חלק מהאנשים מאמין שהצלחה בעסקים היא עניין של מזל. אחרים מאמינים שמדובר בעניין של התמדה. האמת היא שההצלחה נמצאת בהישג ידו של כל אחד מאתנו, רק שחלקנו מפריע לה באמצעות מחשבות והרגלים יומיומיים שתוקעים אותנו במקום, מונעים מאתנו להרוויח יותר ומעכבים אותנו בדרך ליעדים שקבענו לעצמנו.
אחד הדברים שעשויים להפוך הרגל או תפישה לבעייתיים הוא שאנחנו מבצעים אותם מבלי לחשוב. אנחנו מאמצים את ההרגלים הרעים ואת התפישות המגבילות שלנו לרוב מבלי להתכוון לכך, רק שמרגע שהם מתקבעים דרוש מאמץ כדי לשנות אותם.

על מנת ליצור שינוי עליו תחילה להיות בסף המודעות שלנו ולכן נקודת ההתחלה של המסע היא לזהות את ההרגלים והתפיסות המכשילים.

אילו הרגלים ותפיסות מונעים מאיתנו להרוויח יותר וכיצד ניתן לשנותם?

  1. לומר "זה מי שאני" - כולנו רוצים להצליח, להרוויח יותר ולהגיע רחוק. עם זאת, אנחנו לא רוצים לאבד את מי שאנחנו בדרך (או לפחות זה הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו). עם זאת, חייבת להישאל פה שאלה משמעותית: אם "מי שאנחנו" הוא מכלול הדעות, ההחלטות והמעשים שהגבילו אותנו עד כה, האם לא הגיע הזמן למתוח את הגבולות, להתגבר על הפחד משינוי ולתת לעצמנו לבחון עד כמה אנחנו באמת ממצים את הפוטנציאל שלנו?

מכיוון שכל החיים אנחנו לומדים ומשתפרים, עלינו להחליט כי מי שהיינו לא חייב להגביל אותנו. מכיוון שאנחנו לא אותו הדבר כמו שהיינו, כשהיינו בני 6, אנחנו יכולים להמשיך להתפתח. להפוך ליותר משהיינו אי פעם. אחרת, לא נוכל להשיג תוצאות מרשימות יותר מאלו שאליהן הגענו עד עכשיו.

  1. לסמן כמטרה "רק לסגור את החודש"- המציאות הכלכלית אינה פשוטה עבור רוב האנשים, עצמאים או שכירים. עם זאת, כאשר המטרה היא "רק לסיים את החודש בלי מינוס", הסיכוי להצליח להרוויח כמו שצריך קטן מאד. כאשר אנו מגדירים לעצמנו יעד לא שאפתני כמו "לסגור את החודש", אנחנו לא מאתגרים את עצמנו להרוויח יותר.

למעשה, מכיוון שההוצאות נוטות לגדול בקצב מהיר יותר מההכנסות, נמצא את עצמנו הולכים לאחור במידה ולא נשנה את אופן החשיבה שלנו. מה האלטרנטיבה? להחליט שבכל חודש בחודשו אנחנו מוצאים דרך, בה נרוויח לפחות שקל אחד יותר מאשר בחודש הקודם. צורת החשיבה הזו תאלץ אותנו לחשוב באופן יצירתי ותמידי על הגדלת ההכנסה שלנו וזה הרגל שבהחלט כדאי ליצור.

  1. זליגה בין זמן עבודה לזמן הפרטי - אחת הבעיות הנפוצות שהסמארטפונים הביאו איתם היא הזמינות התמידית שלנו לעבודה. אנחנו תמיד במרחק מייל או טלפון, גם אם אלו אינן שעות העבודה הרשמיות שלנו, וגם כאשר אף אחד אינו משלם לנו על כך. על אף שהזמינות הזו נוחה מאד עבור הלקוחות והבוסים שלנו, היא גובה מאיתנו מחיר: היא מעודדת אותנו לעבוד ללא תשלום (הרגל שלילי לכל הדעות), גוזלת מאיתנו את הזמן שבו אנו אמורים להטען ולהתרענן לקראת יום עבודה נוסף, ויתרה מכך - היא גוזלת מאיתנו את הפוטנציאל להרוויח יותר.

בזמן שבו אנו עובדים על חשבון זמננו הפרטי, היינו יכולים ליצור לעצמנו מקור הכנסה אלטרנטיבי שיניב לנו רווחים. לכן השלב הראשון בדרך להרוויח יותר, הוא לחסום את האפשרות שגוזלת מאיתנו את הזמן, המנוחה, והאפשרות לעשות זאת. במילים אחרות, עלינו לצמצם באופן משמעותי את עודף הזמינות שלנו לעבודה לאחר שעות העבודה.

  1. לחכות לרגע הנכון - אנחנו מלאי כוונות טובות לצאת למסע שיוביל אותנו להצלחה כלכלית ואיך שהוא הזמן הנכון לעולם לא מגיע. בין החגים, החופשות של הילדים, היום שבו כלום לא מסתדר ותירוצים אחרים, הימים חולפים ואנחנו לא מוצאים את אותו "רגע נכון" שבו כדאי להתחיל לפעול.

ההרגל שלנו הוא להסביר לעצמנו למה עכשיו הוא לא הזמן המתאים או למה יש דברים דחופים יותר לעשות כרגע. אם אנחנו רוצים באמת להרוויח יותר, עלינו להבין שאין זמן נוח לצאת בו מאזור הנוחות שלנו, למעט ההווה, ולפנות זמן עבור הדברים שבאמת יקדמו אותנו.

