"אם רק הן היו יודעות מראש," המחשבה הזו לא הרפתה ממני כשהסתכלתי על הבת שלי בת ה-13. ניסיתי לחשוב איך אני יכולה לתרום לה מהניסיון שלי, איזה עצות או שבילים יש בי לתת לה אחרי 30 שנות קריירה והתפתחות. אז לכבודה, ולכבוד נשים צעירות בכלל יצרתי את 'המדריך למקפצות קריירה לנשים'

תואר במשפטים

סטטיסטית לאורך השנים הסקתי מלראיין, להכיר ולקרוא קורות חיים של נשים, בארץ ובחו"ל, שלנשים שהגיעו לעמדות מפתח, מנכל"יות וכדומה היה משהו משותף -  מרביתן למדו משפטים בתחילת הדרך. למרות שלא עסקו בזה יום בחייהן, יש משהו בתואר הזה, שכנראה נותן כלים, שתארים אחרים לא נותנים.

קרוב לשמש רואים אותך יותר

לא יעזור, אבל כשאנחנו עובדות בחברות טובות ומצליחות ותומכות במנהלים ומנהלות חזקים בחברות מוצלחות, הם בד"כ מחוברים למנכ"לים.יות של חברות אחרות מעולות, והכרות אישית איתם ורושם טוב עליהם, עוזר מאד בשלושים השנים הבאות.

אל תפחדי להתחיל בלהיות עוזר.ת אישי.ת של מנכ"ל.ית או כל משרה שמאפשרת קירבה ללב הפועם של קבלת ההחלטות של הארגון. בתחילת הדרך שלך להיות מחוברת לאנשים חזקים ומשפיעים יסלול את דרכך אח"כ. הם יוקירו לך תודה, כי את במעגל המוכר והקרוב אליהם, והם יחזירו לך טובה בקשרים שלהם. להיות קרוב לשמש זה אומר לעבוד בתפקיד שיש לו חשיפה גבוהה לתפקידי מפתח: אם זה מנהלת משאבי אנוש או מנהלת פרויקטים, או מנהלת אופרציה, או מנהלת שיווק, או מנהלת לקוחות. אין כאן אמירה מגדרית, אלא הבנה של איך דברים עובדים.

כמו כן, באופן כללי לעבוד בחברות ידועות מוכרות מצליחות. זו מקפצה גדולה.  גם אם זה לא מנכ"לים, אבל אלו מנהלים מוכשרים, הם יהיו אח"כ בכירים במקומות אחרים. תזכרי, מנכ"לים אוהבים לגייס אנשים שהם יכולים לומר "היא/הוא באה מגוגל, מלינקדאין, מנטפליקס". זה אומר עליהם יותר משזה אומר עליך, אבל זה בסדר. זו מקפצה. זו לא משענת. זו פשוט מקפצה שחשוב להבין את מערכת ההפעלה שלה.

כמו כן, זו הזדמנות נדירה להיות ב'מטבח' , מאחורי הקלעים, בגיל צעיר וללמוד מה שלא מלמדים בשום מקום. לראות את המערכת הזו של ארגון עובדת. איך מתקבלות החלטות. מה זו פוליטיקה ארגונית. איך לא לפחד מאנשים בכירים. זה "מנרמל" את ה"יראה" הזו של ההיררכיה. משטח אותה והופך אותה לטבעית, אנושית ומושגת. את מחווטת להיות במועדון כי את מכירה את כללי המשחק שלו.

חו"ל זה כאן

לכל מי שיש הזדמנות לעבוד בחו"ל, ללמוד בחול, לגור בחו"ל – זו מקפצה ענקית. האנגלית תהיה פחות חורקת. ההבדלים הבינתרבותיים יהיו מובנים יותר. לקח לי מלא זמן להבין שכאשר אומרים לי I hear you,  אז הם ממש מתכוונים שלא מעניין אותם לשמוע אותי יותר. ועולם התעסוקה מכפיל ומשלש את ההזדמנויות שלו עבורך. הוא למעשה נפתח כמו מניפה.. עבודה ב remote רק גדלה, האפשרויות לרילוקיישן, לעבוד בצוותים מולטי תרבותיים, בחברות גלובליות. זה שווה את משקלו בזהב. 

תהיינה שמש

אנשים אוהבים אנשים אופטימיים, חיוניים, חיוביים ואנרגטיים. עם וייב טוב. זה עוזר לעבור ראיונות, אבל זה גם עוזר עם ממשקים, עם לקוחות ועם מנהלים. מכירים את אלה שנכנסים לחדר ומאירים אותו, ואת אלה שנכנסים ושואבים את האנרגיה מכולם? ברור מה אתן צריכות להיות.  

תעשי כל מה שאת אוהבת בהתלהבות, בתשוקה. אם תהיי במקום של תשוקה תמיד תהיי יותר טובה ומאושרת. כמו כן, תגידי על כל פרויקט "כן". דברי בפגישות רבות משתתפים. תמיד יזכרו את מי שדיבר.  בד"כ אף אחד לא שואל שאלה. אם מישהו שואל, בסוף המנכ"ל תמיד אומר לי "מי זו ששאלה את השאלה הזו? היא מרשימה מאד". אח"כ כשאנחנו דנים בקידומים או שכר, אני מזכירה לו "זוכר את זו ששאלה אותך? זו היא.

באפר לחופש כלכלי

להתכונן ל"עשר השנים הקשות" בהן יש חפיפה בין שיא הקריירה והפריצה המקצועית ובין הקמת המשפחה. בד"כ גילאי 30-45. (השיא באמת מגיע אחרי חמישים, אבל זה לפוסט אחר.)

זה אומר לשמור תמיד כסף בצד, לשנה קדימה. מה שנקרא בשפת הסטארט אפים  BURN RATE (למקרה והחברה שאת עובדת בה נסגרת או אם מגיעה מגיפה עולמית בשם קורונה ואת בחל"ת, אם חס וחלילה יש במשפחה מחלה קשה, או אירוע גירושין.)

תמיד תוודאי שאת במקום של בחירה, ואת חופשיה לעשות את הבחירות שלך ובשביל זה צריך כסף.  

כמו כן, רצוי לייצר כמה שיותר מערכות תמיכה רגשיות, אבל גם פונקציונליות. וכן, תשקלי אפילו לעבור לגור ליד העבודה. זה מאפשר גמישות גדולה. ומוריד שחיקה.

שפה משנה תודעה

מילים מייצרות מציאות, מייצרות נוכחות של תודעה במרחב.

תוציאי מהלקסיקון שלך את המילים "רק" חשבתי,

"רק" רציתי לומר.

"אולי" הייתי,

ב"עצם"

"לא בטוחה אבל.."

אלו מילים מחלישות, מקטינות, ספקניות, מתנצלות - אין מה להתנצל אם יש לך דעה

נטוורק אמיתי, לא בגינה

לעבוד על נטוורק "כמו גברים" - לא במובן הגברי של המילה, אלא של דרך - עם כוונה.

להיפגש לא רק לכיף, אלא כדי להרחיב מעגלים. לבקש בצורה אקטיבית חיבורים. 

לסמן אנשים שאתם מעריצים, ולפנות אליהם, ללכת להרצאות שלהם ולגשת בסוף ההרצאה. תגלו שמעטים עושים את זה כי כולם יראים מדי, מעטים מעזים, וכל קצה קשר, "מחזיר" את עצמו, גם שנים רבות אחרי, באחריות. מניסיון. כל הדברים שעשיתי פעם ראשונה ופחדתי פחד מוות מכישלון, עשיתי רק בזכות הנטוורק. שלושה טלפונים, של אנשים שמיד עונים לי, וזה חוזק של נטוורק טוב.  בום, אני כבר שם. נטוורק זה לא רק להכיר. זה לא רק רשת בטחון מפרגנת, זה ממש תחושת מסוגלות בפרקטיקה.

לדעת לבקש עזרה

מסתבר שאנשים ממש ממש רוצים לעזור, כשרק מבקשים מהם. אין הכוונה "לזרוק" עבודה על אחרים ורצוי לא לתת תחושה של ניצול אלא באמת לומר 'קשה לי, אני ממש צריכה עזרה במשהו'. העברתי מלא שנים מבלי לדעת לבקש עזרה, ומבלי לדעת להזדקק מהפחד להיראות חלשה. זה מיותר

לעמוד לצידן

'סיסטרהוד' זה חשוב מאד. אחרת אנחנו לגמרי לבד . לפרגן לנשים אחרות. לתת קרדיט ברשתות חברתיות. לתמוך, לפתוח דלתות. יחד אנחנו חזקות יותר.

להאמין לנשים כשאומרות שהתעללו והתעמרו בהן, לעמוד לצידן!

להתעקש לא "לשחק" את המשחק של הדרה, של "דאחקות", של מיקרו אגרסיות.

משום מה דווקא את המקפצה הזו לנשים קשה ליישם. ולזכור שפעם את למעלה ופעם את למטה.

Show me the Money

לבקש את הכסף שמגיע לך.

זו לא חמדנות

זה לא "העיקר האתגר"

זה לא "לא נעים"

זה לא "אני בהכרת תודה על זה שיש לי עבודה גמישה, אז מה זה עוד כסף?"

