שירלי יובל יאיר פסיכולוגית חיובית, סופרת, מוזיקאית ומרצה התארחה השבוע ב'עושים זום'- סדרת ההרצאות של און לייף בשיתוף החמ"ל לסיוע לעצמאים של להב בחסות בנק הפועלים ודיברה עם המשתתפים על הצלחה, חרדה ואיך מוצאים בעצמי את הדבר הבא אחרי משבר. 

"אני אתחיל עם ההצלחה. השאיפה הזו להצליח, אנחנו שמים יעד בוייז להגיע ליעד הנכסף ואנחנו מופתעים כשיש בעיות חדשות. לפעמים כבשנו את הפסגה ועדיין חסר משהו בנוף. חלק מזה שיש חסרונות להצלחה,  עדיין ישנה חרדה ויש סט חדש של פחדים.

אני נזכרת בבכורה שלי כשהייתה בת שלוש שתמיד הייתה מתיישבת על הנדנדה בחצר של חברים ולא זזה. היא כבשה את הנדנדה ולא הייתה יורדת ממנה כדי לא לאבד אותה אבל בדרך הייתה מאבדת הרבה דברים נוספים. אנחנו צריכים יעד אבל צריך גם דרך, וצריך שהיא תהיה דרך עמוקה ומהנה ומחוברת למה שאנחנו אוהבים לעשות. 

ארווין ילום כתב פעם, איך נעזור לאנשים להתחבר למנוע לעצמם, איך אני מוצאת את הלחצנים הנכונים אצל כל אדם כדי לעזור לו. האדם, היצור האנושי, מגיע עם יכולת בילט אין לממש את עצמו. זו תוכנה שקיימת בתוכנו. המימוש של אדם לצמוח ולהיות מה שנועד להיות, הוא טבעי לו, אבל השאלה אם יצליח להסיר את המכשולים מהדרך. המטרה שלנו כמטפלים וכאנשים זה לבחון מה מגביל אותנו. 

אני חושבת שיש לנו כל מיני מנועים. אנשים לפעמים מרגישים שמבטיחים להם שהם מחוברים למנוע כלשהו אבל הם לא מוצאים אותו. הם קמים בבוקר ולא מוצאים את הרעיון. בשלב הזה צריך לחזור לבייסיק, לדברים שמשמחים אותנו. כשמתסכלים בילדים קטנים, יש להם חופש להתעסק במה שהם אוהבים לעשות. כשילד מתעסק בגן במה שהוא אוהב אין צורך לעזור לו או לכוון אותו וזה חשוב שנשמור על זה לכל אחד מאיתנו. 

לכל אחד מאיתנו יש צורך ברשימה של הדברים שהוא אוהב?

הפסיכולוגיה החיובית, המדע של האושר והשגשוג, עושה אבחנה בין שני דברים- חוזקות ביצוע, כלומר במה אני טוב (לכתוב, לעשות מצגת, לעשות פשטידות, לסדר ארונות או לפלות כינים וכ') לבין חוזקות תשוקה, מה עושה לי טוב. למה יש לי פאשן, מה קל לי לעשות. יש נטייה לחשוב על הדברים שקל לך לעשות כאיזו בריחה ואני מרגישה הפוך. תכנס לאזור הנוחות אבל תהיה חרוץ ומתמיד במה שקל לך, זה לפעמים קנה מידה למה שאני באמת אוהב. כישרון זה משהו שקל לי לעשות. צריך לחפש את הנקודות שיש בהן הצלבה בין הדברים שקל לי לבין הדברים שעושים לי טוב. 

למה הרשימה הזו טובה לנו?

אם יש משהו שאת עובדת עליו לעסק הבא שלך ואינו כולל מספיק  משתנים מתוך הרשימה שלך אז זה לא רעיון טוב או כיוון טוב. אם אני בן אדם של אנשים, והיום יום שלי מורכב מתקשורת עם אנשים ואני הולכת להרים עסק של מחשבים ומספרים ובלי מגע אנושי, זה לא בטוח הדבר הנכון לי. תמיד תבדקי האם קיימים בדבר הזה מספיק ערכים ודברים שאני אוהבת לעשות. 

מרביתנו חוזרים לאותה עבודה - אז איך מתניעים מחדש את המנוע?

אם אני צריכה לחזור לדבר הקיים, מציאות שקצת הנחתי בצד, יכול להיות שאני מסתכלת למקום שקצת הסתכלתי עליו מהצד  ופתאום לא כל כך בא לי לחזור אליו אז אני מושכת את החוטים של תקווה מהדברים שיותר קל לנו, מהדברים שטובים לי בעבודה הזו, שיימשכו אותנו פנימה. מתחילים ממה שאני אוהבת. אם אני שונאת שיווק אבל אוהבת את כתיבת הבלוג, מתחילים ממנו. לא מטילים על עצמנו את כל כובד הפרוייקטים. לאריאל הורביץ היה שיר 'תתחילי מלהזיז אצבע ואחר כך את כל היד'. 

**

הערב, יום ראשון בשעה 20:30 בעושים זום: מי מ-פחד מהצלחה? אורלי וילנאי, יובל אברמוביץ ורונית כפיר.  הרשמה ללא עלות בלינק הבא. 

 

**

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? מתלבטת אם זה גם מצבך ואם מסוכן לך בבית? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת