את סגנון הבאוהאוס, שהיה סגנון בניה פשוט ופונקציונלי והפך לאחד מהמאפיינים הבולטים של תל אביב, עדיין אפשר לראות ברחבי העיר, בבתים הישנים והחדשים הפזורים בעיר. הסגנון עדיין פונקציונלי להפליא אבל כבר פחות "פשוט" כשמדובר בדירות יוקרה במחירי עתק.

כמעט 100 שנים לאחר פריצת הבאוהאוס לחיינו, העיר עדיין משובצת בסגנון האופייני, ואחד המבנים הייצוגיים והיפים ביותר בעיר הוא פרויקט הירקון 96.

צילום: מיכל בר אור ואבי לוי

קודם כל, קבלו הצצה: החלק התחתון והקדמי של הפרויקט מורכב משני בנייני באוהאוס ותיקים ששוחזרו מהיסוד, תוך שמירה על חזותם. נוספו להם תשע קומות בחלקו המרכזי, בהן 45 דירות יוקרה והפנטהאוז שמוערך כאחד מהיקרים בישראל. למעשה, בשנת 2015 התעניינו האחיות קרדשיאן ברכישת הפנטהאוז המשתייך לפרויקט.

צילום: מיכל בר אור ואבי לוי

מה כולל התענוג? פנטהאוז עוצר נשימה עם מרפסת ממנה משתקף נוף של 360 מעלות לחוף הים, ארבעה כיווני אוויר, דירה המשתרעת על פני שטח בנוי של 700 מ"ר ועוד מרפסת היקפית בשטח 300 מ"ר. כמובן שלנכס מתווספת גם מעלית פרטית ובריכה. המחיר, למי שמתעניין: 150 מיליון שקל.

צילום: מיכל בר אור ואבי לוי

המבנה המשומר בקפידה כולל גם עמדת קבלה וטרקלין עסקים, חניון תת קרקעי (מצרך יקר בתל אביב לא פחות מבריזה מערבית). המיקום תל אביבי להפליא, בין השגרירויות ומרחק דקה מחוף הים.

צילום: מיכל בר אור ואבי לוי

בית מפואר שכמעט אבד לנו

הנכס הוותיק עבר לא מעט ידיים עם השנים והתיישן. עם הזמן הפך הבניין (ורחוב הירקון כולו) לחורבה מתפוררת. שנים בהן לא טופל המבנה החשוף לרוחות ורסס מלח מהים הביא להתדרדרות מצבו הפיסי ובשלב מסוים אפילו הומלץ להריסה כאשר בשנת 2000 עם השינויים שעברו על העיר, נשקה פיית השימור למבנה והפכה אותו מסינדרלה מוזנחת לפנינה אדריכלית מרהיבה - מבנה פוטוריסטי כפול עם מרפסות עגולות ומוארות.

צילום: מיכל בר אור ואבי לוי

על עבודות השימור והשחזור של המבנה ההיסטורי הופקד משרד האדריכלים אמנון בר אור טל גזית ועל הבניה החדשה – משרד "בר אוריין".

המחבוא של יגאל אלון

טיפה היסטוריה – הפרוייקט, נקרא בשעתו "בית רייספלד", על שם הזוג קרל ואלה רייספלד שהקימו אותו. קרל היה תעשיין עשיר מפולין שעלה ארצה בשנות ה-30 והשקיע את רוב כספו בקניית פרדסים ואדמות. רעייתו אלה, ילידת רוסיה, הייתה בתו של זלמן דוד לבונטין, בנקאי ידוע מחלוצי העלייה הראשונה. הזוג הנדבן הקים את בית רייספלד בשנת 1935 בתכנונו של האדריכל הנודע פנחס ביז'ונסקי, שתכנן גם את ביתו של הצייר ראובן רובין ומבנים נוספים בסגנון הבינלאומי.

קרל בחר לקנות שני מגרשים ולחבר אותם, כך שנוצר מבנה בצורת האות "H"  כאשר בחזיתו נטועה גינת נוי המפרידה בין שני אגפי הבניין, ועומדת מטופחת באותו מקום בדיוק גם היום. חזית המרפסות הפונות אל רחוב הירקון ואל הים עוצבה בצורה מעוגלת - צורה שייחדה את הבניין משאר הבניינים באזור. בבניין היו אז ארבע קומות בלבד ששימשו דיירים אקסלוסיביים.

צילום: מיכל בר אור ואבי לוי

בין השוכרים היו גם הקונסול של צרפת החופשית ומשפחת צ'ופ, שכחלק מהזדהותה עם הפלמ"ח הסתירה בו את יגאל אלון מהבריטים שנהגו להתאסף במועדון סמוך לבניין זה. לימים, בני הזוג שהיו חשוכי ילדים, בחרו למכור את המבנה לאוניברסיטה העברית ומשם התגלגל לידיים פרטיות עד  ששומר ושוחזר כאמור בקפידה רבה.

צילום: מיכל בר אור ואבי לוי

התוצאה –  מבנה קלאסי ייחודי, מרפסות עגולות יוצרות מבנה פנימי מעוגל ומפתיע, במרחק פסיעה מהים. תאורה לילית עדינה ממחישה את הסימטריה היפה הכפולה של בניין שנראה שונה מיתר המבנים ברחוב - היסטורי אך משתלב, זוהר כמו פנינה הבוקעת מצדף שנמצאה לחופי העיר הלבנה.

 

*תמונות: מיכל בר אור ואבי לוי

 

יזם הפרויקט: קרן פייר

התכנון בשיתוף עם: "בר-אוריין אדריכלים"

מנהלי הפרויקט: קרן פייר

שנת תחילת הפרויקט:2002

שנת סיום הפרויקט: 2012