נימי קולר ושלוש אחיותיה אהבו את הבישול הביתי ההודי של אמם, אבל כשהן ביקשו מתכונים, היא אמרה להם להוסיף קצת מהתבלין הזה וקמצוץ מזה, במקום להעניק להן מתכון מסודר. "כמו רוב האימהות והסבתות, היא רק זרקה כמה מרכיבים ותבלינים יחד לסיר, כך שמעולם לא הצלחנו לכתוב את אחד המתכונים שלה", סיפרה קולר, מייסדת שותפה של "המטבח של ג'סוואנת".

עוד באון לייף: 

האם, ג'סוואנת קולר, הגיעה לקנדה מחבל פנג'אב שבהודו לפני 40 שנה, והביאה עמה את הבישול המסורתי של האזור. "אמי נהגה להכין לנו תבשילים מבית אמה, תוך שהיא מכינה בעצמה את כל החומרים בעצמה".

כדי לסייע לבנותיה ללמוד על בישול הודי, התחילה ג'סוואנת קולר להכין תערובות תבלינים. "היא ידעה שאם לא תהפוך זאת למשימה פשוטה וקלה, הבישול והמתכונים ילכו לאיבוד בדורנו", מודה נימי קולר. צנצנות התבלינים המעורבבות נהפכו ללהיט קולינרי, לא רק בקרב בנותיה, אלא גם בקרב חברים וקרובי משפחה. בנות המשפחה הבינו איזה אוצר יש להן ביד, והחלו לחשוב על דרך לשווק את התוצרת.

ג'סוואנת קולר. פחדה שהמתכונים ילכו לאיבוד

"התחלנו לחשוב כיצד אנחנו יכולות לשווק את הבישול ההודי הביתי להמונים", מספרת נימי. "לאף אחת מאתנו לא היה רקע בתעשיית המזון. זה היה פרויקט שנבנה מתוך תשוקה ואהבה". ב-2010 החליטו ג'סוואנת ובנותיה להקים את "המטבח של ג'סוואנת", שמציע ערכות בישול ותערובות תבלינים, שיסייעו לבשלנים הביתיים ליצור ארוחות אותנטיות בעצמם, ללא יותר מדי מאמץ או זמן מבוזבז. "ידענו שיש לנו מוצר נהדר ואנשים מאוד אהבו אותו", מציינת נימי, שהיתה בהתחלה היחידה שבעלת רקע בשיווק ורצון ליצור משהו חדש ושונה.

 

סופשבוע עם מרצדס:

 

מורן סער משתפת בחוויה שלה

 

לטור המלא>>

 

 

הנשים שכרו מטבח תעשייתי באולם אירועים של חבר, כשזה לא היה בשימוש. יחד הם קלו, טחנו וערבבו את התבלינים וארזו אותם למכירה בתערוכות אוכל מקומיות ושווקי איכרים. החברים והמשפחה עודדו את בנות משפחת קולר להמשיך במלוא המרץ. ואכן, המוצר שלהן הרקיע שחקים בפסטיבל אוכל ב-2010, אז המנה לדוגמה שלהן נבחרה על ידי הקהל למנה הטובה ביותר בפסטיבל. "הבנו שיש לנו משהו טוב בידיים", מסבירה נימי.

המשפחה החלה להפעיל את העסק במימון עצמי וכהכנסה צדדית, ולפני שלוש שנים, עזבה נימי את עבודתה כדי להפעיל את "המטבח של ג'סוואנת" במשרה מלאה. בדיעבד, היה זה סיכון מחושב שבהחלט השתלם.

בנות משפחת קולר. "הבנו שיש לנו משהו טוב בידיים". מתוך הפייסבוק

כשהעסק שלהן התרחב, עמדו בנות קולר בפני מערך שלם של בעיות: הן נזקקו לחלל גדול יותר, שיהיה לרשותן כל הזמן, כמו גם ציוד ייחודי שחייב להיות מאוחסן. הן חשו שהן קופצות למים עמוקים ונזקקו נואשות לעצה מאנשי עסקים מנוסים בתעשיית המזון.

בשלב הזה נתקלה קולר באתר אינטרנט ייעודי, שמאיץ ללא מטרות רווח לסטארט-אפים בתחום המזון. האתר הושק בסוף 2015, והוא נועד לסייע ליוזמות של אוכל ביתי וייצור ביתי בעיר טורונטו, קנדה. בעזרת האתר, שכרו בנות המשפחה חלל קטן במחיר סביר. "זה המקום הקטן שלנו, שבו מוחזק הציוד שלנו", אומרת קולר. "ואנחנו יכולות להשתמש גם בציוד שנמצא בחלל המשותף – כמו תנורים תעשייתיים, שבהם אנחנו קולות את התבלינים. לא היינו יכולות להרשות אותם לעצמנו במימון עצמי".

יתרה מזאת, עסקים אחרים באותו המבנה יכולים לתת עצות בנושא בטיחות, ייצור, שיווק וניהול חשבונות. כשבנות קולר חיפשו מפיץ, למשל, עסקי מזון שכנים ארגנו עבורן פגישות היכרות עם מפיצים שונים והציעו תובנות משלהם.

לדברי נימי, "תעשיית המזון, באופן מסורתי, נשלטה בידי גברים. זה מרענן לחוות את כמות התמיכה והעידוד שאנחנו מקבלות, בשל העובדה שאנחנו צוות נשי, וגם מפני שאנחנו עסק משפחתי".

לשווק את הבישול ההודי הביתי להמונים. מתוך הפייסבוק

חוץ מהחנות האינטרנטית שלהן, "המטבח של ג'סוואנת" מיוצג על ידי 30 קמעונאים מקומיים שמשווקים לחנויות, והן מתכננות להתרחב לחלקים נוספים של קנדה וארה"ב. "העבודה המשותפת עם בנותיי, כנשים יזמיות, נותנת לי תחושת גאווה ענקית וסיפוק אישי", אומרת ג'סוואנת. "מאז ומעולם האמנתי בכך וניסיתי להנחיל לבנותיי את המחשבה שאפשר לעשות כל דבר שאת מכוונת אליו, ואין דבר שהוא בלתי אפשרי".