קידום עסקים: איך פייסבוק יכול לעבוד בשבילך?
פייסבוק שינה את התנהגות הצרכנים, ולכן גם המשווקים צריכים ללמוד להשתמש בו בתבונה. אם עושים בו שימוש נכון, פייסבוק יכול להיות כלי שיווקי רב עוצמה ושירות לקוחות יעיל – וכולו בחינם
זה לא מדהים? חצי מדינה גולשת כמעט חצי שעה ביום בממוצע בפייסבוק, ועדיין כל כך הרבה אנשים עדיין סקפטיים לגבי מערכת היחסים שלהם עם הרשת החברתית פייסבוק. "פייסבוק? זה טרנד חולף, בזבוז זמן מוחלט. נראה לך שאני אפתח דף ושכולם יכתבו בו דברים שליליים?". אכן, הרבה אנשים נמצאים במערכת יחסים מורכבת עם פייסבוק. או שאינם במערכת יחסים איתה בכלל. It's Complicated, הם אומרים.
אחד מאמצעי השיווק החזקים בעולם - וכולו בחינם
נכון, לפעמים נדמה שפייסבוק הוא אולי טרנד חולף, עם כל הפלטפורמות והרשתות החדשות שנפתחות כל יום, ורשתות כמו טוויטר ואינסטגרם צוברות תאוצה. אבל המציאות מלמדת שהוא ממש לא. ונכון, אין ספק שרשת הפייסבוק שותה את הזמן של אנשים בשלוקים גדולים – אך זו אינה אשמתה (כמעט). זו אחריותנו לא להישאב אליה שלא לצורך. ובטח שאפשר לכתוב על דף פייסבוק דברים שליליים, ראינו את זה מתרחש, לא פעם ולא פעמיים בדפי מותגים גדולים בפייסבוק. אבל זה היופי בפייסבוק – הוא מקום דמוקרטי. לכל אחד יש מקום להביע דעה ולשתף אחרים. ויש גם דרכים למנף את העניין לטובתנו.
מניסיוני, ארגונים רבים שאינם מבינים את הפוטנציאל השיווקי של פייסבוק, מפספסים את אחד הכלים החזקים בעולם כיום לשיווק המוצר/חברה/ מותג שלהם. אבל פייסבוק הוא לא רק כלי חזק, הוא גם שלי שעומד לרשות כל אחד לגמרי בחינם. דווקא בעלי עסקים קטנים אמורים לקפוץ על הפלטפורמה הזאת ולנצל אותה למטרתם.
למה אנשים נרתעים מפייסבוק, ואיך אפשר לנצל אותו בתבונה?
הסיבות לרתיעה מפלטפורמה של מדיה חברתית הן רבות. אבל הגיע הזמן להתגבר עליהן, וללמוד כמה כלים בסיסיים לשימוש נכון.
1. שליטה במה שכותבים עליכם
הרבה מנכ"לים ובעלי ארגונים אמרו לי: "לא רוצה שיכתבו על המותג שלי באינטרנט או שיאמרו עלי כל מיני דברים בפייסבוק". אבל מה שהם לא מבינים זה שהיום - על כולם כותבים באינטרנט. השאלה היא האם אנחנו יודעים איפה? מי? האם יש לנו אפשרות של תגובה מיידית? של מתן מענה?
עדיף לפתוח דף פייסבוק אחד, שתהיה לנו קורת גג אחת, בה נוכל לשלוט על התכנים ולתת מענה מיידי לגולשים שכותבים או מתעניינים.
2. אנשים אוהבים לקנות, אבל לא אוהבים שמוכרים להם
שמעתם על המקרה המדובר, בו יאיר לפיד מחק תגובות בפייסבוק שלו, כי פשוט לא התחשק לו שהן תשארנה שם? מכירים את זה שפתאום הפיד שלכם מוצף בתמונות של שעונים או פרסומות של כל מיני מוצרים שלא מעניינים אתכם? כמה מיותר ומקומם.
מחיקת פוסטים של גולשים, הצפה של יותר מדי סטטוסים ביום או כתיבת תוכן מכירתי שאינו מעניין אף אחד – יכולים ממש לפגוע במותג וליצור לו נזק תדמיתי חמור. כשאני כותבת משהו בפייסבוק – אני קודם כל חושבת על הקהל שלי. מה הוא אוהב לשמוע? מה יגרום לו לחייך? לבכות? לשמוח? ש לזכור שהקהל בפייסבוק מורכב מאנשים שבאים לפגוש חברים וירטואליים וליהנות. הם לא באים לפייסבוק בשביל לעשות קניות. לכן צריך לתת להם תוכן שיעניין אותם ויחבר אותם רגשית אל המותג שלכם.
