות להסכמה (Agreeableness). הדומיננטיות אופיינה למשל בביטחון עצמי גבוהה ותחרותיות, ולעומתו הקצה השני אופיין בין השאר בהתחשבות, נכונות לשתף פעולה וכדומה. במילים אחרות, המחקר בדק האם "משתלם" לנו להיות מניאקים או נחמדים בעבודה.

ממצאי המחקר מראים, בצורה לא מאוד מפתיעה, כי בראש טבלת השכר נמצאים גברים דומיננטיים. אחריהם מגיעים הגברים הנחמדים – כשהנשים הדומיננטיות הרוויחו בממוצע פחות גם מהם. בתחתית הרשימה נמצאות הנשים הנחמדות, אשר לא רק מרוויחות הכי מעט, אלא אף פחות ממה שמגיע להן בהתאם לכישוריהן ולמעמדן.

לפי התוצאות האלו, יש כאן חדשות טובות וחדשות פחות טובות. בתור התחלה, ובניגוד למחקרים קודמים לפיהם נשים דומיננטיות נתפסו כשתלטניות וגברים דומיננטיים נתפסו כאסרטיביים, המחקר הזה דווקא מראה שהדומיננטיות, בלי קשר למגדר שלך, משמעותה שכר גבוה יותר בסוף החודש.

גברים נחמדים מסיימים אחרונים? נשים נחמדות אפילו אחריהם

נחמדים או דומיננטים, גברים מרוויחים יותר מכן. צילום: Shutterstock

החדשות הפחות טובות הן שאם חשבתן שניתן להתנחם בעובדה שגברים נחמדים ונשים נחמדות נמצאים יחד באותה סירה, ושניהם "נענשים" במידת מה על ההתנהגות הנחמדה שלהם - חשבו שוב. סביר להניח שהסיבה שגברים נחמדים מקבלים שכר נמוך יותר מעמיתיהם הדומיננטיים היא דווקא בגלל שהנחמדים שוברים את הסטריאוטיפים הגבריים (כלומר, מתנהגים כמו נשים), ובכך בעצם משרישים עוד יותר את ההתייחסות המזלזלת לתכונות שנחשבות נשיות במקום העבודה.

ההפתעה הגדולה בממצאי המחקר אינה דווקא ברמת השכר של הנשים הדומיננטיות או הנחמדות, אלא בהערכה העצמית של הנשים הנחמדות בהקשרים של מקום העבודה שלהן. המחקר מצא כי נשים שהעידו על עצמן כנשים נחמדות, לא רק שהשתכרו פחות והתקדמו פחות, אלא גם טענו שהן מקבלות יותר ממה שמגיע להן. כן, זו לא טעות - הנשים הנחמדות, אלה שמקבלות הכי פחות כסף ונמצאות בתחתית פירמידת השכר, חושבות שהן מקבלות יותר ממה שמגיע להן. נשים דומיננטיות, לעומתן, דיווחו בשאלונים שהן חושבות שהן מרוויחות פחות ומקודמות פחות ממה שמגיע להן - והן אכן צדקו.

אז אם לסכם, מה שאתן צריכות לקחת מהמקרה של ג'ניפר לורנס ומהמחקר (המעט  מדכא) הנ"ל, הוא שאתן, כנשים, צריכות להפסיק לפחד לעמוד על שלכן ולסגת מוויכוח רק כדי להימנע ממצבים שיכולים להיות לא נעימים בעבודה. מותר לכן להראות שאתן חזקות, ולהכיר בכך שאתן טובות במה שאתן עושות. וכן, לעזאזל, אתן צריכות לבקש את ההעלאה הזאת שאתן כבר שנה שלמה חושבות שאולי, רק אולי, מגיע לכן לקבל.