אתן נותנות תמורה ראויה, לשכר ראוי והוגן. תכנסו נמוך, תישארו נמוך. תעלו אתן את הנושא של שכר.

אל תחכי שהשאלה המפחידה תעלה. אל תגידי יום יבוא , הביאי את היום!

תהיי בזירה

כפי שברנה בראון אומרת:  'העדיפי אומץ ותעוזה על פני נוחות'. תהיי ב"זירה", תחטפי, אבל תקבלי ממנה פי אלף. להיות בזירה זה להעז לדבר, לכתוב בפרופיל ציבורי, בקבוצות. להיות חשופה. להעז להביע דעה גם אם לא כולם יסכימו איתה. ככה בונים חוסן וככה מתפתחים, אישית ומקצועית, ובסולם הקריירה. מקומות שלא ירצו אותך חזקה וזה יאיים עליהם, הם לא מקומות שאת צריכה להישאר בהם.

ה'מנטורית'

חפשי לעצמך מנטורית מבוגרת ומנוסה יותר ללמוד ממנה. הקפיצות הקוואנטיות שאני עשיתי בחיים שלי זה כאשר מישהו האמין בי יותר ממה שהאמנתי בעצמי. זה מצמיח כנפיים. אם מקשיבים טוב בשינה כמעט שומעים את הצמיחה.

תחשבי ברווז

תזכרי שאת תוצר של סך חמשת האנשים סביבך – הקפידי על סביבה מיטיבה ובריאה. זה חלק מהחוסן. ה"אוילינג" שחשוב כדי להמשיך ל"פדל" כמו ברווז. תוציאי מהחיים שלך אנשים רעילים, מורידים, מקנאים, מרכלים, מנמיכים.

Loading awesomeness

תשקיעי בעצמך. תחברי את עצמך לשקע טעינה.

אנחנו הנשים רגילות להיות givers - לתת, לתמוך, להגיש, לתפור מסביב הכל. הגיע הזמן שלך ללמוד, לעשות ספורט, לבשל, מה שעושה לך טוב. תחביבים, חברות. לתת לעצמנו כדי שיהיה לנו לתת לאחרים. תמצאי את המטען שלך. "מועדון החמש" "מועדון השש" או "גמביט המלכה"

 ה'כמעט' זה המושלם החדש

אני יודעת שהלינקדאין מלא בתיאורי תפקידים מושלמים. כל כך הרבה נשים אמרו לי שאחרי שקראו שהן לא תגשנה. צריך להפסיק להיות פרפקציוניסיטיות. תזכרי את טוני רובינס, "say I" על כל דבר ואל תפחדי להגיש מועמדות לתפקידים שאת לא מאה אחוז אליהם. זה בסדר, גם הגברים לא אבל הם ברוב המקרים הם לא מפחדים להגיד שהתפקיד נועד בשבילם.

תחשבי I am remarkable, קחי קרדיט על ההצלחות שלך. לא להתבייש למתג את עצמך, לדבר על הישגים. לכתוב בלינקדאין. זו לא בושה למכור את עצמך. כמו שזו לא בושה לנהל פוליטיקה ארגונית. זה לא בזוי אלא הכרחי, אפילו רצוי.

תג'נגלי – ילדים וקריירה. ילדים יגדלו מעולה כשאמא מממשת את עצמה, יראו בך מודל חיקוי. אל תצמיחי רגשות אשם אלא תהיי מודל לחיקוי עבורם.

הכי טובה בעולם

יש לי רק דבר אחד למר לך ומכל הלב – את הכי טובה בעולם! תלמדי לעמוד מול קהל, להעביר מצגת, להעביר סיפור. ללמוד לדבר במספרים. תלמדי את הטכנולוגיה אם את בהייטק. תלמדי באופן כללי כל הזמן. תתייחסי לעצמך כמו ספורטאית מצטיינת. תהיי הכי טובה בכל מה שאת עושה.

***

הדס אלמוג היא יוצרת וצורכת תוכן אובססיבית. מאמינה באותנטיות רדיקלית. אוהבת חיבורים בין עולמות. משלבת, מחברת, יוצרת ופורמת. מביאה איתי יותר מ 20 שנות ניסיון כסמנכ"ל משאבי אנוש בחברות הייטק גלובליות, גם בתאגידים גדולים כמו אפלייד מטיריאלס, נייס ואמדוקס, וגם בסטארט אפים בצמיחה. יועצת ליזמים, מנטורית של מנהלות משאבי אנוש . מרצה וכותבת על עולם העבודה העתידי וחדשנות במשאבי אנוש וחדשנות בכלל.