הרבה אירועים קורים הקיץ הזה וברקע של הכל מזדחל המיתון הכלכלי המאתגר. יוקר המחייה ממשיך לעלות וכוח הקנייה של כולנו יורד. כתמיד, העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, הם הראשונים לספוג את המכה. אני רואה את העצמאים, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, מתמודדים עם קשיים בתקופה הזו, של ריבית שמתייקרת והאטה בצריכה. כבעלת עסק עצמאית מזה 27 שנים, ללא שותפים, ניווטתי מהלכי גדילה וגם ירידות תלולות של העסק, במקביל לגידול שתי בנותיי כמפרנסת עיקרית. בשל כך, אספתי במיוחד בשבילכם, בעלי העסקים, כיווני חשיבה שיעזרו לעצמאיים בתקופה הזו. הדברים מגיעים מהעולמות המקצועיים בהם אני עוסקת - מיתוג, יח"צ ודיגיטל, ומניסיוני האישי. שימו לב עצמאים ובעיקר עצמאיות שהן אימהות מפרנסות.

באינסטגרם שלנו כבר ביקרתם? לחצו כאן לעמוד שלנו!

  1. השיווק הוא מנוע הצמיחה:

הנטייה הרפלקסיבית של בעלי עסקים בתקופות קשות היא לקצץ את ההשקעה בשיווק שנתפשת כמותרות. אבל פעולה כזו גוזרת גזר דין מוות על העסק. דווקא בזמן משבר, ההוצאה על שיווק צריכה לגדול. לא פי 2 אלא פי 4. חידוד והדגשת היתרונות של העסק ומוצריו על פני המתחרים, מחזקים את הבידול והייחוד ונותנים לכם יתרון. יש הרבה פעולות שיווקיות, לא יקרות, שיכולות להעביר את המסרים שלכם: חיזוק הנכסים הדיגיטליים, יותר פגישות פיזיות עם אנשים - מפגשים עם קולגות ובחינת שיתופי פעולה והכי חשוב ערנות ופתיחות להזדמנויות חדשות.

  1. שיתופי פעולה:

כל בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל נמצאים בסירה אחת ומתמודדים עם קושי. זה הזמן לאחד כוחות ולשתף פעולה עם עסקים ועם יוצרים מתחומים משלימים. לדוגמא, כאשר נבחרתי למתג ולתקשר את חידוש בית העמודים ההיסטורי בת"א, שהציע דירות סטודיו, בחרנו אסטרטגיה של פנייה לקהל יעד של אמנים יוצרים. לשם כך שיתפתי פעולה עם האמנית מיכל רובנר, לימים יוצרת בינלאומית וזוכת פרס ישראל. עטפנו את הבניין ביצירה שלה שהודפסה על יריעה ענקית ומיתגנו את הבניין כאמנותי. הפעילות קיבלה תשומת לב תקשורתית וציבורית גדולה והשיגה את המטרות שסימנו. בזמן מיתון, יותר מתמיד, כדאי לייצר שיתופי פעולה. עסקים או יוצרים מתחומים שמשלימים את השירות או המוצר שלכם, יכולים לפתוח לכם דרכים לשווקים וקהלים חדשים.

  1. סולידריות:

בתקופת הקורונה יצאנו במבצע חמ"ל יח"צ. הורדנו מחירים וקראנו לעסקים קטנים ובינוניים לפנות אלינו. בימי שיגרה אנחנו פונים לעסקים גדולים יותר, אבל הבנו שהמצב יוצר מציאות בלתי אפשרית לעסקים הקטנים והבינוניים, ביניהם אנחנו.
קיבלנו פניות מכל הארץ, הרחבנו את מעגל ההיכרויות שלנו ועברנו ביחד את התקופה הקשה.
אנחנו הגדלנו עבורם חשיפה וחיברנו אותם לקהלים חדשים - והם החזיקו אותנו והביאו חברים. גם עכשיו, אנחנו מובילים מהלך דומה. אם לא נעשה את זה, עסקים רבים יוותרו על הוצאות השיווק וההכנסות שלהם יפגעו. כשאנחנו עוזרים להם, אנחנו עוזרים גם לעצמנו ולכלכלה. קשרי החברות והסולידריות הם נכס חשוב שמניב לנו עד היום פניות וקשרים חדשים. זה מעבר לרמה העסקית, עזרה לאחר היא גם עזרה לעצמך.

  1. גמישות ודוגמא אישית:

את 27 השנים האחרונות כבעלת עסק, העברתי רוב הזמן כמפרנסת עיקרית, אחרי גירושים. במהלך רוב השנים, שכרתי משרדים והייתה הפרדה בין העסק למשפחה. בהמשך בחרתי להכניס את המשרד הביתה. השילוב של עבודה, הורות, חיים ויצירה בחלל אחד, הובילו לדעתי, לכך שכיום נגה, ביתי הצעירה ,היא מנכ"לית חברת לוטן. היא למדה וחוותה את התנהלות העסק בבית, מגיל צעיר כחלק מהחיים. ביתי הבכורה בחרה להיות עצמאית כמוני והיא קולנועית גלובלית שחיה בניו יורק. אני קוראת לאימהות צעירות ונשים שמנסות לפצח את השילוב של משפחה ועשייה מקצועית, להיות יצירתיות. לעיתים מגבלה, היא רק מחשבתית. תחשבו על השילוב שנכון לכם של עבודה וחיים ואז תפעלו כדי למצוא את הפתרונות. עצמאות היא לסלול לעצמך את הדרך.  

כותבת הטור הינה יעל לוטן היא מייסדת ויו"ר לוטן מיתוג-יח"צ-דיגיטל