הסיפור עם קווין ספייסי שהואשם על ידי השחקן אנתוני ראפ כי תקף אותו מינית ב-1986, כאשר היה בן 14. נטפליקס, הרשת המפיקה והמשדרת את הסדרה "בית הקלפים" שהחליטה להשהות את צילומי העונה ה-6 של הסדרה בשל ההאשמות, הוביל אותי לחקור מעט את הפן הכלכלי של ההטרדות המיניות. לצד הפן הערכי מוסרי שאין לזלזל בו כלל, אלא להיפך, הוא המניע של כל העניין, ישנו גם פן כלכלי תועלתני מובהק. הכוונה היא לא רק מכיוון של חרמות וכוחם של הצרכנים להשפיע על עסקים - זה נושא למאמר אחר, אלא מכיוון של התועלת הכלכלית של סביבה מגוונת ונטולת הטרדות מיניות.

עשרות שנים של מחקרים מצאו כבר כי גיוון בתעסוקה מועיל לעסקים, מייצר סביבת עבודה עשירה בעלת פוטנציאל לחדשנות וליצירתיות, מחקרים בנושא שנעשו על ידי מכון גאלופ מצאו כי ארגונים בעלי תרבות מכילה מצליחים יותר מאלה אשר אינם מכילים, ומשיגים שביעות רצון לקוחות גבוהה ב-39%, פריון גבוה ב-22% ורווחיות גבוהה ב-27%. ארגון בריא הוא זה שחובק אנשים ונקודות השקפה מגוונים. הדברים באים לידי ביטוי גם ברמה הממשלתית - כבר בשנת 2008 הוקמה נציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה, שמטרתה להוביל לגיוון תעסוקתי על מנת לקדם את האינטרסים הכלכליים של כלל התעשייה הישראלית מתוך הבנת התועלת שיש בגיוון.
במאמר שפורסם ב - Kolleg School of Management  הוסבר כי עצם הגיוון בקבוצה יוצר אי נוחות המחייבת למצוא דרכים חדשות לעבוד ולפתור בעיות. עצם החיכוך עם אנשים שונים עם דפוסי חשיבה שונים, מכין את הקבוצה טוב יותר לקבלת דפוסי חשיבה שונים כאלה ולהתאמה אליהן. יותר מכך, בעולם המודרני המגוון כל כך חברתית בקרב ציבור לקוחותיו של העסק, הדבר מהווה יתרון עסקי כלכלי, וודאי שהדברים נכונים ומקבלים משנה תוקף, כשמדובר  בנשים המהוות מחצית מאוכלוסיית הלקוחות של כל עסק כמעט.

הטרדה מינית פוגעת ביכולתה של המוטרדת לתפקד בסביבת העבודה שלה. הפגיעה יכולה לנבוע מיצירת אווירה עוינת כלפי קורבן ההטרדה או מפגיעה ישירה של המטריד בתנאי עבודתה של המוטרדת. עובדות רבות המוטרדות מינית אינן יכולות להמשיך ולתפקד כפי שתפקדו בטרם ההטרדה. אף אם המטריד אינו פוגע בתנאי עבודתן באופן ישיר, הטרדתו עלולה לגרום למוטרדת לירידה בתפוקה, לאיחורים וחיסורים ואף לעזיבת מקום העבודה.
מחקר שנעשה בשנת 2012 בישראל על ידי משרד התמ"ת (היום משרד הכלכלה), העלה כי הנזק הכלכלי הממוצע לכל מוטרדת עומד על 13,500 שקל.

הטרדה מינית לא פוגעת רק בנפגעת עצמה, היא מסבה נזקים כלכליים גם לסביבתה בשל השלכות ההטרדה על המוטרדת – ירידה בתפוקתה, עזיבתה, הצורך להכשיר מחליפה, האיחורים והחיסורים – לכל אלו עלויות כלכליות משמעותיות, המחקר של משרד התמ"ת בדק גם את הנושא הזה וממנו עלה כי הטרדות מיניות עולות למשק הישראלי באובדן תוצר של מיליארד שקל מדי שנה, רק בשל ירידה בתפוקה העדרות ועזיבת מקום עבודה .

פה זה לא נגמר, בסביבה כזו נשים (או מוטרדים בכלל) תעדפנה להיעלם, לשמור על פרופיל נמוך, לא להתבלט בעבודתן, וודאי שלא לצאת מהשורה ולהציע הצעות מהפכניות - הכל כדי לא למשוך תשומת לב. הדבר יוביל באופן טבעי לפגיעה בתפוקתה המקצועית של האישה, פגיעה והדחקת דפוסי החשיבה השונים אותם היא מביאה איתה. בכך למעשה מנטרלים את התועלות שיכולות לנבוע מהגיוון.

 

האם נטפליקס עשתה מעשה אמיץ? צילום מסך

האם נטפליקס עשתה מעשה אמיץ? צילום מסך

ההתגייסות המיידית של נטפליקס, בשל הטענות שהועלו כנגד ספייסי, מעידה ומייצגת שינוי תפיסתי משמעותי. נטפליקס רואה יותר תועלת בביטולה של הסדרה (מהלך שעולה לה כנראה כספים רבים) והפסקת העבודה עם ספייסי, על פני פגיעה בשמה הטוב ויצירת תחושה כאילו החברה מתעלמת מהטענות. הצדק עם נטפליקס. יותר מזה, שהתגובה שלה לפרשה, כך אני מקווה, מייצגת דור חדש של מעסיקים שמבינים שהתמודדות עם תופעות של הטרדה מינית מועילה להם, לא רק מבחינה מוסרית אלה גם מבחינה כלכלית.

לצד זה כמובן יש לשאול, האם נטפליקס ממילא רצתה להיפטר מ"בית הקלפים" שירדה מגדולתה כך אומרים וניצלה את ההזדמנות? לא בטוח שזה משנה מבחינה ציבורית.

וגם יש לשאול בזהירות -  מה הקשר בין הטרדה לכאורה שהתרחשה לפני 30 שנה לבין סדרה שמספקת פרנסה למאות אנשים ונשים? השאלה חשובה, כי לצד אותו מטריד (במקרה הזה ספייסי) תמיד יש לא מעט אנשים שיימצאו עצמם ללא פרנסה בשל ביטולה של הסדרה. אולי בארה"ב זה מרגיש לנו פחות חשוב, אבל בשוק הטלוויזיה הישראלי, ביטולה של סדרה בנסיבות כאלה עשוי להטיל רבים למצוקה כלכלית של ממש.