בסופו של דבר – אנשים אוהבים לקנות, אבל הם לא אוהבים שמוכרים להם. לכן, לדחוף פרסומות כמו "רק היום מבצע בלה בלה בלה" בדף פייסבוק, זו פעולה שגויה מאד ולא אפקטיבית בעליל, המעוררת בעיקר אנטגוניזם כלפי המוצר.
3. שירות לקוחות זול ויעיל
תארו לעצכם שאתם מגיעים לחנות ספרים ואין מי שיתן לכם מענה לשאלותיכם על מבצע כזה או אחר. זה נשמע לכם סביר? אין הבדל כשזה נוגע לפייסבוק: מחסור בכוח אדם המנהל את דף הפייסבוק הינו זהה לעמדת שירות לקוחות ריקה בסניף של חברה.
אם גולש שואל שאלה או מעיר על הקיר של דף הפייסבוק, המותג חייב לתת לו מענה תוך שעה לכל היותר, ולדאוג לצרכיו, גם אם המרחב הוא דיגיטלי ולא טלפוני או פנים אל מול פנים. לשם כך דרוש כוח אדם, שידאג להיות עם האצבע על הדופק כל הזמן.
כשזה נוגע לעסקים קטנים או לאדם עצמאי, יש לקחת גם את זה בחשבון ושוב, להתייחס לעמוד לא רק כאל פלטפורמה שיווקית אלא גם כאל שירות לקוחות. זיכרו, גם אם זה דורש עבודה זו עדיין הפלטפורמה הזולה והקלה ביותר לשיווק ושירות לקוחות שיש לכם כרגע.
4. הלקוחות השתנו - התאימו את עצמכם
משפטים נפוצים נוספים שאני שומעת במהלך עבודתי: "נראה לך שמישהו צעיר ממני בכל כך הרבה שנים, לא מהתחום שלי בכלל, יבוא וילמד אותי על שיווק של המותג שלי, אותו אני כבר משווק נאמנה כבר 30 שנה ויותר?".
מנהלים ומנכ"לים של תאגידים וחברות גדולות מסתכלים עלי בעיניים פעורות כשאני אומרת להם שיש כלים חדשים שהם חייבים להכיר במדיה הדיגיטלית החדשה. ואני מסכימה איתם – אין מי שיוכל לשווק טוב מהם את המוצר שלהם. אבל מכלי השיווק החדשים אי אפשר יותר להתעלם ואסור להזניח.
הכלים שהולידה המדיה החברתית שינו הכל: התנהגות הלקוחות, מיקומם של הלקוחות (מסה גדולה במקום אחד), השפה אותה הם דוברים, אופי הצריכה שלהם ומימד הזמן והמרחב ועוד. כל אלה ועוד. מי שיתעלם מהעובדות החדשות, עלול למצוא את עצמו מדשדש מאחור.
מי שלא יעלה על הרכבת עלול להישאר מאחור
לפני כשנה וחצי הקמתי, יחד עם שותפים נוספים, את מכללת סומו ללימודי מדיה חברתית. כשאני מביטה לאחור, אני יכולה לראות את השינוי, ואת ההפנמה של אנשים את הכוח של המדיה החדשה ואת הצורך בה. יותר ויותר תלמידים מגיעים למכללה ללמוד על עולמות המדיה החברתית, מכל רחבי הארץ, בעלי עסקים פרטיים או עובדי חברות ותאגידים גדולים, עצמאים או שכירים, מתוך הבנה של הכוח והפוטנציאל הטמון בכלי הזה.
בסופו של דבר צריך להבין שהטכנולוגיה שינתה את חוקי המשחק. מי שלא יפנים את השינויים העצומים שנוצרו באופן השיווק, יפספס את הרכבת, ויהיה עלול למצוא את עצמו עומד באותה תחנה נידחת מאחור, בתוך ענן האבק שישאירו אחריהם השועטים קדימה אל התחנות הבאות.
אני הולכת לקנות כרטיס רכבת לתחנה הבאה. אתם מוזמנים להצטרף.
____________________________________________________
- לבלוג של טל נברו
- לאתר מכללת סומו ללימודי מדיה חברתית