אפקט קורונה: יותר נשים מדברות על כסף ויותר נשים משקיעות
הקורונה הביאה גל של אנשים לפתוח חשבונות מסחר עצמאי אבל בעוד שהגידול בשנה וחצי האחרונות במספר החשבונות של גברים עמד על כ – 50% הגידול במספר החשבונות שפתחו נשים היה כ- 70% והגידול במספר החשבונות המשותפים הגיע ל 120%. אלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות ויו"ר שדולת הנשים עם המספרים שכולן צריכות להכיר
הקורונה, הבשלה של תהליכים, השיאים שנשברו בשווקים הפיננסים, תופעת לוואי של החיסונים. לא ממש ברור למה עכשיו אבל בתקופה האחרונה יותר ויותר נשים מדברות על כסף בכלל ועל השקעות בפרט. העובדה שמגזין ממון בחר להקדיש לנושא כפולה מעידה על היקף התופעה.
המקום שבו הכי קל לראות את הגל הוא פייסבוק. עם כל הטענות (המוצדקות) על הנזקים החברתיים שהזירה הזו עשתה ועושה היא הקפיצה את השיח המגדרי, את ההתקדמות שלנו כחברה שוויונית יותר, פתוחה יותר, מדרגה משמעותית שלא ברור שניתן היה לקדם בקצב כזה בלעדיה (וכן היה הרבה יותר מועיל אם ניתן היה לקבל את הטוב בלי הרע).
פורום נשים בתעשייה מונה למעלה מ- 84 אלף נשים אחריה כנראה עוברות ושוות עם קרוב ל- 60 אלף עוקבות. בקטגוריה של למעלה מעשרת אלפים נשים המדברות על כסף, משכורות, עבודה, השקעות יש כנראה מספר דו-ספרתי של קבוצות ובמדרגה של קבוצות המונות אלפים בודדים צצו לאחרונה עוד כמה קבוצות שלפחות בחלקן, מרבית הפעילות היא לאו דווקא בפייסבוק אלא במפגשים פיזיים ובזום. בישראל יש גם לפחות שתי גורואיות של השקעות שפונות לציבור הכללי בפייסבוק ו\או בבלוג, ועוזרות לרבות ורבים לצלוח את המבוך הפיננסי המאתגר את כולנו.
עושה רושם שנשים רוצות להתחיל להשקיע ולהפסיק לחסוך. פייסבוק נתנה לנו זירה לשיתוף ידע ומידע שמאפשר תגובה מידית. 'אני עכשיו בצומת החלטות כי החלפתי מקום עבודה וצריכה לקבל החלטה על הפנסיה'? מיד תקבלי עשרות המלצות בתוספת דרוג של איכותן (מספר הלייקים על התגובה). את לא צריכה ללכת לקורס, את לא צריכה להשקיע שעות בלימוד, חכמת ההמונות נמצאת בכף ידך.
הביטוי עם האוכל בא התיאבון גם הוא מסביר את התופעה. ככל שנחשפות יותר נשים לעולם הפיננסי כך הן נשבות בקסמיו ובהזדמנויות שהוא מייצר. הילד בן ה 28 ובת זוגו החליטו שהם טבעונים והתחלת לקנות תחליפי בשר וחלב בסופר? בקבוצות הללו את יכולה להבין את מימדי התופעה, את הסיבות לה, את ההזדמנויות הפיננסיות שהיא מייצרת לצד הערך הבריאותי. עשרות אלפי נשים, חולקות את התובנות שלהן, את הידע שהן צברו, את המידע שאת מחפשת. בלי אינטרסים, עם דרוג של עמיתות ואת יכולה לעשות את החיפוש במידת הדיסקרטיות שמתאימה לך.
מסקר שעשתה הבורסה לניירות ערך עולה בעיה קשה של אמון מצד נשים במוסדות הפיננסים. באופן כללי בארץ כמו בעולם הגדול היחס של גופים פיננסים לנשים הוא, בהכללה כמובן, כאל גברים נמוכים עם בעיות הורמונליות. זה לא חדש וזה גם לא מפתיע. ברור לנו שהחומר השיווקי ותסריטי השיחה שמניעים גברים לפעולה יניעו גם נשים. על אף הבדיחה השחוקה על שתי יהודיות עשר דעות קשה לנו ביום יום להשתחרר מהתחושה העוצמתית שאנשים אחרים חושבים כמונו ולכן נדבר ונמכור לנשים כפי שהיינו מצפים שידברו וימכרו לנו הגברים. בסביבה גברית גם הנשים שעובדות מיישרות קו עם תהליכי העבודה והמסרים איתם הן התפתחו מקצועית. זה לא עוזר שגם הפרסומאים, נשות ואנשי השיווק לא למדו מגדר ולא הפנימו ששוויון משמעו להבין ולכבד את השונות. ברור לנו שמי שיראה את אותם נתונים יגיע או תגיע לאותן מסקנות. המציאות היא כמובן שונה. כמו שאנחנו קונות אחרת בסופר, בגדים, מכונית או בית כך אנחנו קונות אחרת מכשירים ומוצרים פיננסים. אנחנו לא גברים שלא מבינים, אנחנו נשים ומה שמניע אותנו ומתאים לנו שונה.
השליטה של נשים בכספן, המעבר מחיסכון להשקעה, ההכרות עם השפה ועם המונחים המקצועיים מזינים שינוי חברתי משמח וחשוב לכולנו. הביטוי לאפקט פייסבוק בעולם הריאלי הוא שהמספרים אצלנו, שיש להניח שהם אינדוקטיביים לתעשיה, מעידים על כך שנפתחים יותר ויותר חשבונות משפחתיים. הקורונה הביאה גל של אנשים לפתוח חשבונות מסחר עצמאי אבל בעוד שהגידול בשנה וחצי האחרונות במספר החשבונות של גברים עמד על כ – 50% הגידול במספר החשבונות שפתחו נשים היה כ- 70% והגידול במספר החשבונות המשותפים הגיע ל 120%.
קבלת החלטות פיננסיות מיטביות היא תהליך מורכב בעיקר בגלל ההיבטים הפסיכולוגיים שלו גם אצל גברים וגם אצל נשים ולכן המציאות שבה יותר נשים שותפות לשיחה, להתלבטויות ולהחלטות בין אם ברשתות החברתיות ובין אם בחיק המשפחה מאפשר להן ולמשפחתן לנהל את נכסיהן הרבה יותר טוב ולכן אין ספק שהמגמה חיובית והשינוי מבורך.