  1. להתחיל במקביל מספר פרויקטים - בין אם אנחנו מספרים לעצמנו שזה כדי לשמור על העניין או כדי לפזר סיכונים, הקמת מספר פרויקטים במקביל היא הרגל שעשוי להכשיל אותנו בדרך אל ההצלחה. על מנת שפרויקט יצליח עלינו להשקיע בו זמן, מחשבה ומשאבים. עם זאת, כאשר אנו מחלקים את הזמן והקשב שלנו בין מספר פרויקטים שונים, הסיכוי שלנו לתת לכל אחד מהם את מה שהם צריכים כדי להבשיל מעבר לשלב ההתחלתי נמוך.

בפועל, בשם הניסיון למזער סיכונים, אנחנו הופכים להיות יזמים סדרתיים שקופצים מריגוש אחד לשני באופן לא מחייב. אנחנו מתמכרים להתרגשות של ההתחלה אבל מפספסים את ההזדמנות שבאמת נמצאת בהשקעה ובפיתוח של פרויקט לטווח ארוך, שבדרך כלל מוכיחה את עצמה יותר מאשר זגזוג בין פרויקטים שונים.

לכן, עלינו להתמקד בפרויקט אחד, לפחות עד שהוא מתחיל לקרום עור וגידים. אז, במידה ונרצה להתחיל פרויקט חדש, עלינו לוודא שיש שם את הצוות שמסוגל להמשיך לקיים את הרעיון גם אם לא נוכל להיות פעילים בתוכו. כך, נבנה תשתיות עסקיות גדולות ויציבות הרבה יותר.

  1. לטוס סולו - עבודה עצמאית היא אחת התכונות שמאפיינות יזמים ובעיקר בשלבים הראשונים של המיזם, אז כמות המשאבים העומדת לרשותנו מוגבלת. עם זאת, השקעת שעות ארוכות מדי בעשיית משימה איש מקצוע יכול היה לתת לבצע במחיר סביר ובפחות זמן, עשויה לעכב אותנו באופן משמעותי בדרך להצלחה.

לכל אחד מאתנו יש רק 24 שעות ביממה. ומכיוון שזמן הוא המשאב המוגבל ביותר שלנו, עלינו להציב קווים אדומים לעצמנו ולהחליט מתי כדאי לאפשר לאדם אחר לבצע את העבודה. הרי אחרת, הניסיון לחסוך בכל מחיר עשוי לעלות לנו הרבה יותר כסף. לכן, עלינו למצוא אנשים טובים ויעילים שיבצעו את המשימות טוב משאנו יכולים לבצע אותן. כך, נוכל באותו הזמן להשקיע את הזמן שלנו במשימות שבהן אנו יכולים להיות יעילים יותר.

  1. לקוות ש"יהיה בסדר" - יש הטוענים כי מילותיה של הצפרדע שישבה בסיר עם המים המתחממים היו "יהיה בסדר". כולנו רוצים לקוות שדברים ישתפרו ואמרו לנו שאם נחשוב טוב - יהיה טוב. רק שלא ניתן להסתפק במילים או לקוות שיהיה בסדר, כאשר התנאים משתנים - ההכנסות מהעסק קטנות, ההוצאות גדלות או המצב במקום העבודה נעשה פחות בטוח.

במצב כזה עלינו להבין איזה שינוי צריך לקרות כדי להביא אותנו למקום שבו באמת יהיה בסדר, ולקחת את עצמנו לשם. במילים אחרות, הדרך היחידה שלנו לוודא ש"יהיה בסדר" הוא לתכנן קדימה ולדאוג שהמצב יהיה בסדר. וזה תלוי בנו וביכולת שלנו להגיב לאירועים השונים המתרחשים בחיינו, צפויים כלא צפויים.

  1. לשכוח שלא לעולם חוסן – אנחנו מתרגלים מאוד בקלות לתוצאות טובות. כחלק מכך, קל לנו מאד להתרגל להצלחה ולשקוע בשאננות שגורמת לנו להאמין שהגיע הזמן לנוח על זרי הדפנה. עם זאת, חשוב לזכור שבכל יום עלול לקום אדם שעשה את אותו המסלול שעשינו, או מתחרה צעיר ורעב הרבה יותר שיערער את מקומנו.

ההצלחה נשמרת כל עוד אנחנו מתמידים בהשקעה שלנו ודואגים שלא לשקוט על שמרינו. אחרי הכל, אנחנו לא אלים והמיקום שלנו בפסגה לא שייך לנו באופן אוטומטי. לכן, עלינו להצדיק אותו באמצעות שמירה על ערכים כדוגמת חדשנות, הקשבה ללקוחותינו ומענה מדויק יותר לצרכיהם.

לסיכום נוכל לומר כי הצלחה אינה פסגה שיש לכבוש בטיפוס אחד. עלינו להבין כי מאחורי כל פסגה שאותה כבשנו במאמץ ישנה פסגה גבוהה יותר והמסע נמשך תמיד. הצוות הנכון, הגישה הנכונה וצורת העבודה הנכונה והבלתי מתפשרת יהיו הבסיס להצלחה שלנו. עכשיו, כל מה שנותר הוא לשנס מותניים ולצאת לכבוש את העולם.

 

ליאור ברקן הוא מנהל בית הספר הישראלי ל-NLP, ומומחה לשיפור תוצאות עסקיות באמצעות NLP